• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

ساداتيان: «جامه‌دران» هيچ تغييري در اكران نمي‌كند

اعتماد| سيدجمال ساداتيان، تهيه‌كننده سينماي ايران تاكنون آثاري همچون «چهارشنبه‌سوري»، «به رنگ ارغوان»، «برف روي كاجها»، «پرويز، شهدخت و ديگران» و... را تهيه كرده است. او سال گذشته با فيلم «جامه‌دران» در بخش فيلم‌هاي اول جشنواره فيلم فجر حضور داشت. فيلمي چند اپيزودي كه در آن مهتاب كرامتي، مصطفي زماني، پگاه آهنگراني، باران كوثري و... بازي مي‌كردند. فيلم «جامه‌دران» موضوعي اجتماعي دارد و براساس يكي از رمان‌‌هاي ناهيد طباطبايي كه به همين نام نوشته شده، ساخته شده است. اين فيلم نخستين‌بار در جشنواره فيلم فجر سال گذشته به نمايش درآمد و در سه رشته بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه در بخش نگاه نو كانديداي دريافت جايزه شد؛ داستان فيلم سه اپيزودي «جامه‌‌دران»، درباره زني به نام شيرين است كه درمراسم ختم پدرش به روابط جديدي در زندگي او پي مي‌برد و حقايقي تازه را كشف مي‌كند. اين فيلم در بخش فيلم‌هاي اول جشنواره نيز جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را دريافت كرد. «جامه‌دران» قرار است به زودي در سينماها اكران عمومي شود. در همين ارتباط با ساداتيان درباره اين فيلم و ديگر فعاليت‌هايش صحبت كرديم.

«جامه‌دران» براي اكران عمومي نسبت به نسخه جشنواره فجر تغييري مي‌كند؟

نه هيچ تغييري نسبت به آن نسخه ندارد. حقيقتا ما فيلم را با مخاطبان مختلفي در جشنواره فجر ديديم و آنها واكنش خوبي داشتند، به همين دليل تصميم گرفتيم هيچ تغييري در روند كار نداشته باشيم. اين فيلم نخستين ساخته حميدرضا قطبي در سينماست به همين دليل او تلاش كرد در تمام نمايش‌هاي مردمي كنار مردم فيلم را ببيند. حتي در اكران خصوصي هم من متوجه شدم هيچ بخشي از فيلم مخاطب را اذيت نمي‌كند. به همين دليل تصميم براي تغيير نسخه اكران فيلم نداريم. طي برنامه‌ريزي‌اي هم كه انجام داديم «جامه‌دران» اوايل آبان ماه در گروه سينمايي زندگي روي پرده مي‌رود.

فيلم در سه مقطع زماني مي‌گذرد و طبق شنيده‌ها بالاي يك ميليارد براي شما ساخت آن هزينه داشته است. فكر مي‌كنيد اين سرمايه با اكران فيلم برگردد؟

اين فيلم دو بار در مرحله پيش با دو تركيب بازيگران مختلف پيش رفت. بيشتر هدفم اين بود كه فيلم را در دولت يازدهم كليد بزنم كه اين امر محقق شد.

«جامه‌دران» در سه مقطع زماني دهه 40، 50 و دوران معاصر مي‌گذرد. در اين شرايط ما بايد تجهيزات زيادي را براي دكور صحنه تهيه مي‌كرديم. به همين دليل بالاي يك ميليارد هزينه اين فيلم شد. بخشي از اين هزينه هم دستمزد بازيگران بود كه همه از چهره‌هاي سينما هستند. از طرفي به‌شدت اصرار داشتيم كه هر مقطع زماني به گونه‌اي به تصوير كشيده شود كه براي مخاطب باورپذير باشد. برخي گمان مي‌كنند به اين دليل كه ما هزينه كمتري صرف دكور كنيم براي اپيزود دوم و سوم راهي روستا شديم. اما اين لوكيشن‌ها از ابتدا در فيلمنامه بود.

فروش فيلم به المان‌هاي بسيار بستگي دارد. يك بخش آن اطلاع‌رساني و تبليغات است. هزينه تبليغات شهري و تيزرهاي تلويزيوني بسيار بالاست. به همين دليل ممكن است در اين بخش نتوانيم خيلي قدمي‌برداريم. اما مطمئن هستم در صورتي كه مخاطب درجريان اكران اين فيلم قرار بگيرد و به سالن سينما بيايد قطعا راضي بيرون مي‌رود و حتي ديدن آن را به ديگران توصيه مي‌كند.

«جامه‌دران» در جشنواره فيلم فجر هم جايزه گرفت. فكر مي‌كنم يك نمايش جشنواره‌اي در شانگهاي هم داشتيد.

بله، جايزه جشنواره فجر براي فيلمنامه اقتباسي بود. در بخش مسابقه جشنواره شانگهاي هم به نمايش درآمد. در اين جشنواره هم با استقبال مخاطبان خارجي روبه‌رو شد. «جامه‌دران» تقريبا يك فيلم فمينيستي است. به همين دليل فكر مي‌كنم زنان بيشتر با آن ارتباط برقرار كنند. حتي در جشنواره‌هاي خارجي هم بيشتر علاقه‌مندان به فيلم، زنان بودند. از طرفي به عقيده من اين فيلم مقايسه رفتارهاي اجتماعي امروز مردم با 50 سال گذشته است. اين تغيير رفتاري را مي‌توان از اين طريق روانشناسي اجتماعي كنيم. اين از ويژگي‌هاي «جامه دران» به شمار مي‌رود.

امسال در جشنواره فجر گويا فيلمي نداريد. كار جديدي شروع نكرديد؟

من در اين مدت فيلمنامه زياد خواندم اما كمتر متني من را جذب كرد. قرار بود فيلم «خمسه، خمسه» را با بهروز افخمي بسازم كه البته يك فيلم دفاع مقدسي است و در اهواز مي‌گذرد و قصه آن درباره روزهاي اول جنگ است. اما ساخت چنين فيلم‌هايي نياز به هزينه و تجهيزات دارد. قطعا تامين سرمايه و تجهيزات زمانبر است و تا زماني كه اين بخش كار جلو نرود، نمي‌توانم درباره قطعيت كليد زدن آن صحبت كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون