• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

فردا ستارخان به دنيا مي‌آيد

شرح قهرماني از حافظه ملي پاك نمي‌شود

اعتماد| فردا سالروز تولد ستارخان است؛ مبارز بزرگي كه اگر نبود، سرنوشت مشروطه و خاندان قاجار احتمالا روايت ديگري داشت. اما ستارخان همراه با باقرخان، يك سال تمام از تبريز دفاع كرد تا محمدعلي شاه قاجار پيروز ميداني نباشد كه به سرنوشت جمهوري در اين سرزمين رنگ ديگري مي‌داد.

در تاريخچه زندگي اين مبارز بزرگ، آمده است: «ستار در جواني به جرگه لوطيان (جوانمردان، يا اهل فتوت) محله اميرخيز تبريز درآمد و در همين باب در حالي كه به دفاع از حقوق طبقات زحمتكش برمي‌خاست با مامورين محمدعلي شاه درافتاد و به ناچار از شهر گريخت و مدتي به عياري مشغول شد، اما از ثروتمندان مي‌گرفت و به فقرا مي‌داد. سپس با ميانجيگري پاره‌اي از بزرگان به شهر آمد و به كار خريد و فروش اسب پرداخت. او به درستي و امانتداري در تبريز شهرت داشت به همين دليل مالكان، حفاظت از اموال خود را به او مي‌سپردند.

او هيچگاه درس نخواند و سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما هوش آميخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگي و اعتقادات مذهبي و وطن‌دوستي‌اش، او را «يگانه قهرمان آزادي ايران» كرد.

اين‌طور است كه بعد از گذشت 100 سال، هنوز شرح قهرماني اين مبارز بزرگ در حافظه ملي ايراني‌ها ثبت شده و حالا كسي نيست كه وقتي از خيابان ستارخان تهران مي‌گذرد، نداند كه اين مبارز كه بود و چه نقشي در سرنوشت ملي ما داشت و چطور موفق شد با تمام سختي‌ها نام خود را در حافظه ملي يك سرزمين ثبت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون