• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

خبر كوتاه

رايزني هلگا اشميد و اميرعبداللهيان درباره سوريه

معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص مسائل منطقه تبادل‌نظر كردند. به گزارش «اعتماد»، در ادامه مذاكرات اخير حسين اميرعبداللهيان، امور معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان با فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروكسل و در چارچوب رايزني‌هاي ايران و اتحاديه اروپا درخصوص مسائل منطقه، صبح ديروز هلگا اشميد، معاون سياست خارجي اتحاديه اروپا با اميرعبداللهيان ديدار و پيرامون تحولات منطقه به‌ويژه سوريه گفت‌وگو كرد. معاون وزير خارجه كشورمان با اشاره به رايزني جمهوري اسلامي ايران و اتحاديـه اروپا درخصوص مسائل منطقه از جمله سوريه، نـگاه واقع‌گرايانـه نسبت به حل بحران سوريه را ضروري دانست. هلگا اشميد نيز كه براي شركت در نشست امنيتي مونيخ به تهران آمده است، در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت مبارزه عليه تروريسم، پيگيري روند حل ‌و ‌فصل سياسي را مهم و ارايه تصوير روشن از آينده سوري‌ها را ضروري دانست. دوطرف از تماميت ارضي و وحدت سوريه و ارايه راهكارهاي منطقي جهت بازگشت مهاجران و آوارگان سوريه به كشورشان و استمرار گفت‌وگو‌ها بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا را خاطرنشان ساختند.

 

معاون وزير خارجه كويت: گفت‌وگو با ايران بهتر از رويارويي است

معاون وزير امور خارجه كويت گفت: كويت معتقد است مذاكره با ايران از برخورد با آن بهتر است. به گزارش العالم، خالد الجارالله در گفت‌وگو با روزنامه سعودي الحياه اظهار داشت: ما اميدواريم ايران به دعوت اخير شيخ صباح الخالد، جانشين نخست‌وزير و وزير خارجه كويت، مبني بر دعوت از تهران براي آغاز مذاكره با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس براي ثبات منطقه، پاسخ مثبت دهد. معاون وزير امور خارجه كويت دوشنبه، 20 مهر ماه نيز گفته بود، ما از واكنش مثبت دوستان‌مان در ايران به دعوت شيخ صباح الخالد، وزيرخارجه كشورمان استقبال مي‌كنيم و اين سخنان را در مورد اظهارات حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي آفريقاي وزارت امور خارجه ايران بيان كرده بود كه از سخنان شيخ صباح خالد در مورد آمادگي براي همكاري با تهران، تمجيد كرده بود. الجارالله افزود: شرايط منطقه هم‌اكنون بسيار دشوار شده و متاسفانه در حال پيچيده‌تر شدن است و دعوت جانشين نخست‌وزير كويت براي مذاكره با ايران يك دعوت كويتي است زيرا ما معتقديم مذاكره با ايران و نه برخورد، موجب حل مسائل مي‌شود. معاون وزير امور خارجه كويت در ادامه، تصميم مشترك كشورهاي حوزه خليج‌فارس براي فراخواندن سفراي كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس از ايران پس از اقدام اخير بحرين را تكذيب كرد. شيخ صباح الخالد، جانشين نخست‌وزير و وزير خارجه كويت تاكيد كرد كه كشورهاي حوزه خليج‌فارس آماده‌اند براساس اصول اساسي، مذاكره با ايران را آغاز كنند و معتقدند كه قواعدي براي همكاري با ايران وجود دارد. وي افزود: اميدواريم اين مذاكره براي امنيت و ثبات منطقه آغاز شود. در همين راستا سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن استقبال از اظهارات قائم‌مقام وزارت خارجه كويت مبني بر اهميت گفت‌وگوي كشورهاي منطقه با ايران گفت: اين رويكرد دولت كويت سازنده و قابل احترام است و به همين دليل دكتر ظريف نخستين سفر منطقه‌اي خود را پس از توافق هسته‌اي و حصول برجام از كويت آغاز كرد. مرضيه افخم افزود: موضع ثابت جمهوري اسلامي ايران اولويت دادن به گسترش مناسبات با همسايگان است و تاكنون هيچ ابتكار و پيشنهادي براي پيشبرد مناسبات را بي‌پاسخ نگذاشته‌ايم. جمهوري اسلامي ايران اميدوار است ساير همسايگان جنوبي كشورمان نيز از فرصت ايجاد شده براي آغاز گفت‌وگوهاي جدي و سازنده با ايران استقبال كنند.

 

باگدانف به تهران مي‌آيد

تحولات سوريه و يمن در تماس تلفني معاون امور عربي و آفريقاي وزير امور خارجه و معاون وزير امور خارجه روسيه و نماينده ويژه پوتين در امور خاورميانه بررسي شد. به گزارش ايلنا، حسين اميرعبداللهيان در اين تماس تلفني اقدامات اخير مسكو در مبارزه با تروريسم در سوريه را اقداماتي موثر و سازنده دانست و افزود: تهران و مسكو بر تمركز بر پيروي از راهكارهاي سياسي در قبال بحران‌هاي منطقه‌اي و مقابله موثر جامعه بين‌المللي با گروه‌هاي افراطي در چارچوب معيارها و قوانين بين‌المللي و مفاد منشور ملل متحد تاكيد دارند. دو طرف همچنين با رايزني درباره آخرين اوضاع جاري يمن از ادامه رويكرد نظامي كشورهاي ائتلاف عربي و وخامت اوضاع انساني در اين كشور ابراز نگراني كردند. معاونان وزيران امور خارجه ايران و روسيه همچنين بر توقف اقدامات نظامي عليه ملت يمن، تقويت روند سياسي و گفت‌وگوهاي يمني ـ يمني به عنوان يگانه راه برون‌رفت از مشكلات كنوني اين كشور تاكيد كردند. اميرعبداللهيان و باگدانف همچنين از تلاش‌هاي نماينده سازمان ملل براي برگزاري هرچه سريع‌تر نشست گروه‌هاي يمني حمايت كردند. معاون وزير امور خارجه كشورمان در اين تماس تلفني از نماينده ويژه پوتين در امور خاورميانه براي ادامه رايزني‌ها و سفر به تهران دعوت كرد. قرار است ميخاييل باگدانف به‌زودي به تهران سفر كند.

 

سفر يك هيات نظامي ايراني به مسكو

وزارت دفاع روسيه اعلام كرد: يك هيات بلندپايه نظامي‌ ايراني قرار است به زودي به مسكو سفر كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، وزارت دفاع روسيه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد، آناتولي انتونوف، معاون وزير دفاع روسيه و نصرالله كلانتري همتاي ايراني‌اش با يكديگر ديدار و درباره‌ اجراي توافقي براي تعيين يك چارچوب قانوني براي همكاري نظامي ميان دو طرف رايزني كرده‌اند. در ادامه اين بيانيه آمده است: در اين ديدار دو طرف همچنين درباره‌ سفر يك هيات نظامي بلند پايه‌ ايراني به مسكو در اواخر ماه اكتبر (ماه جاري ميلادي) گفت‌وگو كرده‌اند كه در اين سفر قرار است طرح اين همكاري مشترك در سال 2016 مورد بررسي و توافق قرار گيرد. به گزارش اسپوتنيك، معاون وزير دفاع روسيه و همتاي ايراني وي در ديدار اخير خود درباره توافقي رايزني كرده‌اند كه براي نخستين بار در سفر وزير دفاع روسيه به تهران در 20 ژانويه امضا شد.

 

هيات تجاري اسكاتلند به زودي راهي تهران مي‌شود

حزب ملي اسكاتلند از آمادگي اين كشور براي افزايش همكاري‌هاي تجاري در زمينه‌هاي مختلف فناوري، تحصيلي، ديجيتالي و كشاورزي با ايران خبر داد. به گزارش فارس، الكس سالموند، رهبر سابق حزب ملي اسكاتلند، به زودي هياتي از سران مشاغل مختلف را به ايران مي‌برد تا در زمينه‌هاي فناوري، كشاورزي و ديگر زمينه‌ها با ايران همكاري كنند. شركت‌هاي اسكاتلندي به دنبال همكاري در زمينه‌هاي تحصيلي، فناوري ديجيتال و موارد نظامي هستند. سالموند چشم‌انداز گشوده شدن درهاي تجاري در زمينه نفت به روي ايران را نه تنها يك فرصت خوب، بلكه آن را فرصت بزرگي خوانده است. وي در اين‌باره گفت: «اسكاتلند مي‌تواند خيلي چيزها ارايه كند. مزايا مي‌تواند در هر دو سو وجود داشته باشد.» الكس سالموند مايل است شركت‌هاي اسكاتلندي بيشتري با ايران همكاري تجاري داشته باشند اما همكاري‌هاي آينده ممكن است فراتر از نفت خام باشد. با برچيده شدن تحريم‌هاي غربي عليه ايران، امكان افزايش توليد نفت خام ايران و ورود آن به بازارهاي بين‌المللي وجود دارد كه اين مساله مي‌تواند خبر ناخوشايندي براي صنعت نفت اسكاتلند به عنوان يكي از گران‌ترين توليدكنندگان نفت خام در جهان باشد. سالموند درباره روابط تجاري نفتي با ايران گفت: «صنعت نفت يك صنعت بين‌المللي است. توانايي شركت‌هاي اسكاتلندي به چشم‌انداز بين‌المللي بستگي دارد.» برخي مديران ارشد بخش نفتي اسكاتلند و غول نفتي اين كشور در سفر ماه گذشته «فليپ هاموند» وزير خارجه انگلستان به ايران، وي را همراهي كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون