• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

سيدحسن خميني در پاسخ به دعوت براي كانديداتوري:

براي «خبرگان» در وقت مناسب تصميم‌ مي‌گيريم

ادامه از صفحه اول

«در آن روزهايي كه در زمان رضاخان پهلوي و فشار طاقت‌فرسا براي تغيير لباس بود و روحانيون و حوزه‌ها در تب و تاب به سر مي‌بردند- كه خداوند رحمان نياورد چنين روزهايي براي حوزه‌هاي ديني - شيخ نسبتا وارسته‌اي را نزديك دكان نانوايي كه قطعه ناني را خالي مي‌خورد، ديدم كه گفت: «به من گفتند عمامه را بردار من نيز برداشتم و دادم به ديگري كه دو تا پيراهن براي خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سير شدم، تا شب هم خدا بزرگ است.» پسرم! من چنين حالي را اگر بگويم به همه مقامات دنيوي مي‌دهم، باور كن. ولي هيهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام‌هاي ابليس و نفس خبيث.»

يادگار امام تصريح كرد: نگاه دنياگريز يك عارف اگر كامل باشد شجاعت به همراه مي‌آورد و آنگاه نسبت به تضييع حقوق ديگران، ظلم و اجحاف نمي‌تواند چشمپوشي و سكوت كند؛ در چنين حالتي است كه عرفان تبديل به حماسه مي‌شود و علت اينكه برخي انقلاب‌ها رهبراني بزرگ داشته‌اند، همين ويژگي‌هاست. سيد حسن خميني با اشاره به سيره عملي امام خميني(ره) در دوران آغاز مرجعيت يادآور شد: ايشان وقتي آيت‌الله العظمي بروجردي از دنيا رفتند در مظان مرجعيت قرار داشتند و از همين رو فقط در مراسم تشييع آن مرجع بزرگ شركت كردند و پس از آن روز، در خانه ماندند و نه در مجلس ترحيمي شركت و نه مجلسي برگزار كردند تا مبادا نام شخص خودشان پررنگ شود، اما وقتي نام ايشان به طور جدي براي مرجعيت مطرح شد با صلابت وارد ميدان شدند.

وي در ادامه تاكيد كرد: اگر توفيق يك عمل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و كار جمعي منوط به شجاعت است، شجاعت نيز منوط به اين است كه دل‌ها را دور هم جمع كنيم و سپس در ميان خود تقوا را دايما بالا ببريم؛ زيرا وقتي نيروي ايمان در سطح بالايي قرار گرفت خلوص و شجاعت هم بالا مي‌رود و در اين صورت توفيقات مضاعف پديد مي‌آيد. يادگار امام با بيان اينكه بخشي از نيروي شجاعت و نترسيدن ذاتي و بخشي ديگر اكتسابي است، گفت: وقتي در كنار شجاعت، نيروي ايمان هم بالا رفت خداوند چشم واقع‌بين انسان را هم باز مي‌كند، زيرا شجاعت به تدبير نياز دارد.

وي تصريح كرد: شجاعت بدون عقلانيت و تدبير ممكن است به يك رفتار احمقانه بينجامد و تبديل به حركتي داعش‌وار شود؛ گرچه عاملان اين گونه رفتار‌ها خيال كنند كار درستي انجام مي‌دهند، لذا انسان وقتي به خدا توجه مي‌كند بايد به خرد جمعي هم توجه نشان داده و احترام بگذارد. سيد حسن خميني اظهار داشت: اين گونه نيست كه ما همه‌چيز را مي‌دانيم؛ بلكه واقعيت اين است كه در كار فردي بايد با عقل و مشورت پيش رويم و در كار جمعي نيز به نظر خرد جمعي و ديدگاه مجموعه افراد بها دهيم. يادگار امام در جمع‌بندي سخنان خود گفت: بايد ضمن تقويت شجاعت به منافع شخصي خودمان توجه نكنيم و موقعيت را به درستي تشخيص دهيم؛ براي رسيدن به چنين تشخيصي بايد با هم بينديشيم و فردگرايي، تك‌محوري و تك‌روي را كنار بگذاريم. وي تصريح كرد: عارف دنياگريز است اما دنياستيز نيست؛ او براي خودش كار نمي‌كند اما مي‌خواهد دنياي ديگران را زيبا كند و جاي بهتري براي زيستن بسازد.

سيد حسن خميني در خصوص درخواست برخي حضار براي حضور وي در انتخابات آتي مجلس خبرگان گفت: ان‌شاء‌الله در وقت مناسب در اين مورد تصميم‌گيري مي‌كنم. در ابتداي اين ديدار جمعي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب استان بوشهر از جمله آقايان صابري (رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات)، نكيسا (دبير مجمع نيروهاي خط امام در بوشهر)، صلاحي‌فر و... سخناني را ايراد كردند. ضرورت شناخت انديشه امام در عصر پيچيده كنوني، خطر انحراف انديشه امام و درخواست براي ورود رسمي يادگار امام به انتخابات مجلس خبرگان رهبري از جمله محورهاي سخنان حضار در جلسه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون