• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

معرفي چهارمين وزير پيشنهادي روحاني براي وزارت علوم در ميان هياهوي «دو،دو» مجلسيان

آتش‌تهيه گروه «نَه» عليه وزير پيشنهادي

محمدرضا تابش به «اعتماد» مي‌گويد كه «من در عجب هستم كه چطور اين مجموعه‌ها قبل از ارسال نامه به مجلس از گزينه دولت با خبر شده‌اند.» تابش اعتقاد دارد كه «مجموعه‌يي در خود دولت» كه به زعم او «از دولت احمدي‌نژاد باقي مانده‌اند و هنوز با او مرتبط هستند» چنين حركت‌هايي را ساماندهي مي‌كند. تابش همچنين توضيح مي‌دهد كه اين موضوع در جريان معرفي محمود نيلي هم اتفاق افتاده و تاكيد مي‌كند كه او اين موضوع را به وزارت اطلاعات منتقل كرده است. تابش مي‌گويد: «همكاران ما مي‌گويند اين اطلاعات را از نهادهاي امنيتي مي‌گيرند. من سوالم اين است چطور برخي اطلاعات طبقه‌بندي شده در اختيار برخي نمايندگان منتقد دولت قرار مي‌گيرد؟» همزمان در حالي كه يكي از نمايندگان نزديك به جبهه پايداري از وجود فيلمي عليه وزير پيشنهادي به «اعتماد» خبر مي‌دهد، كمال‌الدين پيرموذن، نماينده هوادار دولت مي‌گويد كه بر اساس آنچه در فضاي ديروز مجلس ديده، تحركاتي براي «افشاگري» عليه احمدي دانش‌آشتياني در مجلس آغاز شده است. نماينده نزديك به جبهه پايداري حتي مدعي «احضار» وزير پيشنهادي به نهادهاي اطلاعاتي در سال 88 شده است. اين در حالي است كه مجيد نصيرپور خبر داده است كه روند «پرونده‌سازي» براي وزير پيشنهادي علوم در مجلس آغاز شده است. محمدرضا خباز، معاون تقنين معاونت پارلماني رييس‌جمهوري هم به «اعتماد» مي‌گويد كه شب دوشنبه از طريق پيامك يك خبرگزاري در جريان گزينه معرفي شده دولت براي وزارت علوم قرار گرفته است. متن پيامك‌هاي ارسالي به نمايندگان بيشتر بر سابقه احمدي دانش آشتياني در دولت اصلاحات به عنوان معاون وزير علوم وقت و همين‌طور نقش او در جريان اتفاقات سال 88 دانشگاه تاكيد دارد. همچنين در اين پيامك‌ها به نقل قولي از او اشاره شده كه به لزوم خروج بسيج از فضاي دانشگاه مربوط مي‌شود. منتقدان دولت به گواه همين موارد معتقدند كه وي «صلاحيت» حضور در وزارت علوم در قامت وزير را ندارد. هر چند در اين ميان بحثي چون عدم مشورت دولت با مجلس براي انتخاب گزينه پيشنهادي هم مطرح شده است اما بيشتر مخالفت‌ها سمت و سويي سياسي دارد. موافقان دولت ديروز بر اين موضوع تاكيد داشتند كه فضاي مخالفت مجلس با گزينه پيشنهادي وزارت علوم از بيرون از بهارستان هدايت و ساماندهي مي‌شود. از جمله غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي كه به «اعتماد» مي‌گويد: «من هم در همين مجلس نماينده هستم و مي‌دانم نمايندگان نمي‌توانند به اين سرعت براي يك موضوع كمپين تخريب تشكيل دهند. ما مطمئن هستيم كه اين طيف‌ها در مجلس از گروه‌هايي در بيرون از مجلس تغذيه مي‌شوند و آنچه ما مي‌بينيم نتيجه يك ارتباط سازمان يافته و گسترده است. مضافا اينكه گروه مخالفان از ابزارها و امكانات زيادي برخوردار است كه مي‌تواند اين موج تخريبي را در فضاي رسانه‌يي تبليغ كند.»

كميسيون آموزش؛ مخالف سرسخت گزينه پيشنهادي\

مهم‌ترين مخالفان احمدي دانش آشتياني در مجلس اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات هستند، كميسيوني كه اكثريت آن در اختيار نزديكان و همفكران جبهه پايداري است و در بركناري فرجي‌دانا و راي عدم اعتماد به نيلي احمدآبادي نقش محوري را بر عهده داشت. حجت‌الله درويش‌پور، از معدود اعضاي نزديك به اصلاح‌طلبان در اين كميسيون تاييد مي‌كند كه اين مجموعه باز هم در موضع مخالفت با وزير پيشنهادي حسن روحاني است. آن طور كه تا حالا مشخص شده در زير پوست قسمتي از اين مخالفت‌ها تمايلي جدي براي معرفي يك وزير به پيشنهاد مستقيم كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس وجود دارد. يك منبع آگاه در اين زمينه به «اعتماد» توضيح مي‌دهد كه تا حالا به‌طور غير‌رسمي دو گزينه توسط اين كميسيون به دولت پيشنهاد شده‌اند. گزينه اول يكي از اعضاي سرشناس اين كميسيون است كه خودش نيز به معرفي براي اين وزارتخانه از سوي دولت اعلام تمايل كرده است و گزينه ديگر هم محمد حسين اميد است كه بعد از فرهاد رهبر در دولت يازدهم سرپرست دانشگاه تهران شد و بعدا جاي خود را به نيلي احمدآبادي داد. نام محمد حسين اميد هم آن‌طور كه مشخص شده  در كنار نام علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي توسط يكي از نمايندگان سرشناس منتقد دولت در كميسيون آموزش و تحقيقات مطرح شده است. ديروز مجيد نصيرپور، معاون هماهنگي معاونت پارلماني رييس‌جمهوري در گفت‌وگويي با «اعتماد» تاييد كرده بود كه نمايندگان سرشناس منتقد دولت پيشنهادهايي براي وزارت علوم داشته‌اند كه از لحاظ گرايش سياسي نيز نزديك به همين طيف‌ها تعريف مي‌شوند.

تصميم قبلي مخالفان براي فريادهاي «دو، دو»

در ميان مخالفان وزير پيشنهادي علوم تقريبا اين اميرحسين قاضي‌زاده است كه با صراحت بيشتري مي‌گويد كه اين طيف از شب گذشته خود را آماده اعلام مخالفت با معرفي احمدي دانش آشتياني كرده بوده. مخالفتي كه بعد از شروع جلسه علني خود را به صورت فشار نمايندگان نزديك جبهه پايداري به دولت براي پس گرفتن اين گزينه نشان داد و بعد از بي‌نتيجه ماندن اين تلاش‌ها تبديل به فرياد «دو، دو»ي آنها در صحن علني شد. تقريبا 50 نماينده هنگام قرائت نامه معرفي وزير پيشنهادي به‌طور هماهنگ اقدام به اين كار كردند. اميرحسين قاضي‌زاده بر خلاف بسياري از نمايندگان به «اعتماد» مي‌گويد كه «وزير پيشنهادي براي ما آدم شناخته شده‌يي است و ما او را هم از اهالي فتنه مي‌دانيم. » سخنگوي جبهه پايداري تاكيد دارد كه احمدي دانش آشتياني «يكي از سه چهره فعال» در حوادث سال 88 دانشگاه بوده است. او مي‌گويد مخالفت نمايندگان و «دو، دو» گفتن آنها ناشي از «اصرار رييس‌جمهوري براي آوردن فتنه‌گران به وزارت علوم» بوده است. «دو، دو» گفتن نمايندگان به نشانه اعتراض و مخالفت در صحن علني با واكنش محمد حسن ابوترابي‌فرد، رييس جلسه ديروز مواجه شد كه معتقد بود: «مقام معظم رهبري توصيه كردند از اين واژه در صحن علني استفاده نكنيد.» غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي از نمايندگان هوادار دولت هم در روايت خود از دقايق قرائت نامه معرفي و «دو، دو» گفتن نمايندگان به «اعتماد» مي‌گويد: «من در آن وقتي كه مخالفان دولت «دو، دو» مي‌گفتند به يكي از سران آنها گفتم كه اين كار مخالف نظر مقام معظم رهبري است كه ايشان هم در جواب من گفت: آقا اين حرف را در يك مورد ديگر گفتند. من هم گفتم اين هم نشانه ولايتمداري شما است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون