• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

در آستانه انتخابات زودهنگام رخ داد

حمله پليس به مقر احتمالي داعش در ديار بكر

كمتر از يك هفته به انتخابات سراسري در تركيه باقي‌مانده و امنيت اين كشور به دنبال حوادث مرگبار چند ماه اخير به‌شدت براي آنكارا مهم‌تر شده است و دولت بيش از پيش به دنبال طرح‌هاي احتمالي تروريستي است كه ممكن است اين كشور را در آستانه انتخابات ملتهب كند. همزمان با افزايش تدابير امنيتي در شهر‌هاي كردنشين، پليس تركيه دست به كار شده و درصدد است هسته‌هاي ضددولتي را كه مظنون به اقدامات خرابكارانه عليه آنكارا هستند، متلاشي كند. در اين راستا بر اساس آخرين اخبار در عملياتي كه روز گذشته با اقدام پليس تركيه آغاز شد، 9 تن كشته شده‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهند درگيري زماني آغاز شد كه پليس به يكي از مقرها كه آنكارا گفته است مقر احتمالي داعش در شهر كرد نشين دياربكر بود، حمله كرد. اما اين حمله به درگيري مرگبار بين نيروهاي پليس و افراد پناه گرفته در اين مقر انجاميد. دولت تركيه تاييد كرده است در اين درگيري هفت تن از مظنونان همكاري با داعش و دو نيروي پليس كشته شده‌اند. اين رويداد با واكنش دوباره رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه روبه‌رو شد كه به دليل نزديكي انتخابات، سخنراني‌هاي انتخاباتي زيادي برگزار مي‌كند.

درگيري‌ها چگونه آغاز شد؟

نعمان كرتولموس، معاون نخست‌وزير تركيه در شرح اين عمليات عنوان كرد، اين عمليات پيش از طلوع آفتاب به وقوع پيوست و زماني كه نيروهاي پليس تركيه قصد داشتند تا به خانه‌هايي كه مورد هدف قرار داده بودند حمله ور شوند با چند تله انفجاري مواجه شدند كه در جلوي سه يا چهار خانه مورد استفاده قرار گرفته بود كه بر اثر اين انفجار‌ها دو پليس جان خود را از دست داده و پنج نيروي پليس نيز مجروح شدند و در ادامه در درگيري كه رخ داد تعدادي از افراد مظنون به ارتباط با داعش جان خود را از دست دادند. آن‌گونه كه كرتولموس عنوان كرده است 10 شبه‌نظامي مظنون در اين عمليات بازداشت شدند و پنج نيروي پليس ديگر نيز زخمي شده‌اند. به گفته معاون نخست وزير تركيه اين عمليات از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و توانسته است يك عمليات انتحاري كه توسط داعش برنامه‌ريزي شده بود را خنثي‌سازي كند. به گفته كرتولموس اين عمليات برمبناي اطلاعاتي انجام شده است كه سازمان‌هاي امنيتي تركيه در اختيار پليس قرار داده‌اند و بر پايه آن نيز پليس عليه تروريست‌ها در تركيه وارد عمل شده است. با اين وجود معاون
نخست وزير تركيه تاكيد كرد كه مقام‌هاي امنيتي كشور در تلاش هستند تا ستيزه جويان را شناسايي كنند و با رديابي پيوندهاي ميان شبه نظاميان، ديگر هسته آنها را نيز دنبال و از بين ببرد.

افزايش تدابير شديد امنيتي

در تصاويري كه خبرگزاري‌هاي رسمي تركيه از مكان درگيري‌ها منتشر كرده‌اند، پس از اين عمليات پليس تركيه وسايل سنگين زرهي خود را در جاده‌هاي اصلي اين شهر مستقر كرده است كه در ميان آن آتش بارهاي سنگين نيز در پس زمينه تصاوير ديده مي‌شوند. اين عمليات در حالي توسط پليس تركيه صورت پذيرفته است كه دو بمب‌گذاري انتحاري در تظاهرات صلح پايتخت تركيه در اوايل ماه جاري ميلادي باعث شد كه بيش از 100 نفر جان خود را از دست بدهند. يكي از بمب‌گذاراني كه دولت تركيه شناسايي كرده بود برادر يك تروريست داعش بوده كه در ماه جولاي حمله‌ مرگبار ديگري را در شهر مرزي سوروچ انجام داده بود.

در اين خصوص اما كردها انگشت اتهام را به سمت دولت تركيه نشانه گرفته‌اند كه به مدت طولاني اجازه داده است داعش براي انجام عمليات‌هاي خود در سوريه از خاك تركيه براي رفت و آمد استفاده كند و جلوي آنها را نگرفته است. همچنين پس از انفجار تروريستي در آنكارا دستگاه‌هاي امنيتي تركيه نيز به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفتند كه چرا نتوانسته‌اند از چنين عملياتي جلوگيري كنند. با اين وجود رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه و احمد داوود اوغلو نخست وزير كنوني تركيه در خصوص عمليات انتحاري در آنكارا معتقدند كه اين عمليات تروريستي كار تركيبي ميان داعش و نيروهاي
پ ك ك بوده است.

در همين حال تحليلگران احتمال دخالت كردهاي پ‌ك‌ك براي انجام اين حمله را بعيد مي‌دانند زيرا در تجمع دهم اكتبر آنكارا تعداد زيادي از فعالان صلح كردي نيز حضور داشتند و برخي از آنها در ميان كشته‌شدگان و زخمي شده‌ها بودند. بسياري از اين تحليلگران اين ادعا از سوي دولت را يك تلاش براي منحرف كردن افكار عمومي از انتخابات زودهنگام اول نوامبر تركيه مي‌دانند. اما اردوغان در طول گردهمايي انتخاباتي روز يكشنبه خود در تركيه نيز دوباره مدعي شد كه حمله انتحاري آنكارا يك اقدام تروريستي جمعي بوده است كه هدفش بي‌ثبات كردن تركيه است.

گفتني است دولت تركيه از ماه جولاي گذشته آتش بس ميان خود و كردهاي پ‌ك‌ك را پايان داده و حملات گسترده‌اي را عليه مواضع آنها انجام مي‌دهد كه از آغاز درگيري‌ها در اين زمينه بيش از 150 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شمارش معكوس براي انتخابات زودهنگام

اگرچه بخشي از دولت تركيه اكنون درگير مبارزه با تروريست است اما بخش عمده‌اي از انرژي‌هاي دولت و احزاب سياسي در اين كشور معطوف انتخابات سراسري است كه روز يكشنبه آينده برگزار مي‌شود. نظرسنجي‌ها در روزهاي منتهي به انتخابات تفاوت چنداني را با انتخابات ماه ژوئن ميلادي نشان نمي‌دهند و در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كماكان هيچ يك از احزاب نمي‌توانند اكثريت مطلق را در اين كشور كسب كند. اما شواهد نشان مي‌دهد يكي از احزابي كه مي‌تواند آراي خود را افزايش دهد حزب دموكراتيك خلق است كه كردهاي تركيه را نمايندگي مي‌كند و بر اساس نظرسنجي‌ها نه‌تنها به آراي حزب عدالت و توسعه افزوده نمي‌شود بلكه آراي آن با دو درصد كاهش نيز روبه‌رو خواهد شد. اين در حالي است كه حزب عدالت و توسعه كه در انتخابات ژوئن اكثريت را از آن خود كرد، نتوانست با هيچ يك از احزاب موجود در صحنه سياسي تركيه ائتلاف انجام دهد و به اميد جبران نتيجه انتخابات ماه ژوئن، خواستار انتخابات زودهنگام در تركيه شد. در انتخابات پيش‌رو اگر عدالت و توسعه بخواهد تشكيل دولت دهد نيازمند آن است كه آراي خود را تا 10 درصد افزايش دهد. از طرفي اكنون شرايط امنيتي تركيه موجب شده احزاب رقيب در كمپين‌هاي انتخاباتي خود بيشتر عليه عدالت و توسعه سخن به ميان بياورند. دولت باغچلي، رييس حزب حركت ملي تركيه در آخرين سخنان خود با حمله به عدالت و توسعه و اردوغان گفت: حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان ماهيت سكولاريسم در تركيه را از بين برده است و اجازه داده تا دشمنان اين كشور قدرت بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون