• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3378 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

خبر كوتاه

كشته شدن هفت سرباز پاكستاني در مرز افغانستان

تيراندازي شديد از داخل خاك افغانستان به سمت يك پاسگاه مرزي در پاكستان، به مرگ هفت سرباز اين كشور انجاميد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، ارتش پاكستان با صدور بيانيه‌اي اين خبر را تاييد كرده، با اين حال توضيحي درباره منشأ تيراندازي و احتمال دخالت نيروهاي دولتي افغانستان يا طالبان در اين مورد، نداده است.

 

عبور حساسيت‌برانگيز يك ناو

عبور يك كشتي متعلق به نيروي دريايي امريكا از فاصله كمتر از ۱۲ مايلي مجمع‌الجزاير اسپراتلي، منجر به افزايش تنش‌ها در درياي جنوبي چين شد. پكن در واكنش سريعي به اين اقدام، آن را محكوم كرده و حركتي در جهت تضعيف حاكميت اين كشور بر اين مجمع‌الجزاير خواند. مالكيت بر مجمع‌الجزاير پاراسل و اسپراتلي كه متشكل از صدها جزيره كوچك و عمدتا خالي از سكنه است، موضوع اختلاف چندين كشور منطقه از جمله چين، تايوان، ويتنام، فيليپين، مالزي و حتي برونئي است. چين كه بزرگ‌ترين مدعي نسبت به مالكيت بر اين جزاير است، پيش از اين ساخت تاسيساتي را روي اين جزاير آغاز كرده است. بسياري از كشورها از جمله ايالات متحده امريكا با اين ادعاهاي پكن مخالفند و آن را نشانه توسعه‌طلبي و تمايل چين به گسترش سيطره بر اين منطقه مي‌خوانند.

 

مرگ سه نفر پاي ستون‌هاي پالميرا

گزارش‌ها از سوريه حاكي از آن است كه تروريست‌هاي داعش سه نفر را با بستن به ستون‌هاي قديمي خرابه‌هاي شهر پالميرا و منفجر كردن اين ستون‌ها كشته‌اند. فعالان سوري مي‌گويند كه اين افراد روز يكشنبه كشته شده‌اند. هنوز تصوير يا ويديويي كه صحت اين گزارش‌ها را تاييد كند، منتشر نشده است. هويت قربانيان و دليل كشتن آنها نيز مشخص نيست. اين احتمالا نخستين بار است كه داعش براي كشتن افراد از چنين روشي استفاده مي‌كند.

 

نگاه آسانژ به بحران مهاجرت اروپا؛ از زاويه ديگر

جوليان آسانژ، رييس سايت افشاگر ويكي‌ليكس كه اكنون در سفارت اكوادور در بريتانيا پناهنده است در مصاحبه‌اي با يك سايت خبري كامپيوتري به نام ThePressProject اعلام كرده است كه با بررسي‌هايي كه از كانال‌هاي ديپلماتيك به دست آورده اين سيل بي‌شمار پناهندگان به اروپا نتيجه استراتژي كاهش جمعيت سوريه بوده است كه توسط مخالفان دولت اين كشور طرح‌ريزي شده است. آسانژ معتقد است كه گاهي اوقات مخالفان يك دولت با استراتژي مبني بر كاهش جمعيت يك كشور باعث مي‌شوند تا ظرفيت مبارزه و تعامل دولت كاهش پيدا كند. آسانژ در ادامه صحبت‌هاي خود عنوان مي‌كند كه اين مهاجرت عمدتا طبقه متوسط را در بر مي‌گيرد كه در اين كشور مهارت‌هاي زبان، پول و برخي ارتباطات را در اختيار داشتند كه از جمله آن مي‌توان به مهندسان، مديران و كارمندان دولت در سوريه اشاره كرد؛ يعني دقيقا اينها طبقه‌اي از مردم هستند كه نياز به ثبات دولت دارند. آسانژ در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌افزايد كه اكنون مردم تشويق به فرار مي‌شوند آلمان بسياري از پناهندگان را مي‌پذيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون