• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3378 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

خبر كوتاه

انصراف ايران از شكايت چهار ميليارد دلاري از روسيه

مديركل شركت «روسوبورون اكسپورت»، شركت دولتي صادرات تسليحاتي روسيه گفت اين كشور در حال به روزرساني و مدرن‌سازي سامانه دفاعي اس-300 براي تحويل به ايران است. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنيك، آناتولي ايساكين گفت: تكميل قرارداد سامانه موشكي اس-300
براي ايران يك‌بار تعليق شد. حالا به ما دستور داده شده كه كار را از سر بگيريم. ما هم به عنوان عامل در حال انجام اين كار هستيم، اما زمان زيادي از آن وقت گذشته و سامانه‌هاي اس-300 تغيير كرده‌اند. به همين خاطر داريم روي مدرن‌سازي اين سامانه كار مي‌كنيم. او افزود: نتايج مثبت خواهد بود. فعلا هيچ شرطي كه مانع اجرايي‌شدن قرارداد كنوني شود، وجود ندارد. همچنين وي اعلام كرد كه ايران از شكايت چهار ميليارددلاري خود از روسيه بابت عدم تحويل سامانه دفاعي اس-۳۰۰ صرف‌نظر مي‌كند. ايسايكين گفت: توافقي با طرف ايراني براي پس‌گرفتن شكايت صورت گرفته است. ايران در سال 2007 قراردادي 800 ميليون دلاري براي خريد 5 سامانه اس-300 از روسيه امضا كرد. با اين حال، مسكو بعدا تحت فشار امريكا از تحويل اين سامانه به تهران خودداري كرد، اقدامي كه به شكايت ايران از شركت روسوبورون در سال 2011 منجر شد. امسال ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اندكي پيش از حصول توافق هسته‌اي، با صدور دستوري ممنوعيت صادرات اس-300 به ايران را لغو كرد.

 

سرانجام بايد با ايران گفت‌وگو كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت كه ما مي‌دانيم، سرانجام در برهه‌اي از زمان بايد براي حل بحران سوريه با ايران گفت‌وگو كنيم. به گزارش ايسنا، جان كربي در نشست خبري خود درباره راه‌حل بحران سوريه و نقش قدرت‌هاي منطقه در اين ميان گفت: اينكه ايران چه نقشي مي‌تواند ايفا كند بايد بگويم كه بايد مفيد و كمك‌كننده باشد و حمايت از بشار اسد و حزب‌الله را متوقف و توافق كند كه براي دستيابي به يك انتقال سياسي موفق در سوريه تلاش كند. با اين حال مدت‌هاست ما اين مساله را درك كرده‌ايم كه بايد درباره اين مساله با ايران گفت‌وگو كنيم. بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه امريكا، كربي ادامه داد: همانطور كه جان كري، وزير امور خارجه گفته است، نشستي چندجانبه احتمالا تا پايان هفته جاري براي پيگيري نشست اخير وين درباره سوريه برگزار خواهد شد و در نهايت در برهه‌اي از زمان بايد گفت‌وگوها با ايران درباره مسائل مربوط به سوريه در جهت هدف فرآيند انتقال سياسي برگزار شود. اما اينكه اين رايزني كجا و چه زماني برگزار مي‌شود هنوز نهايي نشده است. وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه عربستان مخالفت خود را با حضور ايران در نشست‌ها درباره سوريه اعلام كرده است، گفت: من نمي‌توانم از طرف ديگر كشورها و ديدگاه‌هاي آنها درباره فرآيند سياسي در سوريه صحبت كنم. با اين حال روشن است كه همه طرف‌ها يك ديدگاه مشترك درباره سوريه ندارند. ما بايد به طرحي برسيم كه نه تنها همه بتوانند آن را هضم كنند، بلكه بتواند به‌طور موثري اجرا شود. ما مي‌دانيم كه همه طرف‌ها نظر مشابهي ندارند و به همين دليل بود كه هفته گذشته در وين ديدار كرديم. اين سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا تاكيد كرد كه هيچ تغييري درباره موضع واشنگتن درباره بشار اسد رييس‌جمهور سوريه ايجاد نشده و ما بر اين باوريم كه وي مشروعيت خود را از دست داده است و نمي‌تواند رهبري دراز مدت در سوريه داشته باشد.

 

عدم مخالفت تركيه با مشاركت ايران در مذاكرات سوريه

وزير خارجه تركيه در ديدار با همتاي روسش در «وين» هيچ مخالفتي با مشاركت ايران در روند مذاكرات براي حل بحران سوريه نشان نداد. به گزارش فارس، منابع آگاه اعلام كردند كه تركيه در حاشيه نشست چهارجانبه در وين كه جمعه گذشته برگزار شد، اعلام كرد كه تنها با مشاركت مصر در مذاكرات سوريه مخالف است. به نوشته روزنامه «حريت»، در حالي كه «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه به دشواري تدوين راهكاري براي حل بحران سوريه بدون مشاركت ايران و مصر اذعان داشت، تركيه هيچ مخالفتي با مشاركت ايران در مذاكرات مربوط به حل بحران سوريه نشان نداد اما از حضور و مشاركت مصر در اين مذاكرات ابراز نارضايتي كرد. بر اساس اين گزارش، «فريدون سينيرلي اوغلو» وزير خارجه تركيه، پس از نشست چهارجانبه وين، با لاوروف به مدت نيم‌ساعت ديدار كرد و با او درباره مشكلات حضور تركيه و مصر بر يك ميز سخن گفت. به گفته منابع آگاه، تنها عربستان سعودي با حضور ايران در روند مذاكرات سوريه ابراز ناخشنودي كرده است.

 

اعتراف كاردار موقت انگليس
به اختلاف ميان لندن – تهران

كاردار موقت انگليس در ايران در سخناني اظهار كرد، ايران و انگليس با وجود گام‌هاي اتخاذ شده براي بهبود روابط در مواردي نيز اختلاف دارند. به گزارش فارس، «بن فندر» كاردار موقت انگليس در تهران در گفت‌وگو با «آي تي‌وي» افزود كه واكنش دولت ايران در احياي روابط با انگليس مثبت بوده است و اينك مجلس ايران و ديگر مقام‌هاي ارشد اين كشور حمايت خود را از برجام نشان داده‌اند. كاردار موقت انگليس در تهران تصديق كرد، در حالي كه انگليس و ايران مخالف داعش هستند اما در نحوه مقابله با آن در سوريه اختلافات برجسته‌اي دارند. اين ديپلمات انگليسي همچنين اظهار كرد، هنگام تجديد روابط ايران و انگليس هر دو در مواردي با هم موافق و در مواردي نيز مخالف بودند اما آنچه اينك اهميت دارد تعامل مستقيم بين دو كشور است. وي در اين گفت‌وگو از سفر «لرد ماد» از وزراي كابينه انگليس همراه هياتي از تجار اين كشور به تهران در هفته جاري خبر داد و افزود كه بسياري از ايرانيان مشتاق همكاري و مثبت‌انديشي هستند و خواهان رفع تحريم‌هاي بين‌المللي به خاطر موافقت كشورشان با برجام هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون