• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

گزارش «اعتماد» از عدم حضور بانوان در جام جهاني

نخواستند يا نتوانستند؟

واكنش سفير ايران در آلمان: هيچ مكاتبه يا مذاكره‌اي با ما نشد

حسين قهار/ وقتي يك كشور امتياز ميزباني مسابقاتي در سطح جام جهاني به دست مي‌آورد، براي برگزاري اين مسابقات تضامين لازم و معتبر به فدراسيون جهاني ورزشي كه ميزبان آن است ارايه مي‌كند. مهم‌ترين شرط در برگزاري مسابقاتي در سطح جام جهاني اما، همكاري همه‌جانبه ميزبان، با كشورهايي است كه مجوز حضور در مسابقات را در اختيار دارند. تمام اين تعهدات و برنامه‌ريزي‌ها از طرف فدراسيون جهاني به اين صورت مورد توجه قرار مي‌گيرد كه هيچ كشوري براي اعزام تيمش به كشور ميزبان، مشكل بزرگي پيش‌رو نداشته باشد. مسابقات جام جهاني كوچك فوتسال بانوان كه براي اولين بار زير نظر فيفا برگزار مي‌شود طبق برنامه اواخر ماه جاري قرار است در گواتمالا برگزار شود. اما شايد شنيدن اين خبر براي تمام ايراني‌ها تلخ باشد كه تيم ملي فوتسال بانوان ايران به عنوان قهرمان و تيم اول قاره آسيا در اين تورنمنت بزرگ شركت نخواهد كرد. آن هم به دليل نگرفتن ويزا!

 

آنچه در خبرها آمد اين بود كه به‌علت عدم هماهنگي لازم در زمان مناسب فدراسيون فوتبال تصميم گرفت تيم ملي فوتسال بانوان به مسابقات جام جهاني اعزام نشود. اينكه چرا تيمي كه با تمام مشكلات و موانع و البته كمبود امكانات موفق شده بود نگاه رسانه‌هاي داخلي و خارجي را بعد از قهرماني در آسيا به خود جلب كند به معتبرترين مسابقات فوتسال جهان اعزام نمي‌شود سوالي است كه ذهن تمام مردم ايران را به خود مشغول كرده است. اين روزها هيچ يك از مردم ايران كه در جريان اين خبر تلخ قرار گرفته‌اند، با بررسي تمام احتمالات و دنبال كردن تمام اظهارنظر‌ها نمي‌توانند به جوابي قانع‌كننده براي اين فاجعه بزرگ برسند! علي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال اما درباره اين حادثه توضيحاتش عجيب و غريب است. او مي‌گويد: «كشور گواتمالا در ايران سفارتخانه ندارد و براي گرفتن ويزاي اين كشور مجبوريم به آلمان سفر كنيم. اما مشكل اساسي ديگر اين بود كه براي سفر به آلمان هم نيازمند گرفتن ويزاي شنگن هستيم. از سوي ديگر تا شروع مسابقات زمان زيادي باقي نمانده است و عملا نمي‌توانيم ويزاي آلمان و ويزاي گواتمالا، ميزبان جام جهاني فوتسال بانوان را براي تيم ملي فوتسال بانوان تهيه كنيم و در نتيجه سفر تيم ملي فوتسال بانوان كه قهرمان آسيا هستند به جام جهاني لغو شده است.» كفاشيان در شرايطي به همين راحتي خبر از لغو اعزام تيم ملي فوتسال بانوان به مسابقات جام جهاني مي‌دهد كه بازيكنان و مربيان اين تيم و تمام مردمي كه تيم ملي فوتسال بانوان را دوست دارند نمي‌توانند مثل كفاشيان به راحتي با اين موضوع كنار بيايند! آنها نمي‌توانند قبول كنند كه فدراسيون به همين راحتي قيد اعزام تيم ملي به اين مسابقات را زده است.

 

خبر لغو اعزام تيم ملي فوتسال بانوان به جام جهاني كمتر از يك ماه قبل هم در رسانه‌ها منتشر شده بود. همين مساله باعث شده اين شايبه به وجود بيايد كه فدراسيون فوتبال از همان اول هم تمايلي به اعزام تيم نداشته است. دليلش هم مشخص است. كشور ميزبان موظف است طبق قوانين تمام همكاري‌هاي لازم براي سفر تمام كشورهايي كه مجوز حضور در مسابقات را دارند به محل برگزاري بازي‌ها فراهم كند. صدور رواديد و ويزا، اسكان تيم‌ها در هتل‌هاي مورد تاييد فيفا و تيم‌ها، در نظر گرفتن كمپ‌هاي تمريني براي تيم‌هاي حاضر در مسابقات و امكانات مربوط به تسهيل رفت و آمد تيم‌هاي كشور‌هاي مختلف در شهر محل برگزاري مسابقات تنها بخشي از تعهدات كشوري است كه ميزباني مسابقات جام جهاني را از فيفا مي‌گيرد. حالا اما به دنبال اعلام خبر لغو اعزام تيم ملي فوتسال بانوان به گواتمالا، براي بسياري از منتقدان و مردم جامعه غير قابل قبول است كه مديران فدراسيون فوتبال مشكل اخذ ويزا را عامل اتخاذ اين تصميم اعلام كرده‌اند! اينكه گواتمالا به عنوان ميزبان بازي‌ها اقدامات لازم براي حضور تيم ملي فوتسال بانوان ايران به عنوان قهرمان آسيا را در مسابقات جهاني فراهم نكرده‌ اتفاقي است كه با منطق جور در نمي‌‌آيد. الهه عرب‌عامري، نايب‌رييس بانوان فدراسيون فوتبال چند هفته قبل در مصاحبه‌اي رسما اعلام كرده بود كشور ميزبان همكاري‌هاي لازم را با ايران براي اعزام تيم ملي بانوان به مسابقات جام جهاني انجام نداده است و حتي جواب ايميل كميته روابط بين‌الملل فدراسيون براي اخذ ويزا و تداركات اعزام تيم ملي ايران را نداده است! اگر چنين خبري صحت داشته باشد و مديران فوتبال ايران فدراسيون جهاني فوتبال را در جريان اين تخلف گواتمالايي‌ها قرار مي‌دادند، از همان روزهاي اول فيفا به پرونده ورود مي‌كرد و مقدمات حل مشكلات ويزاي تيم ملي بانوان ايران را جهت شركت در مسابقات جهاني فراهم و ميزبان را وادار به همكاري با ايران مي‌كرد. اما نكته جالب توجه اينجاست كه علي كفاشيان و همكارانش هيچ گزارشي درباره تلاش‌هاي خود براي حل مشكل اين اعزام ارايه نداده‌اند.

 

واقعيت اين است كه گواتمالا در ايران سفارتخانه ندارد و با توجه به finger touch بودن ويزاي گواتمالا، فدراسيون مجبور بود براي اعزام از كشور ديگري اقدامات اخذ ويزا را انجام بدهد. الهه عرب عامري چندي پيش در مصاحبه‌اي گفته بود: «البته ما در دوره‌اي كه به چين تايپه تيم اعزام مي‌كرديم يك نفر همه پاسپورت‌ها را به دوبي برد و ويزا گرفت اما اين‌بار اين امكان وجود ندارد و در واقع تسهيلات ويزا از طرف فدراسيون گواتمالا به ما تا اين لحظه داده نشده است. ضمن اينكه تضميني نيست كه آنها به ما ويزا بدهند. من بايد ۲۳، ۲۴ دختر را بردارم و به امارات يا آلمان ببرم آن هم در حالي كه معلوم نيست به ما ويزا بدهند يا نه. اگر مطمئن بوديم ويزا مي‌دهند اين كار را مي‌كرديم اما وقتي اطمينان كامل نداريم و visa connection سفارت گواتمالا هم نامشخص است، نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم. آقاي كفاشيان به ما قول داد كه تيم را به گواتمالا بفرستد ضمن اينكه همه هزينه‌ها را هم خودمان پرداخت مي‌كنيم و مشكلي از اين بابت وجود ندارد. تيم بايد از ايران به آلمان برود، از آنجا به مكزيك. ۲۴ ساعت در مكزيك اقامت داشته باشد و بعد به گواتمالا پرواز كند. هماهنگ كردن
visa connection اين سه كشور كار راحتي نيست. بايد نيم دور كره زمين را بچرخيم و فدراسيون همه هزينه‌ها را پرداخت خواهد كرد. باز هم تاكيد دارم كه تمايل به رفتن به اين مسابقات را داريم اما كار سخت است.» عرب عامري اين صحبت‌ها را در شرايطي در مصاحبه با رسانه‌ها مطرح كرده بود كه خبر احتمال لغو اعزام در رسانه‌ها رسما اعلام شده بود. با اين وجود با گذشت چند هفته خبر به حقيقت تبديل شد و مسابقات جام جهاني فوتسال بانوان بدون حضور قهرمان آسيا برگزار خواهد شد. اما سوال اساسي اينجاست كه مديران فدراسيون فوتبال مگر از همان ابتدا هم ‌مي‌دانستند كه مسابقات در گواتمالا برگزار خواهد شد و براي اعزام تيم به اين كشور و اخذ ويزا با مشكلات زيادي رو به رو خواهند بود. آنها با علم به اين اتفاق اولا بايد از مدت‌ها قبل رايزني‌هاي لازم براي اعزام تيم ملي به گواتمالا را انجام مي‌دادند و اگر اين گفته كه گواتمالا همكاري‌هاي لازم را براي اخذ ويزا با آنها نداشته، از طريق فيفا تخلف ميزان را گزارش مي‌دادند تا اين مشكل توسط فدراسيون جهاني حل و فصل شود. نكته بعدي اينجاست كه از همان ابتدا هم فدراسيون مي‌توانست با همكاري وزارت امور خارجه مشكلات پيش رو را براي اعزام تيم ملي فوتسال بانوان به اين مسابقات مهم و بزرگ حل كند. به هر صورت برقراري ارتباط با كشور گواتمالا براي وزارت امور خارجه امر غيرممكني نبود و اگر «خواست» و «تصميم» فدراسيون مربوط به اعزام بود، اين كار با تمام سختي‌هايش انجام مي‌شد.

 

تيم ملي فوتبال ايران اواخر آبان ماه بايد به گوام سفر كند و مقابل اين كشور بازي برگشت خود را در دور اول مقدماتي جام جهاني برگزار كند. گوام كشور تابعه امريكا است و مشكلات بسيار زياد و بزرگي هم براي اخذ ويزاي اين كشور وجود داشت كه تا همين امروز هم ادامه داشته است و گوامي‌ها به پنج لژيونر فوتبال ايران ويزا نداده‌اند و كار به شكايت فدراسيون از گوام به فيفا كشيده است. فدراسيون فوتبال از مدت‌ها قبل مي‌دانست كه براي اعزام تيم ملي به گوام بايد پروسه طولاني را طي كند و اقدامات لازم را براي اين اعزام انجام داد. بازيكنان تيم ملي در دوبي كارهاي مربوط به اخذ ويزاي خود را انجام دادند. فدراسيون امور مربوط به اين اعزام را انجام داد چون «بايد» اين بازي برگزار مي‌شد. اين پروسه اما براي تيم ملي بانوان بنا به دلايلي كه گفته مي‌شود مشكلات شديد مالي و بي‌پولي يكي از آنها است طي نشد و در نهايت اعلام شد كه اعزام منتفي شده است.

 

اين مصاحبه علي كفاشيان با خبرگزاري تسنيم كه روز گذشته منتشر شد را بخوانيد: «اعزام نشدن تيم ملي بانوان به اين دليل بود كه نتوانستيم ويزا بگيريم. ما براي سفر به گواتمالا بايد از كشور آلمان يا مكزيك ويزاي گواتمالا را تهيه مي‌كرديم كه گرفتن ويزاي آلمان يك ماه زمان مي‌‌برد. به آنها گفتيم «آر‌اي وال» بدهند تا به آنجا رسيديم ويزا بگيريم كه گفتند نمي‌توانيم و هماهنگي صورت نگرفت و ما هم نمي‌توانيم برويم. سفر به گواتمالا سه چهار پرواز و سه چهار ويزا مي‌خواست. قطعاً براي تيم ملي بانوان كه قهرمان آسيا است مسابقات ديگري را هماهنگ مي‌كنيم كه در آن شركت كنند و بدين‌ترتيب ناراحتي اين موضوع را از دل‌شان درمي‌‌آوريم!» طبيعتا آرزوي هر ورزشكاري حضور در جام جهاني است. پس هيچ مسابقاتي نمي‌تواند جاي جام جهاني را براي فوتساليست‌هاي تيم ملي بانوان بگيرد. اما بخش ابتدايي صحبت‌هاي كفاشيان هم در نوع خود عجيب بود. كفاشيان اعلام كرده كه نتوانسته‌اند به دليل محدوديت زماني از كشور آلمان يا مكزيك ويزا بگيرند. اين صحبت‌هاي كفاشيان باعث شد با علي ماجدي سفير باسابقه ايران در آلمان كه هميشه در سفرهاي كاروان‌هاي مختلف اعزامي ايران در آلمان تلاش‌هاي زيادي انجام داده است تماس بگيريم. ماجدي درباره ماجراي عدم صدور ويزا به «اعتماد» گفت: «آقاي كفاشيان از دوستان خوب من است. اما حقيقتا هيچ مكاتبه و نامه‌نگاري و مذاكره‌اي با سفارت ايران در آلمان مربوط به اعزام تيم ملي فوتسال بانوان انجام نشده بود. اگر فدراسيون مي‌خواست تيم را به آلمان بياورد و از اينجا به مكزيك يا گواتمالا اعزام كند من فكر نمي‌كنم كه هيچ مشكلي به وجود مي‌‌آمد و ما پيگيري‌هاي لازم را براي حل مشكلات انجام مي‌‌داديم. اما همانطور كه اشاره كردم هيچ مذاكره‌اي با ما انجام نشد كه اعلام شده به دليل كمبود زمان و طولاني شدن پروسه صدور ويزا اين اعزام لغو شده است. ضمن اينكه اين نوع اعزام تيم ملي براي حضور در گواتمالا هيچ ارتباطي به كمبود زمان و ويزاي آلمان نداشت. دوستان ما خوب مي‌دانند كه اگر عزم‌شان اعزام تيم و سفر كوتاه به آلمان در مسير بود، ما مقدمات اين سفر را فراهم مي‌كرديم.»صحبت‌هاي سفير ايران در آلمان به خوبي نشان مي‌دهد كه فدراسيون فوتبال مذاكره‌اي حداقل با سفارت ايران در آلمان نداشته است. بايد ديد علت واقعي عدم اعزام تيم ملي فوتسال بانوان به جام جهاني واقعا مشكل ويزا بوده است يا مسائلي چون بي‌پولي و بحث‌هاي ديگر!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون