• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

دست به دست شدن تصوير اتفاق عجيب مسابقات جهاني كوراش در صفحات مجازي

خودزني به سبك ستاره فيلم‌هاي اكشن تخيلي

گروه ورزش| مسابقات جهاني كوراش با حضور نمايندگان 33 كشور در خرم آباد برگزار شد. در اين دوره از مسابقات تيم ملي ازبكستان با كسب پنج مدال طلا به مقام قهرماني رسيد. همچنين كوراش‌كاران ايراني با كسب سه نشان طلا، سه نشان نقره و پنج نشان برنز به مقام نايب قهرماني دست يافتند. تركمنستان نيز عنوان سومي اين دوره از مسابقات را كسب كرد.

 

در پيكارهاي جهاني كوراش اتفاق عجيبي افتاد و پس از اينكه داور وسط راي به برتري‎ ملي‌پوش ايراني برابر حريف ازبكستاني داد، بعد از چند دقيقه راي برگشت و قاسم نوري‎زاده بازنده اعلام شد. در مبارزه ماقبل فينال وزن 66- كيلوگرم، قاسم نوري‎زاده به مصاف معروف گايي‎بلو از ازبكستان رفت كه اين پيكار حواشي زيادي داشت و تصاويرش در صفحات مجازي سر و صداي زيادي به پا كرده است. در اين مبارزه با اينكه يك ثانيه به پايان مسابقه باقي مانده بود و كوراش‎كار ايراني در حال خوشحالي بود، برادر، نوري‎زاده به سرعت يك چشم بر هم زدن، همچون ستاره‌هاي فيلم‌هاي اكشن-‌تخيلي به روي تاتامي آمد و بعد از اينكه روي برادرش فن اجرا كرد، شروع به زدن كوراش‌كار ازبكستان كرد، البته او بلافاصله توسط ماموران نيروي انتظامي دستگير شد؛ اما با اين وجود تصاوير اين حركت ناشايست در حالي در صفحات مجازي دست به دست مي‌چرخد كه خنده تلخ بينندگان را دربردارد و اين پرسش «چرا در حالي كه ايران ميزبان اين مسابقات است بايد به اين شكل زننده با ميهمانان خود برخورد شود و با آبروي ورزش كشور بازي؟!» باري، ابتدا حاضرين در سالن فكر مي‎كردند كه او از خوشحالي برتري برادرش دست به اين كار زده اما وقتي روي حريف ازبك فن اجرا كرد، همگان تعجب كردند كه انگيزه اين كار چه بوده است! يكي دو دقيقه بعد از آن حركت، حريف ازبكستاني روي تاتامي افتاده بود و نوري‎زاده چون فكر مي‎كرد، برنده شده دايم خوشحالي مي‎كرد و داور وسط نيز راي به برتري ورزشكار ايراني داد و تماشاچي‎ها يكپارچه وي را تشويق مي‎كردند. بعداز اينكه كوراش‎كارها از تاتامي پايين آمدند، همهمه‎اي در اطراف ميز مسوولان برگزاري پيكارها شنيده شد و اينكه راي به برتري حريف ازبكستاني داده شده است. در حالي كه تا اينجا همه فكر مي‎كردند علت باخت نوري‎زاده حركت ناشايست برادرش بوده و آرش ميراسماعيلي سرمربي تيم ملي كوراش ايران نيز با مسوولان فني رقابت‎ها صحبت و از حق ورزشكار ايراني دفاع مي‎كرد. بعد از اين ماجراها و در پايين تاتامي داور با حركت دست گايي‎بلو را برنده اعلام كرد كه با اعتراض شديد تماشاگران مواجه شد اما راي داورها برنگشت.

داور وسط اشتباه كرد

در اين باره رضا نصيري‎نژاد كه چند روز قبل به عنوان مسوول كميته فني فدراسيون جهاني كوراش انتخاب شد و پيش از آن رييس كميته داوران اين فدراسيون بود به ايسنا گفت: «داور وسط اشتباه كرد و نبايد راي به برتري نوري‎زاده مي‎داد.»وي با تاكيد بر اين‎كه نوري‎زاده به علت امتيازهاي فني مبارزه را واگذار كرد، افزود: «در شرايطي كه امتيازها برابر باشد، برنده كسي است كه با اجراي فن، امتياز بيشتري كسب كرده باشد و باخت نوري‎زاده ارتباطي به حركت برادرش نداشت.»نصيري‎نژاد تاكيد كرد: «چندين بار با سه داور مسابقه صحبت كردم كه معتقد بودند حريف ازبك برنده شده و من به عنوان يك ايراني خيلي تلاش كردم اما فايده‎اي نداشت.»

علت باخت نوري‎زاده حركت برادرش نبوده

محمد بلوطي، دبير فدراسيون جودو و كوراش نيز به ايسنا گفت: «امتيازهاي قاسم با حريف ازبك مساوي بوده اما چون يك امتياز ورزشكار ما از روي خطاي كم‎كاري حريف به‎دست آمده، در اين شرايط داوران به نفع كسي راي مي‎دهند كه تكنيك بيشتري اجرا كرده است. در صحبت‎هايي كه با كميته‎ داوران رقابت‎ها داشتيم همه تاكيد كردند كه علت باخت نوري‎زاده حركت غيراخلاقي برادرش نبوده است.»

طبق ماده 24 اساسنامه، نوري‎زاده شكست خورده است

عظيم سبزواري، سرپرست تيم «ب» كوراش ايران در اين باره تاكيد كرد: «در كوراش، تكنيك بر خطا برتري دارد و چون حريف ازبكستاني فن‎هاي بيشتري به نمايش گذاشت، برنده شده است. در ماده 24 اساسنامه فدراسيون جهاني كوراش اين موضوع عنوان شده كه هر وقت بازي مساوي باشد، ورزشكاري كه فن‎هاي بيشتري اجرا كرده، برنده است.»

چرا راي داورها بايد تغيير كند؟!

محمد نقدي‎سپهوند، مربي «ب» تيم ملي نيز در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: «مگر مي‎شود بعد از اينكه داور وسط روي تاتامي اعلام كرد كه نوري‎زاده برنده شده بعد از آن بگويند اشتباه كرده‎اند.در برخي مواقع با ناداوري‎ها ورزشكاري برنده مي‎شود و وقتي اعتراض مي‎كند مي‎گويند چون بازي تمام شده و داورها راي داده‎اند، نتيجه برگشت‎ناپذير است.ما هم مي‎دانيم در مبارزه‎هايي كه امتيازها برابر است، هر كسي فن بيشتري اجرا كرده برنده است اما چرا راي داورها بايد بعد از مبارزه تغيير كند؟!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون