• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

پايان اعطاي تسهيلات 25 ميليوني خودرو

مردم طرح شش ماهه را شش روزه تمام كردند

گروه اقتصادي |پرونده فروش وام25 ميليوني خودرو در شش روز بسته شد تا ايراني‌ها ركورد خريد خودرو را بعد از اينكه تلاش زيادي براي نخريدن خودرو صفر كرده بودند بشكنند.

چند ماه پيش بود كه كمپين خريد خودروي صفر موجب شد تا ميزان فروش خودروسازان به حد قابل‌توجهي كاهش يابد و استمداد طلبي خودروسازان به وزارت صنعت و دولت كشيده شود. بعد از حضور نوبخت سخنگوي دولت و محمد نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت در ايران‌خودرو بحث كمك دولتي به خودروسازان بر سر زبان‌ها افتاد و از آنجايي كه اين كمك غير مستقيم هم اما و اگرهاي زيادي را به راه انداخته بود به اين طرح زياد پرداخته نشد تا دولت در قالب طرح شش ماهه ضربتي خود به كمك خودروسازان شتافت.

قرار شد در فرصت شش ماهه بانك مركزي با تضمين پرداخت وام 25 ميليون تومان 100 هزار خودرو شرايطي به مردم واگذار كند تا با يك اقدام به دو تير شكست كمپين و كمك به خودروسازان برسد. هرچند كه در ابتدا به نظر مي‌رسيد متصديان كمپين مردم را مجاب به نخريدن خودرو خواهند كرد اما در همان روز نخست شروع واگذاري، صف‌هاي طولاني متقاضيان خريد نشان داد كه كمك‌هاي دولتي مي‌تواند همه كمپين‌ها را بشكند.

بر اين اساس با حضور متقاضيان خريد خودرو در عرض شش روز تمامي تعهدات دولت به فروش رفت و كار به جايي رسيد كه تعهد 100 هزار تايي فروش دولت به 110 هزار تا تغيير كرد تا پرونده فروش ويژه خودرويي ايران در جهان ركورد‌دار شود.

هرچند كه عصر روز جمعه برخي شنيده‌ها حكايت از تمايل خودروسازان به فروش بيش از 100 هزار تايي خودرو داشت اما روز گذشته بانك مركزي با اعلام اطلاعيه‌اي جديد به نامه‌اي اشاره كرد كه اين بانك به وزارت صنعت نوشته است و در آن اعلام كرده است: «صرفا منابع مالي مورد نياز براي خريد اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار موجودي خودروي توليد داخل توسط بانك‌ها تا سقف ۱۱۰ هزار دستگاه تامين شود. با توجه به اينكه مقرر شده است صرفا منابع مالي مورد نياز براي خريد اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار موجودي خودروي توليد داخل توسط بانك‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تامين شود، بنابراين شركت‌هاي خودروساز و نمايندگي‌هاي ذيربط نسبت به رعايت اين توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بديهي است تامين مالي توليدات آتي از اين محل ميسر نخواهد بود.»

همچنين بانك مركزي در نامه‌هاي جداگانه‌اي به مديران عامل بانك‌هاي پرداخت‌كننده تسهيلات خودرو، از آنها خواست كه پس از اتمام سهميه‌ مقرر، از پذيرش اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار خودروي توليد داخل، بيش از سقف اعلام شده، خودداري كنند. «با توجه به هدف تعيين شده از اجراي طرح كه خوشبختانه با استقبال هموطنان عزيز ظرف چند روز به صورت كامل محقق شد، امكان افزايش سقف مقرر شده به دليل آثاري كه مي‌تواند بر برخي شاخص‌هاي اقتصاد كلان داشته باشد، وجود ندارد. به تمام توليدكنندگان و نمايندگي‌هاي فروش خودرو اعلام مي‌شود هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمي‌تواند توسط نظام بانكي تامين مالي شود.»بر اساس تازه‌ترين آماري كه خبرنگار «اعتماد» از نمايندگي‌هاي فروش گرفته است، تا ساعت 3:30دقيقه روز گذشته در نمايندگي‌هاي ايران‌خودرو 61 هزار خودرو پيش‌ثبت‌نام شده‌اند كه از اين تعداد 50 هزار خودرو ثبت نام خود را با واريز وجه تكميل كرده‌اند كه بيشترين ميزان فروش خودرو به ترتيب در خانواده پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند بوده است.

بر اساس گفته مدير ايران خودرو بيشترين فيش واريزي در نمايندگي‌هاي ايران خودروبراي خودرو دنا و با پيش پرداخت 18 ميليون و 300 هزار تومان بوده است و كمترين پيش پرداخت براي خودرو اريسان با پيش‌پرداخت پنج ميليون و 80 هزار تومان كه اين دو خودرو به ترتيب 4 و 2 درصد كل محصولات عرضه شده ايران خودرو را شامل مي‌شوند.

البته پيش از اين برخي خبرگزاري‌ها اعلام كرده بودند كه كل فروش خودرو از روز دوشنبه تا ديروز به عدد 125 هزار خودرو رسيده است كه هيچ يك از خودروسازي‌ها اين عدد را تاييد نكردند.

مسوولان سايپا نيز اعلام كردند كه تا پيش از ظهر ديروز ۶۷ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو واريز وجه داشته‌ايم. در اين ميان، ۳۶ هزار و ۹۰۶ دستگاه از خانواده x۱۰۰ (پرايد)، ۱۳ هزار و ۳۵۶ دستگاه از خانواده تيبا، ۹ هزار و ۲۷۲ دستگاه خودرو از خانواده تندر و شش هزار و ۱۹۰ دستگاه وانت آريسان در قالب اين طرح، فروخته شده است.

وي با بيان اينكه 65 هزار مورد ثبت‌نام براي خريد خودرو در نمايندگي‌هاي سايپا انجام شده است، گفت: ملاك اصلي براي پر شدن سقف 110 هزار پيش‌فروش خودرو، فروش قطعي خودرو است، نه پيش‌ثبت‌نام‌هاي صورت‌ گرفته. فروش تندر 90 سايپا نيز متوقف شد و در حال حاضر ثبت‌نام تمام خودروها با مدت تحويل 30 روزه انجام مي‌شود. ثبت‌نام سايپا 131 دوگانه سوز نيز متوقف شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه طبق مصوبه دولت، خودروهاي عرضه‌شده در طرح خروج از ركود بايد حداكثر 30 روزه به خريداران تحويل داده شود، دليل تعيين مدت زمان 90 روزه براي تحويل تندر 90 چه بوده است؟ گفت: در بخشنامه اصلي دولت، از لفظ پيش‌فروش و زمان تحويل 30 روزه براي اين نوع خودرو استفاده شده كه از نظر ما پيش‌فروش به نوعي از فروش گفته مي‌شود كه مبلغي به صورت پيش‌پرداخت دريافت شود و بقيه پول خودرو در زمان تحويل، واريز شود. فروش اقساطي خودرو، پيش‌فروش محسوب نمي‌شود.

معاون فروش و بازاريابي سايپا در ادامه از كوتاه شدن مدت فاصله چك‌هاي دريافتي از خريداران در فروش محصولات سايپا خبر داد و گفت: قبلاً اين مدت حدود شش ماه بود كه در حال حاضر فاصله بين زمان صدور چك‌ها به يك يا دو ماه رسيده است. براي فروش در اقساط چهار ساله، 24 فقره چك يا 48 فقره چك از خريدار دريافت مي‌شود. ثبت‌نام‌كنندگان مي‌توانند به جاي چك در زمان ثبت‌نام سفته ارايه كنند، اما در زمان تحويل خودرو بايد به ما چك بانكي تحويل دهند.

تقي‌زاده همچنين در مورد افرادي كه مبلغ پيش‌پرداخت خودرو را به حساب سايپا واريز كرده‌اند ولي اعتبارسنجي آنها مردود بوده است، گفت: اين افراد مي‌توانند براي دريافت مبلغ پرداخت شده به نمايندگي‌ها مراجعه كنند يا فرد ديگري را به عنوان جايگزين خود معرفي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون