• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

دلار تقويت شد، طلا عقب نشست

بازار ارز ديروز، ساعات پرالتهابي را پشت سر گذاشت. در ميانه روز بود كه خبر رسيدن قيمت هر دلار به 3600 تومان منتشر شد اما بازار دست به ترميم قيمت‌ها زد و روز كاري را در حالي پايان داد كه قيمت هر دلار بر 3585 تومان ايستاد تا مرز اندكي تا رسيدن دلار به 3600 تومان باقي بماند. بسياري معتقدند نزديكي به فصل ارايه بودجه يكي از مهم‌ترين دلايل بروز اين اتفاق است. هر چند بازار ديروز در حيطه بحث بر سر اتفاق پاريس بود اما يورو تحول چنداني را تجربه نكرد و قيمت دلار نه فقط در بازار ايران كه در بازارهاي جهاني تقويت شد.

ديروز طلا نيز در بازارهاي جهاني به سنت چهار هفته اخير روندي كاهشي را طي كرد اما رشد قيمت دلار مانع از كاهش قيمت طلا و سكه در بازارهاي ايران شد و بررسي وضعيت قيمت‌ها نشان مي‌دهد بهاي هر قطعه سكه كمي بالاتر از روز پنجشنبه ايستاده است.

بازار طلا كه در التهاب زمان دقيق افزايش نرخ بهره است، در هفته گذشته نيز افت بها را به ثبت رساند تا اين روند كاهشي براي چهارمين هفته پياپي موجي از بي‌اعتمادي را بين سرمايه‌گذاران برانگيزد.

در حالي كه طرفداران كاهش قيمت با دستاويز قرار دادن افزايش نرخ بهره در دسامبر در اكثريت قرار گرفته و كارشناسان و تحليلگران افت بيشتري را براي اونس در روزهاي آتي قايل شده‌اند، قيمت طلا از جانب برخي از كارشناسان حمايت مي‌شود. اونس هفته پيش‌بيني‌هاي كاهشي را در پي عقب‌نشيني دلار و رشد بهاي نفت با رشد آغاز كرد اما نوساناتش با اعلام كاهش 8/18درصدي واردات چين و 6/9درصدي صادرات اين كشور در ماه اكتبر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، معكوس و اونس با دو دلار رشد به ثبات نسبي رسيد. بازار طلاي تهران با دستمايه قرار دادن روند دلار داخل رشد نسبي ارزش فلزات طلايي را شاهد بود، به گونه‌اي‌كه ارزش هر مثقال طلاي 17 عيار با رشد 2300 توماني به 405 هزار و 600 تومان رسيد و اين در حالي است كه همين متغير در روز شنبه نيز به كمك فلزات طلايي آمد. رشد نسبي دلار در روز سه‌شنبه مجددا اونس را تحت فشار قرار داد اما كاهش شاخص بازارهاي سهام آسيا موجب شد اين روز نيز با ثبات نسبي اونس به پايان برسد.

تازه‌ترين گزارش شوراي جهاني طلا نشان مي‌دهد ميزان خريد طلا از سوي بانك‌هاي مركزي جهان و ساير موسسات مالي و سرمايه‌گذاري در سه ماه سوم امسال با رشد فزاينده‌اي روبه‌رو شده است. ميزان خريد طلا توسط بانك‌هاي مركزي به خصوص چين و روسيه و موسسات مالي جهان در سه ماه سوم امسال دومين ركورد بالا را در سال 2015 ميلادي ثبت كرده است. براساس اين گزارش خالص خريد طلا توسط بانك‌هاي مركزي جهان در اين مدت به بيش از 175 تن رسيده است. اين رقم در سه ماه دوم امسال نيز به 9/127تن رسيده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون