• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

خبر

بيش از چهار ميليون ايراني مبتلا به ديابت هستند

اعتماد| هر سه دقيقه پاي يك بيمار ديابتي در ايران به دليل عوارض بيماري قطع مي‌شود. به گفته علي‌اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت در حال حاضر چهار ميليون و 500 هزار نفر در كشور مبتلا به ديابت هستند كه تعداد آنها تا دو سال آينده به 6 ميليون نفر افزايش مي‌يابد و اين بيماران به دليل مختل شدن جريان خون‌رساني به‌شدت در معرض عفونت هستند. در حالي كه 50 درصد اين بيماران از ابتلاي خود به ديابت بي‌خبرند و تا زمان بروز عوارض بيماري، مراجعه‌اي براي پيشگيري و درمان زودهنگام ندارند، سياري هشدار داد كه 15 درصد از جمعيت كشور به دليل تغذيه نامناسب و فقدان تحرك روزانه دچار كلسترول بالا و 10 ميليون نفر دچار فشار خون هستند كه اين افراد در صف اول ابتلا به ديابت قرار دارند. سياري روز گذشته و در همايش روز جهاني ديابت - 14 نوامبر برابر با 23 آبان – هشدار داد: «طي سال‌هاي 2007 تا 2009 ميلادي با حدود دو ميليون نفر جمعيت نمونه بالاي 35 سال، به اين نتيجه رسيديم كه حدود 3/11 درصد جمعيت به ديابت مبتلا هستند و 11 درصد ديگر نيز با قند خون بالاي 100 در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. متخصصان غدد درون‌ريز و متابوليسم مي‌گويند كه پر ادراري و تشنگي، پرخوري توام با كاهش وزن، ضعف و خستگي، تاري ديد مكرر، شب ادراري و عدم بهبود مناسب زخم‌هاي بدن از علايم هشدار‌دهنده ديابت است و افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي با ميزان شاخص توده بدني مساوي يا بيشتر از 25 كيلوگرم، افراد داراي زندگي بي‌تحرك و سابقه مثبت ديابت در خانواده درجه يك و مبتلايان پرفشاري خون و چربي بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارند.

 

اعلام برنامه‌هاي شهرداري در اربعين

اعتماد| مجتبي عبداللهي، معاون شهردار تهران در خصوص برنامه‌هاي شهرداري براي اربعين حسيني با بيان اينكه درمرز چزابه شهرداري منطقه 4 در مرز مهران شهرداري منطقه 5 و در مرز شلمچه شهرداري منطقه 6 مسوول رسيدگي و خدمات‌دهي به زايران ايراني هستند، گفت: مهيا نمودن نيازهايي چون امكانات بهداشتي و نظافتي، اعزام 800 دستگاه اتوبوس به عراق و بخشي از اقدامات درماني و بحث نظافت از جمله سرويس‌هاي ارايه شده در اين ايام به عهده شهرداري تهران است. وي با ذكر اينكه دو هزار كارگر براي نظافت كربلا مستقر مي‌شوند به موضوع بيمه زايران كربلا اشاره كرد و گفت: براي بيمه زايران در ستاد مركزي موضوعاتي مطرح شد و اگر هم قرار باشد اين كار صورت گيرد بايد توسط سازمان حج و زيارت يا دستگاه‌هاي ذي‌ربط انجام شود اما شهرداري تمام نيروهاي خود را بيمه مي‌كند. به گفته عبداللهي هيچ پولي از زايران دريافت نمي‌شود. اما ستاد مركزي در اين زمينه تصميم‌گيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد اما شهرداري و سپاه بنايي بر دريافت پول ندارند. وي در خصوص هزينه‌هاي صرف شده براي اربعين گفت: بر اساس مصوبه شورا 5 ميليارد تومان هزينه در نظر گرفتند اما هزينه را در پايان مراسم اعلام مي‌كنيم.

 

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري:

خسارات وارد شده به جنگل‌هاي هيركاني جبران‌ناپذير است

ايلنا| رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در ارتباط با احداث سد شفارود در جنگل‌هاي هيركاني گفت: خسارات وارد شده به اين جنگل‌ها جبران‌ناپذير است. خدا كرم جلالي در ارتباط با پروژه احداث سد شفارود گفت: احداث اين سد در دولت قبل توسط وزراي نيرو، جهاد كشاورزي و رييس سازمان حفاظت محيط زيست مورد موافقت قرار گرفته است و قراردادهايي نيز با شركت‌هايي چيني در اين زمينه منعقد شده و سال‌هاست كه اين شركت‌ها در حال فعاليت در اين زمينه هستند، اما ما در رابطه با آنچه تخريب جنگل است، نظر خود را به صراحت اعلام كرده‌ايم. وي با اشاره به اينكه ابتدا قرار بود؛ در احداث اين سد ۴۰۰ هكتار جنگل تخريب شود، اما اكنون اين عدد به ۹۰ هكتار رسيده است، افزود: ما اعلام نظر كرده‌ايم كه خسارات وارد شده به اين جنگل‌ها جبران‌ناپذير است و بر اساس قانون اساسي اگر در طرحي، مسائل منابع طبيعي و زيست‌محيطي غيرقابل جبران باشد، انجام آن ممنوع است؛ اما در ‌‌نهايت در موارد اضطراري مانند موارد مربوط به تامين آب آشاميدني گاهي ناچار به انجام عمليات‌هاي عمراني هستيم و تخريب‌هايي به دليل اضطرار ناچاريم كه انجام دهيم. جلالي گفت: تعيين اين اضطرار و ارزيابي زيست‌محيطي اين طرح در نهايت توسط سازمان حفاظت محيط زيست تعيين مي‌شود و بر اساس همين ارزيابي زيست‌محيطي است كه عمليات اجرايي آن آغاز يا متوقف مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون