• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

پیام روحانی به اولاند

به نام ملت ایران محکوم می کنم

رییس جمهوری به مناسبت حادثه تروریستی بیروت:

ملت بزرگ ایران در کنار ملت رشید لبنان ایستاده است

گروه سياسي| در لحظه‌اي كه شادي پيروزي فرانسوي‌ها برابر آلمان‌ها مي‌توانست كارناوالي از شادي راه بيندازد، در شبي كه سالن كنسرت باتاكلان مي‌رفت تا 1500 نفر را با لبخندي بر لب بدرقه سازد و در روزهايي كه مي‌شد با اطمينان از امنيتي كه بر عروس شهرهاي اروپا حاكم است، طلسم 10 ساله سفر مقامي بلند پايه از ايران را به آن سرزمين شكست، شش تيراندازي و دو انفجار انتحاري در هفت نقطه از پاريس، ايفل را خاموش مي‌كند، جمعه خونيني را در تقويم بين‌المللي به ثبت مي‌رساند و تهديدها را به مرزهاي ساير كشورهاي اروپايي مي‌كشاند. فرانسه سرزميني كه تاكنون رنگ عمليات انتحاري را به خود نديده، هولناك‌ترين شب قرن خود را با بيش از 150 كشته و ده‌ها زخمي به صبح رساند تا ضريب امنيتي اين كشور آنقدر پايين بيايد كه ناچار به بستن مرزهاي ارتباطي با ساير كشورها و تعليق پذيرش ويزاي شينگن براي ورود به آن كشور شود. امنيتي كه ناچار بر طلسم 10 ساله‌اي هم مي‌افزايد. كيلومترها مايل دورتر از حوادث خونين پاريس، مقام بلندپايه‌اي از كشورمان، خود را مهياي سفري مي‌ديد كه توشه مديريت دو‌ساله اوست. اعتدالي كه از حرف به عمل رسيده و دروازه‌هاي ايران را به سوي كشورهاي اروپايي گشوده، نتيجه متقابل هم داشته است. آنجا كه حسن روحاني به دعوت برخي مقامات اروپايي سفري را در برنامه‌ريزي‌هاي خود قرار داد كه از ايتاليا آغاز و سپس به واتيكان و نهايتا به فرانسه مي‌رسيد، تا بتواند در روابط با كشورهاي اروپايي نيز همچون حل مسائل هسته‌اي پيشرو باشد، در نهايت قلم به دست مي‌گيرد و با پيام تسليتي به همتاي فرانسوي خود، سفر به آن كشور را به تعويق مي‌اندازد. در كشاكش حوادث فرانسه و تهديداتي كه بر تعداد كشورهاي مورد نظر تروريست‌ها مي‌افزايد، ايتاليا كشوري در همسايگي فرانسه، مقصد ديگر رياست‌جمهوري ايران بود كه آن هم با تماس تلفني به زمان ديگري موكول شد. اما در خاورميانه‌اي كه با تروريست و عمليات تروريستي غريبه نيست، باز هم صداهاي آشنايي به گوش رسيد. لبنان كه قبل از حادثه پاريس، اسير افراط‌گرايي ديگري شد، مقصد نامه بعدي رييس‌جمهور ايران مي‌شود. آنچه در همه اين پيام‌ها مشترك بوده، اعلام همدردي و انزجار از حادثه‌اي بوده كه حسن روحاني در نخستين حضور خود در سازمان ملل متحد براي ريشه كني آن پيشنهاد جهاني عاري از خشونت را مطرح كرد.

پيام به فرانسوا اولاند؛ رييس‌جمهور در پيامي به فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه، حوادث تروريستي در پاريس را شديدا محكوم و بر ضرورت تلاش همگاني براي مبارزه با تروريسم تاكيد كرد. در پيام حسن روحاني به فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه آمده است: حوادث تروريستي و كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم بيگناه در پاريس موجب تاثر و اندوه فراوان گرديد. اينجانب به نام ملت بزرگ ايران كه خود يكي از قربانيان پديده شوم تروريسم بوده است؛ اين جنايات ضد بشري را شديدا محكوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسليت مي‌گويم. بي‌ترديد مهم‌ترين پيام جهان در چنين حوادثي، عزم و اراده جدي‌تر براي مبارزه همه‌جانبه عليه گروه‌هاي تروريستي است.

گفت‌وگوي تلفني با نخست‌وزير ايتاليا:رييس‌جمهور از ايتاليا به عنوان يكي از دوستان خوب ايران در اتحاديه اروپا نام برد و تصريح كرد: روابط تهران - رم همواره مناسب بوده و اكنون شرايط براي توسعه بيش از پيش روابط فراهم است. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز شنبه در تماسي تلفني با ماتئو رنتزي، نخست وزير ايتاليا، با اشاره به حوادث تروريستي در پاريس و ضرورت يكپارچگي و تمركز بر مبارزه با تروريسم، ابراز اميدواري كرد سفر به رم با توجه به هماهنگي‌هاي وزراي خارجه دو كشور به زمان مناسب‌‌تري موكول شود. رييس‌جمهور همچنين توسعه و گسترش روابط دو كشور را به نفع دو ملت و منطقه عنوان كرد. روحاني در ادامه به ضرورت مبارزه مشترك با تروريسم پرداخت و با اشاره به شهادت 17 هزار ايراني توسط گروهك‌هاي تروريستي، گفت: ما مي‌دانيم كه فعاليت‌هاي تروريستي تا چه اندازه نفرت‌انگيز و دهشتناك است اما در عين حال مطمئن هستيم كه تروريست‌ها در برابر اراده همه ملت‌ها و دولت‌ها هرگز موفق نخواهند شد به اهداف خود دست يابند. ماتئو رنتزي، نخست وزير ايتاليا نيز در اين تماس تلفني با تاكيد بر اينكه كشورش آماده گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه‌ها است، گفت: ايتاليا همچنان در انتظار سفر رييس‌جمهور ايران است و اميدوارم كه اين سفر هر چه سريع‌تر انجام پذيرد. نخست‌وزير ايتاليا همچنين با اشاره به دلايل قابل درك تعويق اين سفر، گفت: ما خواهان گسترش روابط تهران – رم هستيم و همه زمينه‌ها براي گسترش اين روابط مهيا است. وي در ادامه با اشاره به ضرورت مبارزه مشترك با تروريسم تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران نقش مهمي در مبارزه با تروريسم ايفا مي‌كند و ما بايد در كنار هم و متحد، با گروه‌هاي تروريستي مبارزه كنيم.

تعويق سفر:اما تعويق سفر حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران به ايتاليا و فرانسه در پي حملات تروريستي جمعه‌شب گذشته در پاريس، در صدر اخبار روز شنبه ايتاليا قرار گرفت. خبرگزاري رسمي ايتاليا (انسا) نوشت: رييس‌جمهوري ايران سفر رسمي خود به اروپا را به بعد موكول كرد، سفري كه بايد از روز شنبه از رم آغاز مي‌شد و روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه به پاريس مي‌رفت. وزارت امور خارجه ايتاليا نيز اعلام كرد جمعه شب گذشته محمد جواد ظريف و پائولو جنتيلوني وزيران خارجه ايران و ايتاليا در تماسي تلفني به توافق رسيدند تا سفر روحاني به رم را به بعد موكول كنند. دو وزير بر لزوم تمركز براي پاسخ به اقدامات ترويستي كه فرانسه را دگرگون كرد، به توافق رسيدند. رييس‌جمهور همچنين در پيامي، با تسليت حادثه تروريستي اخير بيروت به مردم، خانواده‌هاي داغدار و دولت لبنان، مبارزه با خطر شوم و فراگير تروريسم را وظيفه همه جهانيان خواند.

 

خشونتي كه محدوديت ندارد

مرتضي اشراقي

نوه امام خميني(ره) در رابطه با حوادث تروريستي در فرانسه در صفحه اينستاگرام خود نوشت: حملات گسترده تروريستي داعش در فرانسه بار ديگر افكار عمومي و دولت‌هاي جهان را متوجه خطر تروريسم كرد. امروز همگان به چشم خويش مي‌بينند كه خشونت محدوديتي ندارد و وقتي آتش ترور روشن شد از عراق و سوريه و بيروت و... تا قلب اروپا را شعله‌ور مي‌كند. به اميد آنكه گفت‌وگو و تعامل صحيح دولت‌هاي جهان با يكديگر همه را در راه مبارزه با تروريسم به وحدت نظري و عملي بكشاند و دوران برخوردهاي گزينشي و تبعيض پايان يابد.

 

صلح و امنيت را بر نمي‌تابند

اسحاق جهانگيري

معاون اول رييس‌جمهور نيز در پيامي به نخست‌وزير فرانسه از اتفاقات فرانسه ابراز تاسف كرد. اسحاق جهانگيري در اين پيام نوشت: «شنيدن خبر حوادث تروريستي در پاريس و كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان شما موجب تاسف و تاثر گرديد. ضمن ابراز تسليت به جنابعالي و همدردي با ملت فرانسه و خانواده‌هاي كشته‌شدگان، معتقدم اينگونه رفتارهاي خشونت‌آميز از سوي كساني سر مي‌زند كه صلح و امنيت را بر نمي‌تابند. از خداوند متعال، سلامتي و موفقيت آن جناب و بهروزي و سرافرازي ملت فرانسه را مسالت دارم.»

 

اراده جهاني براي مبارزه با تروريسم

علي لاريجاني

رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيامي وقوع حادثه تروريستي فرانسه را محكوم و آن را به همتاي فرانسوي خود تسليت گفت. در متن پيام علي لاريجاني آمده است: «وقوع حادثه تروريستي و غيرانساني در شهر پاريس كه باعث كشته و مجروح شدن تعدادي از مردم و شهروندان بي گناه شد موجب تاسف و تاثر گرديد. متاسفانه سال‌هاست كه جهان شاهد اينگونه جنايات و حوادث غيرانساني است كه نتيجه‌اي به جز كشتار مردم بي دفاع و ايجاد آشوب و ناامني نداشته است كه اتخاذ تصميم و اراده جهاني در مبارزه با اين پديده شوم را ضروري مي‌سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون