• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

زير ذره بين اقتصاد

اعتبار 9 هزار و 500 ميليارد توماني بانك مركزي به خودرو، كالا و توليد|رييس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 گفت: تسهيلات بانكي مورد نياز براي بسته خروج از ركود در بخش تحريك تقاضا، 9 هزار و 500 ميليارد تومان است. حميدرضا فولادگر به ايسنا گفت كه از اين ميزان حدود هفت هزار ميليارد تومان براي دو بخش كالاي مصرفي با دوام و كالاهاي واسطه‌اي است. وي با اشاره به توضيحات وزير صنعت و معاونان بانك مركزي در جلسه روز گذشته كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 اظهار كرد: طبق برآورد انجام شده براي بسته خروج از ركود در بخش تحريك تقاضا در سه بخش خودرو، كالاي مصرفي با دوام و خريد دين كالاي واسطه‌اي تسهيلات بانكي مورد نياز 9 هزار و 500 ميليارد تومان است كه از اين ميزان 2 هزار و 500 ميليارد تومان براي خريد 110 هزار خودرو داده شده به مردم از محل خط اعتباري بانك مركزي اختصاص يافته است. وي با بيان اينكه براي تامين كالاي مصرفي بادوام و دين كالاي واسطه‌اي حدود هفت هزار ميليارد تومان تسهيلات لازم است، گفت: هنوز سامانه دادن اعتبارات براي خريد كالاي مصرفي بادوام از طريق دادن كارت‌هاي اعتباري نهايي نشده است و فقط اين موضوع روشن است كه تسهيلات كارت‌هاي اعتباري با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 18 ماهه به مردم داده مي‌شود. رييس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 ادامه داد: خريد دين كالاي واسطه‌اي نيز مربوط به توليدكننده است به‌طوري كه توليدكنندگان بر حسب محصول توليدي مربوطه تسهيلات را با توافق بانك دريافت مي‌كنند چراكه توليدكنندگان در بخش‌هاي مختلف متفاوت هستند و به همين دليل تسهيلات دريافتي آنها متفاوت خواهد بود. محل تامين تسهيلات بانكي براي كالاي مصرفي بادوام و كالاي واسطه‌اي از منابع بانكي است.

تفاهم چهار ميليارد يورويي معدني با اروپايي‌ها| رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) از تفاهمنامه چهار ميليارد يورويي اين سازمان با شركت‌هاي معتبر بين‌المللي اروپايي خبرداد و گفت: اين موضوع در سفر رييس‌جمهور به اروپا به احتمال زياد نهايي مي‌شود. مهدي كرباسيان، با بيان اينكه در بخش معدن تفاهمنامه‌اي را با چند شركت معتبر بين‌المللي اروپايي به نتيجه رسانده‌ايم، گفت: در حوزه فولاد و آلومينيوم توانستيم تفاهمنامه چهار ميليارد يورويي را با شركت‌هايي كه معتبر بوده و سوابق كاري خوبي در ايران دارند به نتيجه برسانيم.

سوبسيد ايران به جيب عراق مي‌رود|رييس هيات مديره سنديكاي صنعت برق گفت: قيمت سيمان ايران در بازار عراق به يك‌سوم قيمت قبل رسيده و اين ارزان‌فروشي و زيرقيمت فروختن ناشي از برق ارزاني است كه به عنوان يك سوبسيد بي‌هدف به صنعت سيمان داده مي‌شود. عليرضا كلاهي ادامه داد: سوبسيد دادن به صنعت براي پاگرفتن و رونق اقتصادي، بايد با هدفگذاري صحيح انجام شود؛ در حالي كه در خصوص برق ايران اين هدفگذاري به‌طور صحيح انجام نشده است. اقتصادي مي‌تواند توسعه يافته باشد كه به ارزش افزوده بها دهد نه اينكه بيايد به صنايعي با خام‌فروشي سوبسيد بدهد.

هيچ خودرويي با ارز مبادله‌اي وارد نشد| در حالي كه برخي از واردات خودرو با ارز مبادله‌اي خبر داده و نسبت به آن انتقاد كرده‌اند، رييس سازمان توسعه تجارت اين موضوع را رد و تاكيد كرد: حدود دو سال است به هيچ عنوان ارز مبادله‌اي براي خريد خودروهاي وارداتي اختصاص داده نشده است. چندي پيش دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي كشور ازاختصاص ارز مبادله‌اي به برخي خودروهاي وارداتي خبر داد كه انتشار اين خبر موجي از اعتراضات را به دنبال داشت. اما ولي‌الله افخمي‌راد،   رييس سازمان توسعه تجارت اين موضوع را شايعه‌اي بيش ندانست.

بازگشت فرانسوي‌ها به صنعت نفت ايران |دور جديد مذاكرات ايران با نمايندگان و مديران 26 شركت نفتي فرانسه در تهران در حالي آغاز شد كه شركت تكنيپ فرانسه مذاكرات متعددي را براي بازگشت به صنعت نفت ايران انجام داده است. به گزارش شركت ملي نفت ايران، دور جديد مذاكرات نفتي ايران با مديران 26 شركت فرانسوي فعال در صنايع نفت، گاز و انرژي در تهران برگزار شد. بر اين اساس هياتي 40 نفره متشكل از 26 شركت بزرگ نفت، گاز و انرژي فرانسه در تهران با مديران و مقامات برخي از شركت‌هاي نفتي ايران ديدار و گفت‌وگو كردند كه پير فابياني، مديرعامل اسبق شركت توتال فرانسه سرپرستي هيات نفتي فرانسوي‌ها در تهران را برعهده دارد.

گشايش‌ها در فعاليت ليزينگ‌هاي مسكن |مشاور مديريت و تامين مالي وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از درخواست آخوندي براي راه‌اندازي ليزينگ مسكن دو سال گذشته است، گفت: وزارت راه و شهرسازي موافق راه‌اندازي ليزينگ مسكن است و تاكنون هم گشايش‌هاي محدودي ايجاد شده است. حسين عبده تبريزي، در خصوص راه‌اندازي ليزينگ مسكن گفت: حدود دو سال پيش آخوندي، وزير راه و شهرسازي نامه‌اي مبني بر موافقت با راه‌اندازي ليزينگ مسكن به بانك مركزي ارسال كرد و از بانك مركزي خواست هرچه زودتر اين ممنوعيت رفع شود. وزارت راه و شهرسازي با هر كسي كه به بخش مسكن با ارايه تسهيلات كمك كند، موافق است و با ليزينگ مسكن هم موافق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون