• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

يازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده ميلياردر نفتي برگزار شد

دارايي بابك زنجاني، آني كاهش يافت

گروه سياسي| به صفت «آدم بد» كه مي‌رسد، آرزو مي‌كند‌ اي كاش در همان مالزي دستگير مي‌شد؛ آرزويي كه اگر در همان سال‌ها برآورده مي‌شد، داستان زندگي‌اش به‌گونه‌اي رقم مي‌خورد تا همان لقبي كه براي خود ساخته ثبت ملي شود. قهرمان اقتصادي ديروز و متهم فساد بزرگ امروز، در يازدهمين جلسه رسيدگي اتهامات خود حرف‌هاي جديدي هم براي گفتن دارد؛ حرف‌هايي كه باز هم گذر زنجاني را به دولت يازدهم مي‌اندازد، گلايه‌اش از زمان استقرار دولت جديد را با «دزد» خوانده شدن خود مطرح مي‌كند. سريال دفاعيات ميلياردر نفتي به قسمت يازدهم كه مي‌رسد، شهرداري، سازمان حج و زيارت و قرارگاه خاتم الانبيا را هم به سخنان داستان خود اضافه مي‌كند. از شهرداري تهران مي‌گويد كه چگونه همكاري خود با آن را در پروژه ساخت پل صدر آغاز كرد، از سازمان حج و زيارت نام مي‌برد كه چگونه با كارمزدي يك درصدي، ريال عربستان را به اين سازمان تحويل مي‌داده است و سرانجام از قرارگاه خاتم‌الانبيا مي‌گويد كه يك طرف از قرارداد سه‌گانه با آنها شد. حالا زنجاني بعد از 10 جلسه،درباره تمام سوالات و اتهامات صحبت مي‌كند. او حتي به‌خوبي به ياد دارد كه دادستان در قرائت كيفرخواست او، چگونه از گذشته وي ياد كرده است؛ گذشته‌اي كه عنوان شده بود او بدون هيچ سرمايه و پشتوانه مالي به اين ميزان از ثروت رسيده است، زنجاني را به سال 85 باز مي‌گرداند. ميلياردر نفتي حالا با يادآوري سال 85، از خريداري هواپيمايي قشم مي‌گويد و 10 شركتي كه همزمان صاحب آن بوده است. او كه همواره بزرگ‌ترين جرم خود را همكاري كردن مي‌داند، فعاليت‌هاي خود در زمينه جابه‌جايي ارز را هم يك ادعا مي‌خواند و آن را دروغ مي‌‌داند.

كسر دارايي 22 ميلياردي زنجاني
بابك زنجاني ديروز و در ادامه دفاعيات خود از كسري پول نقدش هم گفت. 22 ميليارد يورويي كه چند روزي به يك جنجال تبديل شده بود حالا به 12 ميليارد يورو تقليل يافته است. زنجاني با اعلام اين خبر گفت: متاسفانه بانكي كه پول‌ها در آن قرار دارد 12 ميليارد يورو را تاييد و 10 ميليارد يورو ديگر به دليل بدهي‌هاي ال سي‌هايي كه داشتم كسر شده است. بابك زنجاني با اشاره به شركت گروه مهندسين متحد اظهار كرد: اين شركت نماينده سوييس در تهران نيست، بلكه زير مجموعه AEG لبنان است و در ايران به بازاريابي مشغول است. هيچ كشوري نمي‌تواند استفاده از نرم‌افزار سوييفت را منوط به داشتن مجوز از بانك مركزي كند. وي درباره‌ كارت‌هاي اعتباري نيز گفت: اگر در ارتباط با اين كارت‌ها نياز به مجوز بانك مركزي است، بازپرس قانون مذكور را ارايه كند. همچنين درباره‌ ملك ايران زمين بايد بگويم وكلاي شركت نفت اعلام كردند علت كاهش قيمت ارزيابي اين ملك از يك هزار ميليارد و 760 ميليون تومان به 690 ميليارد تومان، تغيير در تراكم شهرداري بوده كه اين موضوع صحت ندارد. وي ادامه داد: كارشناسي اين ملك با تراكم قبلي شهرداري صورت گرفته و حتي اگر ادعاي وكلاي نفت صحيح باشد يك هزار و صد ميليارد تومان از قيمت ملك نبايد كم شود.
زنجاني درباره‌ ادعاي مطرح شده مبني بر فروش نفت توسط خود گفت: شركت ايزو و بانك مالزي صاحب بار نبودند كه بتوانند آن را بفروشند. ضمن اينكه در يك مرحله 50 ميليون دلار و در مرحله بعد 42 ميليون دلار بابت بلوكه نشدن محموله نفتي به انبار مالزي پرداخت كردم و قرار بود اين مبلغ را در دستور وزير وقت نفت به من پرداخت شود كه صورت نگرفت. وقتي موضوع را به آقاي «م. ش» گفتم قرار شد با هماهنگي شركت اچ‌كي بارها از مالزي به انبار شركت فال انتقال يابد و من فقط مي‌دانم اين‌بارها به شركت فال منتقل شده؛ بنابراين من نه باري تحويل گرفتم و نه باري تحويل دادم. زنجاني با اشاره به خريد شركت هواپيمايي قشم در سال 85 گفت: از سال 86 شروع به خريد هواپيما كرديم. خريد هواپيما داراي يك پروسه زمانبر است. براي اين كار صد ميليون دلار به «م. ش» دادم تا هواپيما بخرد و از اين بابت از وي طلبكار بودم. «م. ش» 501 ميليون دلار از اسناد و كشتي‌هاي شركت فال را گرفته بود و آنها را به من انتقال داد، اين مساله دليلي بر فروش نفت ايران نيست، بلكه ما كار بازرگاني انجام داده‌ايم كه از اين مبلغ 100 ميليون دلار براي خودم بود و حدود 400 ميليون دلار به «م. ش» بدهكار شدم. زنجاني گفت: 130 ميليون و 400 هزار دلار به آقاي «س» داده بودم و 41 ميليون و 500 هزار دلار از اين مبلغ شركت اچ كي وصول شد و در ارتباط با مابقي اين مبلغ، آقاي «س» به اچ كي بدهكار است. قرار بود اين فرد به ايران بنزين بفروشد اما ايران پول بنزين را نداشت؛ بنابراين اعلام كرد اين كالاها به وي داده شود تا او بنزين را به ايران بفروشد، اما آقاي «س» بنزين را ارسال نكرد و معامله به هم خورد.

محموله‌ نفتي نفروختم
زنجاني در ادامه با اشاره به بخش ديگري از كيفرخواست خود گفت: در كيفرخواستم مشخص نيست بابك زنجاني با چه ترفندي توانسته بدون ارايه اسناد محموله‌هاي نفتي را به فروش رساند. بايد بگويم كه بار نفت باري نيست كه بتوان آن را قاچاق كرد. گمرك بدون سند و مدرك، بار را به كسي نمي‌دهد؛ لذا باري كه من صاحب آن نبودم را چگونه مي‌توانم بفروشم؟ شما هم اگر مدركي داريد كه من اين كار را كردم آن را در دادگاه ارايه كنيد. وي بيان كرد: حدود 90 ميليون دلار بابت متروكه نشدن محموله‌هاي نفتي پرداخت كردم. من ديگر وظيفه‌ نگهداري آنها را نداشتم؛ بنابراين اگر آقايان مدعي هستند كه پرداخت‌هاي من صوري بوده بايد يك و نيم ميلياردي كه خودشان پرداخت كردند هم صوري باشد، البته از خداي من است كه اين مبالغ صوري باشد تا يك و نيم ميليارد از بدهي‌هايم كم شود. وي به واريز پول از شركت اچ كي به شركت SCT اشاره كرد و گفت: وقتي اچ كي پولي را به حساب كارگزار بانك مي‌ريزد به معناي آن نيست كه پول به حساب بانك واريز شده و نيازي به تعهدنامه ندارد. بانك‌ها به بانك مالزي گفته بودند كارگزار خود را معرفي كند تا پول را به حساب اچ كي نزد كارگزاران نگه دارند؛ در واقع اين مبالغ يك جا واريز نشده است. زنجاني در پاسخ به اينكه در كيفرخواست عنوان شده عملكرد شركت SCT و بانك مالزي درست نيست گفت: قبل از تحريم پول در حساب بانك مسكن وجود داشت و در اختيار اين بانك بود به‌طوري كه خطاب به بانك مسكن برگه‌ صدوري صادر كرده بودند كه اگر همان موقع دستور پرداخت مي‌دادند من حرف شما را قبول داشتم. وي خاطرنشان كرد: حساب‌هايي كه از سوي شركت اچ‌كي اعلام شده بود تا مبلغ يك و نيم ميليارد يورو به آن حساب‌ها واريز شد كه براي انجام كارهاي وارداتي بوده، اما شركت اچ‌كي از قانون بانكي استفاده كرد و اعلام كرده كه شركت SCT به عنوان كارگزار بانك ملي اين پول را پرداخت و به حساب من واريز كند.

زنجاني آدم كوچكي نبود
ميلياردر نفتي در ادامه دفاعيات خود گفت: گفته شده كه بابك زنجاني از تحريم بودن خود و مجموعه‌هايش مطلع بود. بايد بگويم كه همه ما داشتيم فعاليت ضد تحريم انجام مي‌داديم و اين پول‌ها گير كرده بودند؛ بنابراين ما تلاش كرديم. امروز هم جرم من همكاري كردن است. زنجاني ادامه داد: در پاسخ به ادعاي ديگري مبني بر اينكه گفته شده من بدون مجوز از سوي بانك مركزي در جابه‌جايي ارز فعاليت داشتم، بايد بگويم اين موضوع دروغ است. من در خارج از كشور ارز يورو مي‌گرفتم و ارز يورو تحويل مي‌دادم. ارز خارج از كشور چه ربطي به بانك مركزي دارد. در داخل كشور يك يورو هم كسي به من نداده است. اگر چنين است شما اسناد خود را به دادگاه ارايه كنيد. زنجاني تصريح كرد: بارها در كيفرخواست گفته شده من در سال‌هاي قبل آدم كوچكي بودم در صورتي كه در سال 85 هواپيمايي قشم را خريدم. در همان زمان بيش از 10 شركت داشتم.
وي ادعا كرد: من و بازپرس پرونده از قبل با هم آشنا بوديم و آشنايي ما به اين پرونده بازنمي‌گردد. در سال 87 اتفاقي بين ما رخ داد و در همان‌جا 200 ميليارد تومان جابه‌جايي پول انجام دادم. زنجاني در پاسخ به اين مطلب كه گفته شده كارمزد زيادي دريافت مي‌كرده است، تصريح كرد: آيا گرفتن كارمزد هفت در هزار زياد است؟ صرافي‌ها 10 تا 20 درصد كارمزد مي‌گيرند. بانك ملت براي اينكه پول سازمان حج را بدهد 16 درصد كارمزد گرفته بود، در حالي كه من زير يك درصد كارمزد مي‌گرفتم و مثل يك آقا ريال عربستاني را به سازمان حج و زيارت تحويل مي‌دادم. وي با بيان اينكه حواله پول بسيار سخت است، گفت: حواله پول روند پيچيده‌اي دارد، در حالي كه من روزانه 300 حواله به سراسر دنيا صادر مي‌كردم. زنجاني با بيان اينكه من آدم حقوقي‌اي هستم، گفت: وقتي مي‌گويم سهامدار بانك مالزي يا كنت يا بانك تاجيكستان چه كساني هستند من نيز سهامداران را معرفي مي‌كنم، اما شما دوست داشتيد بگوييد بانك مالزي براي بابك زنجاني است. من نيز قبول دارم زيرا همه دنيا و ايران مي‌دانست كه اين بانك مربوط به من است. بابك زنجاني تصريح كرد: شما مدعي شديد بابك زنجاني تلاش داشته بانك مالزي را معتبر معرفي كند. من نمي‌دانم بانك معتبر از نظر بازپرس چيست؟ بانكي كه بيش از 10 كارگزار و 382 حساب كارگزاري در بانك‌هاي دنيا دارد آيا نامعتبر است؟
وي خطاب به نماينده دادستان گفت: درباره اينكه گفته شده بانك مالزي در لابوان چند اتاق بيشتر نداشته درست نيست. شما كه اتاق من را ديده‌ايد. دفتر من حداقل دو برابر سالن اين دادگاه است، يعني من آنقدر بدبخت بوده‌ام كه براي بانكم در مالزي نمي‌توانستم ساختمان تهيه كنم؟ درباره انجام عمليات بانك از طريق سيستم در ايران بايد توضيحاتي را ارايه كنم. ارايه خدمات الكترونيك وظيفه همه بانك‌هاست و يك بانك مي‌تواند از هر جاي دنيا فعاليت‌هاي خود را انجام دهد. شما سند بياوريد كه فعاليت‌هاي انجام شده بدون مدارك بوده است. وي در پاسخ به اينكه گفته شده وجود 15 ميليارد يورو منابع بانك ساخته ذهن بابك زنجاني است، گفت: ساخته ذهن كه عملياتي نمي‌شود. شما در ذهن‌تان يك ريال را تصور كنيد آيا مي‌توانيد با آن يك ريال نان بخريد؟ همچنين گفته مي‌شود من نام شخص مجهولي را به نام شركت يورو سف ساخته و عنوان كرده‌ام 8 ميليارد و 270 ميليون يورو وام گرفته‌ام، در حالي كه شركت يورو سف يك شركت قانوني بود و بيش از 20 سال سابقه فعاليت دارد. اين شركت يك موسسه خيريه است كه مديريت آن را آقاي «ر. ب» بر عهده دارد. وي ادامه داد: مي‌گويند چرا بعد از تحريم‌ها ما نتيجه‌اي نگرفته‌ايم، در حالي كه مگر من چكاره بودم كه بتوانم تحريم‌ها را حل كنم. مگر من وزير امور خارجه بودم؟ همچنين در كيفرخواست گفته شده بابك زنجاني در مقابل دستور پرداخت‌هاي شركت اچ كي براي پرداخت پول به پيمانكاران مقاومت مي‌كرده و سپس آخرين مستمسك خود را تحريم عنوان كرده كه بايد در رابطه با اين بگويم شركت اچ كي حساب خود را در خرداد سال 91 افتتاح كرد و پول‌ها را طي پنج شش ماه پرداخت كرد. مبلغ يك ‌و نيم ميليارد يورو را نمي‌توان يكجا پرداخت كرد، ضمن اينكه آن زمان يك ماه به تحريم مانده بود. زنجاني خاطرنشان كرد: پنج دي بانك مالزي تحريم شده بود بنابراين چگونه مي‌شود من شش ماه مقاومت كرده باشم و آقايان پول را واريز كرده باشند.‌اي كاش همان موقع به خاطر تحريم در خارج از كشور دستگير مي‌شدم تا همه بگويند بابك زنجاني فرد خوبي است. حالا كه اينجا ماندم آدم بدي شدم. در تاريخ 15 خرداد 92 آقايان با من قرارداد امضا كردند. متاسفانه تا دولت عوض شد من دزد شدم.

قرارداد سه جانبه براي ساخت پل صدر
زنجاني در قرائت ادامه دفاعياتش گفت: براي ساخت پل صدر قرارداد سه‌جانبه بين من، قرارگاه خاتم‌الانبيا و شهرداري تهران امضا شد. وي افزود: قرار بود قرارگاه خاتم كار ساخت و ساز را انجام دهد، من سرمايه‌گذاري كنم و شهرداري هم صاحب پروژه باشد، قرار شد من پرداخت‌ها را انجام دهم و شهرداري پول‌هاي من را بعد از يك يا دو سال پرداخت كند. بعد از اينكه حدود 300 تا 400 ميليارد تومان پرداخت شد صورت وضعيت به شهرداري داديم، اما آنها گفتند پول نداريم هزينه‌ شما را پرداخت كنيم، ولي حاضريم به جاي آن تراكم و ملك بدهيم. قرارداد ما با شهرداري حدود 900 ميليون يورو بود. قرار شد به شهرداري ضمانتنامه بدهم و به اندازه آن ملك دريافت كنم. به موسسه توسعه مراجعه كردم و نسبت به پول‌هايي كه در حساب بود ضمانت دريافت كردم و به شهرداري دادم. روز بعد دوستان نظارتي در كشور به من گفتند كه موسسه توسعه مشكل دارد و به بانك مركزي نيز 800 ميليارد تومان بدهكار است. زنجاني تصريح كرد: به همين خاطر آنها گفتند ممكن است موسسه توسعه نتواند بعد از يك يا دو سال مبلغ ضمانتنامه را پرداخت كند؛ بنابراين مجددا به شهرداري مراجعه كردم و ضمانتنامه را پاس كردم و به موسسه توسعه گفتم ضمانتنامه‌ها را ابطال كند. در كيفرخواست من از جانب آقاي «ص» ادعا شده كه دريافت مبلغ 8 ميليارد و 8 هزار و 270 يورو وام از يك بانك درست نيست و چون بابك زنجاني احتمال داده با استعلام از اين بانك معروف موضوع مشخص شود شركتي به نام يورو سف را مطرح كرده تا نتواند استعلام بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون