• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

«اعتماد» در گفت‌وگو با نمايندگان مجلس و معاون وزير بهداشت پيشنهاد تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت در مجلس را بررسي كرد

طرحي محكوم به سكوت

اعتماد/ پيشنهاد تحقيق و تفحص از نحوه هزينه‌كرد اعتبارات طرح تحول سلامت، به دليل كوتاهي عمر مجلس نهم ابتر مي‌ماند. در حالي كه روز يكشنبه، نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس از تدوين طرح تحقيق و تفحص چگونگي مصارف اعتبارات توزيع شده براي بزرگ‌ترين طرح سلامت محور دولت يازدهم خبر داد و هزينه‌كرد اعتبارات تخصيص يافته براي اين طرح طي 18 ماه گذشته را غيرقانوني خواند، روز گذشته خبرگزاري فارس هم در خبر خود از ارايه اين طرح توسط «نمايندگان كميسيون بهداشت و درمان مجلس» به هيات‌رييسه مجلس نوشت در حالي كه محمد حسين فرهنگي، عضو هيات‌رييسه مجلس، نيمه مهر ماه در گفت‌وگو با تسنيم، پرونده تحقيق و تفحص از دستگاه‌ها را در مدت باقي مانده از عمر مجلس نهم مختومه اعلام كرده و گفته بود: «به دليل فرصت كوتاه عمر مجلس نهم و به نتيجه نرسيدن تحقيق و تفحص‌ها در اين مدت كوتاه، هيات‌رييسه مجلس تصميم گرفت تا تقاضاهاي تحقيق و تفحص را كه از سوي نمايندگان مجلس به هيات‌رييسه واصل مي‌شود، نپذيرفته و در دستور كار قرار ندهد و بنابراين، هيچ كدام از تقاضاهاي تحقيق و تفحص در موارد مخالف از سوي هيات‌رييسه مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد، چرا كه طبق آيين‌نامه داخلي مجلس مهلت انجام يك تحقيق و تفحص با احتساب زمان تمديد آن يك سال است و تا پايان مجلس نهم كمتر از اين مدت باقي مانده است. تاكنون هم تقاضاهايي كه براي انجام تحقيق و تفحص به هيات‌رييسه رسيده رد شده، چون متقاضيان آنها نپذيرفتند در زمان كمتري اين تحقيق و تفحص‌ها را انجام دهند.»

كميسيون بهداشت مجلس: ما بي‌خبريم
طبق آيين نامه داخلي مجلس، پيشنهادات تحقيق و تفحص صرفا در صورتي تبديل به طرح مي‌شود كه در كميسيون‌هاي مرتبط، بررسي و تصويب شده و با ارايه در صحن علني مجلس موفق به كسب آراي نصف به علاوه يك از كل نمايندگان شود اما روز گذشته، حسينعلي شهرياري، رييس كميسيون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» از چنين طرحي اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: «من از اين طرح بي‌اطلاعم. اگر چنين طرحي به كميسيون ما آمده بود من كه رييس كميسيون هستم بايد از آن باخبر بودم.»همچنين محمدحسين قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس هم در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن آنكه از مخالفت مجلس و كميسيون بهداشت با كليات تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت خبر داد، تاكيد كرد: «تحقيق و تفحص حق نمايندگان است ولي تحقيق و تفحص بايد پس از تصويب در كميسيون مربوط، از صحن علني راي بگيرد و سپس به اجرا گذاشته شود كه چنين طرحي هم به كميسيون ما نيامده است.»عبدالرحمان رستميان، نايب‌رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با ايسنا گفته بود كه اين كميسيون هنوز تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت را دريافت نكرده و افزوده بود: «درخواست تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت در موضوع طرح تحول سلامت كه گفته شده به هيات‌رييسه تحويل شده بايد ظرف 48 ساعت از تحويل به هيات‌رييسه به كميسيون بهداشت و درمان ابلاغ شود كه هنوز كميسيون نامه‌اي در اين زمينه دريافت نكرده و با توجه به اينكه در آستانه انتخابات هستيم طرح چنين موضوعي را مصلحت نمي‌دانم.»

چرا تحقيق و تفحص
قاضي‌پور در گفت‌وگو با «اعتماد» در توضيح علت طرح تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت مي‌گويد: «ما به دنبال شفاف‌سازي هزينه‌هاي سلامت هستيم. طرح تحول سلامت كه آقاي قاضي‌زاده آن را راه انداخته، با آن توضيحاتي كه براي ما داد و پولي كه از ما گرفت، در آن راستا عمل نشده است. هزينه هفت ماهه سال 94 با هزينه 12 ماه 93 و سال 92 برابري مي‌كند. ادامه چنين روندي كسري شديد بودجه ايجاد مي‌كند. ايشان براي اينكه اين بودجه را تامين كند مي‌خواهد تجميع بيمه‌ها را راه‌بيندازد يا چشم دوخته به بيمارستان‌هاي ملكي تامين اجتماعي. چنانكه سال 78 هم وزارت بهداشت 15 بيمارستان ملكي تامين اجتماعي كه 132 ميليارد تومان ارزش داشت را بابت بدهي دولت صاحب شد. ما براي شفاف‌سازي هزينه‌ها گفتيم كه بايد نحوه توزيع اعتبارات در مناطق محروم و برخوردار بررسي شود. بايد پرداختي به پزشكان و پرستاران قبل و بعد از اجراي طرح تحول سلامت بررسي شود. قرار بود پزشكان يك‌شغله باشند ولي امروز پزشكان هم در بيمارستان هستند و هم مطب داير كردند مثل خود آقاي قاضي‌زاده كه كلينيك هم دارد و چشم نمايندگان را عمل كرده. بايد نحوه ميزان برخورد با پزشكان متخلف بررسي شود و هزينه‌كردها را با اقتصاد مقاومتي بررسي كنيم. آيا كالايي كه خريداري شده ضروري بوده و آيا تجهيزات وارداتي مشابه داخلي نداشته ؟ به ما گفته شد كه اين اعتبارات براي بهداشت و پيشگيري هزينه مي‌شود. پيشگيري از سرماخوردگي با 1000 تومان امكان پذير است اما اگر فردي به سرماخوردگي مبتلا شد بايد هزارها تومان براي درمانش هزينه كنيم. بايد علت اختلاف شديد طبقاتي ايجاد شده بين پرستار و پزشك در اين طرح بررسي شود. ما انتظار داشتيم با اجراي اين طرح ساختار را تغيير دهند. انتظار داشتيم با اين اعتبارات پرستار جذب شود و تعداد پرستاران ساماندهي شود اما همچنان براي هر دو تخت يك پرستار داريم. طرح تحول قرار بود نقاط قوت و ضعف را شناسايي كند نه اينكه افشاگري داشته باشد.»
قاضي‌پور كه از نويسندگان طرح تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت است و به «اعتماد» مي‌گويد كه با همكاري عليرضا محجوب، رييس فراكسيون كارگري مجلس اين طرح را نوشته و مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت و عضو كميسيون بهداشت مجلس، الياس نادران و احمد توكلي، اعضاي كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم از جمله امضا‌كنندگان اين طرح بوده‌اند. استناد ايرادات مطرح را گزارش‌هاي دريافتي از سوي مسوولان بيمارستان‌هاي مجري طرح تحول سلامت و برخي پزشكان و پرستاران مي‌داند.

ريشه اعتراض، استناد وزير به تاكيد قانون است
اعتراض‌هاي پيدا و پنهان، درست بعد از تاكيد وزير بهداشت به لزوم اجراي قانون برنامه پنجم توسعه درباره تجميع بيمه‌هاي پايه شروع شد. هر هفته و هر ماه با شدت بيشتر، اين تاكيد وزير بهداشت مورد اعتراض كلامي يا عملي مسوولان وزارت تعاون قرار گرفت يا ضمن بي‌توجهي به تسويه بدهي‌هاي مورد تعهد به مراكز درماني وزارت بهداشت، اجراي اين تاكيد قانون را به آينده موكول كرده يا غيرممكن دانستند. طي ماه‌هاي گذشته هم در نامه‌هاي عتاب‌آميز، وزارت بهداشت را خطاب قرار داده و نسبت به تاكيد وزير بهداشت بر تجميع بيمه‌ها كه نه خواست شخص وزير بهداشت بلكه تكليف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه درباره ادغام 17 صندوق بيمه‌اي در سازمان بيمه سلامت و البته بند 7 سياست‌هاي ابلاغي سلامت مبني بر واگذاري توليت سلامت به وزارت بهداشت كه تجميع بيمه‌ها هم يكي از اجزاي اين بند از سياست‌هاست، معترض شدند.  راه‌اندازي طرح تحقيق و تفحص، يكي ديگر از اقدامات تقابلي است و محمدرضا فراهاني؛ معاون فرهنگي دانشجويي و امور مجلس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن آنكه تصويب اعتبارات طرح تحول سلامت را مرهون زحمات نمايندگان مجلس مي‌بيند درباره سرانجام پيشنهاد تحقيق و تفحص از نحوه هزينه‌كرد اين اعتبارات مي‌گويد: «بعيد مي‌دانم كه نمايندگان بخواهند زحمات خودشان را زير سوال ببرند. فضاي عمومي مجلس هم موافق با تحقيق و تفحص نيست و مجلس، خودش را زير سوال نمي‌برد.»  وي با شنيدن نام برخي امضا‌كنندگان اين پيشنهاد مي‌گويد: «اين يك خودكشي سياسي است كه البته از نظر ما هم اشكالي ندارد. ما بودجه‌اي در اختيار داشتيم، سرفصل‌ها مشخص بوده، قانون هم تكليف ما را در چگونگي مصرف اين اعتبارات مشخص كرده و ريز گزارش‌ها از چگونگي هزينه‌كرد موجود است. وزير بهداشت هم بارها در كميسيون بهداشت اعلام كرد كه از ورود هر يك از نمايندگان و ساير مسوولان به وزارت بهداشت براي بررسي نحوه هزينه‌كرد اعتبارات طرح تحول سلامت استقبال مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون