• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

در ديدار هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران با آيات عظام مكارم شيرازي و موسوي اردبيلي مطرح شد

«هشدار به تندروها»، «انتقاد از فساد»

گروه سياسي/ مراجع تقليد دوباره هشدار دادند؛ اين‌بار در ديدار با رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني. هشدارها دوباره هم جنبه اقتصادي داشت و هم سياسي. آيات عظام مكارم شيرازي و موسوي اردبيلي دوباره گله داشتند؛ يكي از تندروها و ديگري از نبود اراده براي برخورد با مفاسد اقتصادي. اينها خيلي وقت است كه حرف علماي قم براي مسوولان تهران بوده است. حالا اما بي‌پرده‌تر و صريح‌تر آن را مطرح مي‌كنند. هرچند آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران گفته است كه «علما و مراجع در متن مباحث كشور نيستند و در حاشيه قرار دارند» اما تحولات اخير كشور هيچگاه از چشم ساكنان پايتخت مذهبي ايران دور نمانده و آنها كوشيده‌اند گاه و بيگاه موضع خود را علنا اعلام كنند و حتي برخي مواقع مناسبات جزيي‌تر فضاي سياسي كشور را هم در موضع‌گيري‌هاي خود بازتاب دهند. نمونه آخر آن پيام‌هايي بود كه در جريان بررسي برجام از قم به بهارستان رسيد. حالا آنچه از ديدارها و موضع‌گيري‌هاي سال‌هاي اخير علماي قم بر‌مي‌آيد، اين است كه در آنجا بزرگان مذهبي خيلي از شرايط اقتصادي و برخي رفتارهاي سياسي راضي و خشنود نيستند. همين مسائل هم در ديدارهاي روز پنجشنبه رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران با آيات عظام مكارم‌شيرازي و موسوي‌اردبيلي دوباره مطرح شد.
تندرو‌ها از مشكلات كشور هستند
آيت‌الله مكارم شيرازي يكي از مشكل‌هاي كشور را وجود تندروها دانست و گفت: تندروها كساني هستند كه تا صحبت از سرمايه خارجي مي‌شود، مباحثي را مطرح و شروط دست‌وپا‌گيري را وضع مي‌كنند. اين مرجع تقليد در ديدار رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران، بر ضرورت وحدت آحاد جامعه، مسوولان و دولت تاكيد و اظهار كرد: دولت نبايد خود را از جامعه و ملت جدا بداند؛ بلكه همه بايد در يك مسير حركت كنند تا مشكل‌ها يكي پس از ديگري برطرف شود. وي بيان كرد: علما و مراجع در متن مباحث كشور نيستند و در حاشيه قرار دارند؛ اما مي‌توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه مشكل‌ها را درك مي‌كنيم. يكي از مشكل‌هاي امروز كشور اين است كه هر نهاد و گروهي به خود فكر مي‌كند و متاسفانه فرهنگ فكر جمعي در مملكت حاكم نيست. اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: زماني موفق خواهيم بود و مشكل‌ها كمتر خواهد شد كه تمام دستگاه‌ها به فكر يكديگر باشند و براي حل مشكل‌ها، همه با هم تلاش كنند؛ اما متاسفانه هنوز اين فرهنگ در كشور حاكم نشده است. وي فشار خارجي را مشكل بعدي كشور عنوان كرد و افزود: دشمنان نمي‌گذارند اقتصاد كشور پيشرفت كند؛ بنابراين فكر جمعي، سعه صدر و مراقبت از نفوذ آنان، از اموري است كه بايد با دقت روي آن برنامه‌ريزي كرد. وي با اشاره به موضوع اسراف در كشور، بيان كرد: امروز گروه‌هايي در كشور وجود دارند كه به فكر جامعه نيستند و ماشين‌هاي ميلياردي وارد مي‌كنند؛ حال اين ماشين‌ها چگونه و براي چه كسي وارد مي‌شود، معلوم نيست اما اگر بخواهند در داخل فلان جنس توليد شود، ناراحت مي‌شوند زيرا اين دسته از انسان‌ها به فكر تامين سود خود از راه واردات خارجي هستند. اين مرجع تقليد گفت: متاسفانه امروز مباحث اخلاقي از طريق رشوه، ربا و اسراف متزلزل شده و براي برطرف كردن اين مشكل‌ها نياز به فكر جمعي و اراده همگاني است. مكارم‌شيرازي با بيان اين مطلب كه بزرگ‌ترين نعمت كشور امنيت است، به صحبت اخير وزير اطلاعات درباره حادثه فرانسه اشاره كرد و افزود: اين مقام مسوول در سخنان خود جريان فرانسه را هشداري براي كشور دانست اما سوال اينجاست كه صرف اعلام هشدار كفايت مي‌كند يا بايد كارهاي عملي در اين باره انجام داد؟
با مرگ بر فلان و بهمان گفتن بعضي مشكلات حل نمي‌شود
در ديدار ديگر آيت‌الله موسوي‌اردبيلي گفت: اينكه وقايعي مثل بحث سه هزار ميلياردي و امثال آن در اجراييات و اقتصاد كشور پيش مي‌آيد حاكي از آن است كه نظم و انضباط لازم بر اجراي امور حاكم نبوده است، در حالي كه اوايل انقلاب مسوولان خود را به اجراي ضوابط، عقايد و احكام قانوني و شرعي موظف مي‌دانستند و به ريز مسووليت‌ها و تعهدات پايبند بودند. وي افزود: بايد گفت در حالي كه مردم از مشكلات اقتصادي رنج مي‌برند بروز چنين حوادثي كه به اقتصاد و همه‌چيز كشور ضربه مي‌زند مايه تاسف است و تاسف بالاتر اينكه احساس مي‌شود هيچ اراده جدي براي برخورد با اين قضايا وجود ندارد. چرا به مردم نمي‌گويند افرادي كه رقم‌هاي نجومي اختلاس مي‌كنند چه كساني‌اند، با چه كساني در ارتباطند كه به اين منابع مالي دسترسي دارند و دست به اختلاس‌هاي ميلياردي مي‌زنند. اين مرجع تقليد شيعيان در بخش ديگري ازسخنان خود بيان داشت: يكي از مسائلي كه مورد تاكيد شما و همه دست اندركاران اقتصاد كشوري است و مساله درستي هم هست، وجود امنيت شغلي و سرمايه‌گذاري است كه تا حاصل نشود نه سرمايه‌گذار داخلي و علاقه‌مند به فعاليت در اين عرصه و نه سرمايه‌گذار خارجي، فعاليتي در زمينه سرمايه‌گذاري نمي‌كند، اين در حالي است كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شود بعضي از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي كه دعوت به سرمايه‌گذاري مي‌شوند با اتهامات واهي از ميدان به در مي‌شوند كه اين هم مايه تاسف است. يك تن هم كه براي سرمايه‌گذاري وارد ايران مي‌شود، بعدها مشخص مي‌شود نفوذي و جاسوس دشمن بوده؛ بايد فكري براي اوضاع و احوال نامساعد كرد. حضرت آيت‌الله موسوي‌اردبيلي در پايان سخنان خود تصريح كرد: همگان اين را بدانند نه با مرگ بر فلان و بهمان گفتن بعضي مشكلات حل مي‌شود و نه با ماشاءالله و ان‌شاءالله گفتن؛ آنچه مهم است اين است كه امور چه در بخش اقتصاد و چه در بخش‌هاي ديگر بايد برپايه ضوابط و قوانين و اصول لازم هر كاري تدوين و اجرا شود و در جايي كه تخطي مي‌شود، برخورد جدي شود. در ابتداي اين ديدار جلالپور، رييس اتاق بازرگاني ايران ضمن تشكر از اين مرجع تقليد شيعيان بيان داشت: وضعيت اقتصادي امروز از وضعيت خاصي برخوردار است كه اگر از اين شرايط به نحو احسن استفاده نشود، خسارت بزرگي پيش خواهد آمد. امروز همه اميدها ارتباط اقتصاد كشور با اقتصاد دنياست و اين مهم حاصل نمي‌شود مگر آنكه امنيت شخص سرمايه‌گذار حاصل شود. رييس اتاق بازرگاني در ادامه افزود: مشكل عمده ما در عرصه اقتصاد با كساني است كه كار اقتصادي را به صورت شفاف انجام نمي‌دهند بلكه با حركت در سايه و تاريكي، از پرداخت ماليات و عوارض فرار مي‌كنند و هزينه آنها برعهده كساني است كه صادقانه در اين مسير قدم برمي‌دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون