• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

20روز تا آغاز نخستين مرحله از انتخابات اسفندماه

انتخابات الكترونيكي همچنان در هاله‌اي از ابهام

گروه سياسي| پاييز كه رو به خاموشي گذارد و در آخرين روزهايش زمستان داغي را نويد خواهد داد، همزمان با روزهاي پر رفت و آمد و خبرساز ساختمان فاطمي كه پذيراي افرادي است كه سوداي نمايندگي مجلس را در سر دارند و به اميد تكيه زدن بر صندلي‌هاي سبز بهارستان وارد اين ساختمان خواهند شد. فصل پاييز كه نفس‌هاي آخرش را مي‌كشد فصل انتخابات با ثبت‌نام كانديداها جان مي‌گيرد و در هفتم اسفند ماه به اوج خود خواهد رسيد. در اين ميانه هياهوي انتخابات اما وزارت كشور همچنان بر يكي از مهم‌ترين خواست‌هايش هم پافشاري مي‌كند و آن برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك است؛ مساله‌اي كه درك آن براي شوراي نگهبان چندان كار راحتي نبود و كش و قوس‌هاي اين ماجرا هنوز هم ادامه دارد. دبير ستاد انتخابات كشور از اخذ راي 30 درصد واجدين شرايط به صورت الكترونيكي سخن به ميان مي‌آورد و آن سو معاون اجرايي شوراي نگهبان مي‌گويد انتخابات الكترونيكي خلأ قانوني دارد و در ميان اين كشمكش‌ها معاون سياسي وزارت كشور هم خبر جديد ديگري مي‌دهد مبني بر اينكه بررسي نرم‌افزار اخذ راي الكترونيكي تا 10 آذر توسط شوراي نگهبان به تاييد خواهد رسيد. در اين ميان تنها يك نكته است كه مشخص است، اينكه وزارت كشور و شوراي نگهبان هنوز هم نتوانسته‌اند بر سر موضوع انتخابات الكترونيكي به يك نتيجه واحد برسند و كش و قوس‌ها همچنان ادامه دارد. به گزارش ايسنا، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه هفتم اسفند سال جاري برگزار مي‌شود، از ۲۸ آذرماه آغاز و تا چهارم دي‌ماه ادامه خواهد يافت. روند بررسي سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، ثبت احوال، نيروي انتظامي و قوه قضاييه از ۲۹ آذر تا ۹ دي انجام مي‌شود. داوطلباني كه صلاحيت آنها تاييد نمي‌شود فرصت دارند كه از ۱۶ دي ماه تا ۱۹ دي شكايت خود را اعلام كنند. فرصت رسيدگي به شكايات داوطلبان توسط شوراي نگهبان از۲۰ بهمن تا ۲۶ بهمن خواهد بود. همچنين داوطلبان انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبري مي‌توانند از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفند تبليغات انتخاباتي داشته باشند. داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به هنگام مراجعه براي ثبت‌نام بايد گواهي رسمي مبني بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل ياد شده در اطلاعيه ستاد انتخابات كشور را كه در تاريخ مقرر اخذ كرده‌اند ارايه كنند، زيرا قبول استعفا بعد از مدت تعيين شده جهت ثبت‌نام و اعلام داوطلبي انتخابات مجلس شوراي اسلامي مورد پذيرش مراكز ثبت‌نام قرار نمي‌گيرد.
اخذ راي 30 درصد واجدين به صورت الكترونيكي
علي پورعلي مطلق روز شنبه در نشستي با مديران كل و سردبيران ايرنا با يادآوري ويژگي‌ها و اهميت انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري افزود: اين نخستين انتخاباتي است كه در دولت يازدهم برگزار مي‌شود و دولت مي‌خواهد اين انتخابات را باشكوه، آزاد، سالم و قانونمند برگزار كند. به گزارش ايرنا، وي با بيان اينكه وزير كشور احكام اعضاي ستاد انتخابات كشور را 23 فروردين ماه سال جاري صادر كرد، خاطرنشان كرد: در گذشته اعضاي ستاد انتخابات از مديران كل وزارتخانه منصوب مي‌شدند اما در اين دوره تمامي اعضا معاونان وزير هستند كه اين اقدام باعث سهولت در تصميم‌گيري‌ها شده و نشان‌دهنده ارزش و اعتبار اين دوره از انتخابات است. دبير ستاد انتخابات كشور با تاكيد بر فراهم بودن تمامي ملزومات مورد نياز انتخابات گفت: براي تعرفه راي 14 كد امنيتي پيش‌بيني شده و اين تعرفه‌ها، قابل جعل و كپي‌برداري نيست. پورعلي مطلق همچنين به پيشنهاد دولت براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در 9 كلانشهر اشاره كرد و افزود: حداقل 30 درصد از واجدين شرايط اخذ راي را تحت پوشش انتخابات تمام الكترونيكي قرار خواهيم داد.
 انتخابات الكترونيكي خلأ قانوني دارد
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با بيان اينكه يكي از موارد مهم در موضوع انتخابات الكترونيك، قانون مربوط به آن است، گفت: براي برگزاري انتخابات الكترونيك خلأ قانوني وجود دارد. به گزارش تابناك، سيامك ره‌پيك، معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان در گفت‌وگو با تسنيم، درباره آخرين وضعيت روند بررسي مراحل كارشناسي انتخابات الكترونيك، گفت: در حال حاضر بحث مهمي كه در زمينه انتخابات الكترونيك وجود دارد، موارد قانوني اجراي آن است. وي با بيان اينكه موضوع قانون را، هم در جلسه مشتركي كه با وزارت كشور داشتيم و هم در اصلاحاتي كه در قانون انتخابات مطرح شد، اعلام كرديم، افزود: در اين اصلاحات تفسيري كه در قانون انتخابات مطرح شد، شوراي نگهبان درباره آن نظر داد كه بايد به لحاظ قانوني اينها براي انتخابات الكترونيك آماده شود. معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اظهار داشت: طبق جدول زمان‌بندي 70 مرحله‌اي براي بررسي روند برگزاري انتخابات الكترونيك كه بين وزارت كشور و شوراي نگهبان مورد توافق قرار گرفته، بنا بوده تا آبان‌‌ماه اين مراحل تمام شود، البته بحث قانوني هم هنوز در اين باره انجام نشده، لذا هم درباره بحث‌هاي فني و هم بحث‌هاي قانوني در مورد انتخابات الكترونيك خلأهايي وجود دارد كه بايد انجام شود. ره‌پيك با تاكيد بر اينكه درباره شعب و حوزه‌هاي انتخابيه انتخابات الكترونيك نيز پيشنهادي به شوراي نگهبان نيامده است، تصريح كرد: موضوع قانون، شعب و تعداد حوزه‌هاي انتخابيه براي اعلام نظر شوراي نگهبان بايد زودتر تعيين تكليف شده و به شوراي نگهبان اعلام شود. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با وضعيت موجود قطعا مي‌توان گفت كه برگزاري انتخابات به صورت الكترونيكي منتفي است؟ گفت: قرار است كارشناسان شوراي نگهبان در مواعد مقرر در مورد اين مستندات و برنامه‌هايي كه اعلام شده، اظهارنظر كند تا اشكالات آن بررسي شود، البته در بحث قانوني با اين وضعيت فرصت خيلي محدود است، به هر حال بايد جمع‌بندي صورت گيرد كه فعلا جمع‌بندي صورت نگرفته، اما بايد منتظر باشيم تا جمع‌بندي انجام شود.
بررسي نرم‌افزار الكترونيكي تا 10 آذر در شوراي نگهبان
محمد حسين مقيمي روز شنبه در نشستي با مديران كل و سردبيران ايرنا به تعامل ستاد انتخابات كشور و شوراي نگهبان در بحث برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي اشاره و خاطرنشان كرد: سخت افزار دستگاه اخذ راي الكترونيكي به تاييد شوراي نگهبان رسيده است و نرم‌افزار آن براساس برنامه زمانبندي اول آذر به شورا ارايه شد. رييس ستاد انتخابات كشور تصريح كرد: كارشناسان متخصص و خبره داخلي نرم‌افزار دستگاه اخذ راي الكترونيكي را طراحي كرده‌اند و اين نرم‌افزار از اطمينان كامل برخوردار است كه فكر نمي‌كنم شوراي نگهبان براي تاييد آن مشكلي داشته باشد. مقيمي افزود: شوراي نگهبان بايد با بررسي اين نرم‌افزار اطمينان كامل را كسب و سپس اين نرم‌افزار را تاييد كند. شوراي نگهبان تا 10 آذر ماه نظر خود را درباره نرم‌افزار دستگاه اخذ راي الكترونيكي اعلام مي‌كند كه بعد از آن ستاد انتخابات كشور نظر و پيشنهاد خود درباره برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در حوزه‌هاي انتخابيه موردنظر را به اين شورا اعلام مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون