• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3409 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر

حجت‌الاسلام سيد حسن خميني:

در آغاز قيام، خيلي‌ها از همراهي امام مي‌ترسيدند

گروه سياسي| از نهضت عاشورا كه مي‌گويد، يادي هم از كساني مي‌كند كه «هزينه همراهي» با امام را بهانه‌اي براي عدم همدلي خود ساخته بودند. ترسي كه تنها احساس آن خيلي‌ها را از اطراف امام دور كرد، هرچند مبحثي ديرينه دارد اما اين‌بار از زبان يادگار امام مطرح مي‌شود تا آغاز قيام بنيانگذار جمهوري اسلامي همچنان محك خوبي براي كساني باشد كه ادعاي نزديكي با امام را داشته اما هيچ شواهدي بر گفته‌هاي آنان صحه نمي‌گذارد. سيدحسن خميني كه تاريخ انقلاب ايران را در مقايسه‌ با عاشورا ورق مي‌زند، از دوراني ياد مي‌كند كه امام راحل به درسي كه از عاشورا گرفته عمل مي‌كنند اما در همان آغاز راه شاهد اتفاقاتي مي‌شوند. اتفاقاتي كه سبب مي‌شود تا ببينند چگونه ترس از پرداخت هزينه اين همراهي، فاصله‌اي ميان ايشان و برخي افراد انداخته است. احساسي كه تماما با اعتقادات امام در تضاد بودند، البته راه به جايي نبردند. چون امام معتقد بودند راهي كه رژيم پهلوي در ايران طي مي‌كند، در راستاي از بين بردن روح دين‌داري در جامعه است و به همين دليل قيام كردند و هزينه آن را نيز با شهيد شدن فرزند اول شان، تبعيد 15 ساله و حصر و حبس پرداخت كردند. يادگار امام درس‌آموزي از عاشورا را شرط اصلي پيروزي انقلاب مي‌داند و از شرايطي مي‌گويد كه همه بايد آماده باشيم تا هر جا يك عاشورا لازم بود، عمل كنيم. يادگار امام كه درس بزرگ امام حسين(ع) را تا هميشه تاريخ براي احياي ارزش‌هاي دين خدا و اخلاق اسلامي مي‌داند، از فداكاري‌ها و تقديم جان و مال خود در اين راه مي‌گويد و عنوان مي‌دارد: وقتي به نام اسلام همه‌چيز به نفع يك امر باطل مصادره مي‌شد، شايد تقدير الهي اين بود كه سيدالشهداء(ع) با آن وضع فاجعه‌آميز در كربلا به شهادت برسد تا جامعه به خواب رفته اسلامي بيدار شود.
يادگار گرامي امام گفت: درس بزرگ امام حسين(ع) براي ما تا هميشه اين است كه براي احياي ارزش‌هاي دين خدا و اخلاق اسلامي تا هر جا كه ممكن است بايد فداكاري كرده و جان، مال، فرزندان و همه‌چيز خود را تقديم كنيم. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در ديدار با جمعي از شيعيان كشور اندونزي در حرم مطهر امام خميني، با بيان اينكه ارادت به امام حسين(ع) ارادت به همه زيبايي‌هايي است كه خداوند آفريده است، اظهار كرد: امام حسين(ع) صرفا يك شخصيت كه در گذشته به شهادت رسيده، نيست؛ بلكه امام حسين(ع) همه هويت ديني ما است، زيرا اگر ايشان نبود دين پيامبر (ص) در همان روزگار از بين رفته بود. وي با اشاره به تاريخ صدر اسلام افزود: وقتي انحراف در مسير اسلام ايجاد شد، كار به جايي رسيد كه حاكمان اسلامي هيچ اعتقادي به دين پيامبر (ص) نداشتند و حتي بسياري از محققان قائل به اين امر هستند كه يزيد حتي مسلمان هم نبود و اگر پدرش معاويه حفظ ظاهر مي‌كرد، او در ظاهر نيز اسلام را رعايت نمي‌كرد. سيد حسن خميني با بيان اينكه انديشه غلط وراثت و سلطنت كه معاويه پايه‌گذاري كرده بود در حال نابود كردن اسلام بود، يادآور شد: امام حسين(ع) در شرايطي قيام كرد كه اگر اين اتفاق نمي‌افتاد هيچ چيز از اسلام باقي نمي‌ماند. وي تصريح كرد: وقتي به نام اسلام همه‌چيز به نفع يك امر باطل مصادره مي‌شد، شايد تقدير الهي اين بود كه سيدالشهداء(ع) با آن وضع فاجعه آميز در كربلا به شهادت برسد تا جامعه به خواب رفته اسلامي بيدار شود. يادگار امام گفت: درس بزرگ امام حسين(ع) براي ما تا هميشه اين است كه براي احياي ارزش‌هاي دين خدا و اخلاق اسلامي تا هر جا كه ممكن است بايد فداكاري كرده و جان، مال، فرزندان و همه‌چيز خود را تقديم كنيم. سيد حسن خميني با بيان اينكه يكي از فرزندان امام حسين(ع) در روزگار ما امام خميني است، اظهار كرد: امام به درسي كه از عاشورا گرفته بود عمل كرد، در حالي كه وقتي قيام ايشان آغاز شد خيلي‌ها از همراهي با ايشان مي‌ترسيدند و احساس مي‌كردند همدلي با امام براي آنها هزينه دارد؛ اما امام معتقد بودند راهي كه رژيم پهلوي در ايران طي مي‌كند، در راستاي از بين بردن روح دينداري در جامعه است و ايشان به همين دليل قيام كردند و هزينه آن را با شهيد شدن فرزند اول‌شان، تبعيد 15 ساله و حصر و حبس دادند. وي با بيان اينكه درسي كه امام از عاشورا گرفته بود راه را به ايشان نشان داد، افزود: امام اين درس را به مردم هم منتقل كردند و بي‌ترديد اگر اين درس‌آموزي نبود انقلاب پيروز نمي‌شد. يادگار امام خطاب به شيعيان اندونزي گفت: شما در كشور خود گل‌هاي شكفته شده در پي انقلاب اسلامي هستيد كه اين امر نشان مي‌دهد اگر يك نفر درس عاشورا را به درستي آموخته باشد مي‌تواند در دنيا يك نهال بكارد و دنيا را زيبا‌تر كند.
هركس به قدر ظرفيت وجودي‌اش از هنر بهره مي‌برد
 يادگار امام از اشعار مولانا يك دستور عارفانه را معنا مي‌كند. سكوتي كه سيد حسن خميني از آن در سوگواره عكس عاشورايي ياد كرده و آن را مهم‌ترين هنر يك عكس مي‌خواند، پيشينه‌اي در مكتب فلسفه اشراقيون دارد. آنجا كه يادگار امام از افلاطون مي‌گويد و سكوتي كه در برابر شاگردان خود پيشه مي‌كرده و مهم‌تر از آن به جواب‌هايي اشاره مي‌كند كه در ميان اين سكوت نهفته بودند، از خاموشي به عنوان رمز ماندگاري ياد مي‌كند. حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در دومين سوگواره عكس عاشورايي كه در محل خانه‌هنرمندان برگزار شد، اظهار كرد: در ديوان شمس بيش از 500 غزل، لفظ «خاموش» (يا خامش) را در پايان خود دارند كه برخي آن را نشان اين دانسته‌اند كه «خاموش» تخلص مولاناست، اما گروه ديگري با اين ديدگاه مخالفت كرده و مي‌گويند. در اشعار مولانا تعابيري چون «لب فروبند» يا «ساكت باش» نيز در برخي ابيات پاياني غزل‌هاي او وجود دارد كه نشان مي‌دهد خاموش تخلص مولانا نيست، بلكه يك دستور عارفانه از سوي اوست. وي سپس به ارزش هنر عكاسي اشاره كرد و يادآور شد: عكس با وجود همه تغييراتي كه در فرآيند تصويربرداري آن رخ داده، نه تنها كماكان جايگاه خود را از دست نداده است، بلكه هنوز يك فريم از يك حادثه بيش از چندين ساعت فيلم تاثيرگذار  است. به گزارش ايسنا، سيدحسن خميني علت اين اثرگذاري را خاموش بودن عكس ذكر كرد و افزود: ويژگي مهم خاموشي عكس آن است كه درون آن «توليد هنر» نهفته است، زيرا وقتي مقابل يك عكس مي‌ايستيم تخيل انسان برانگيخته شده و از اين طريق به درون تصوير مي‌رود؛ اين ويژگي در برخي نقاشي‌ها نيز وجود دارد.
وي با بيان اينكه عكس هم معلول يك هنرمند و هم عامل پيدايش يك هنرمند است، تصريح كرد: هنگام ايستادن مقابل يك عكس، درون هركس به اندازه ظرفيتي كه دارد هنر توليد مي‌شود و چه‌بسا براي كسي كه از هنر توشه كمتري دارد، عكس صرفا برانگيزاننده يك خيال كوتاه باشد، اما كسي كه درون مستغني‌تري دارد دريايي از مفاهيم او را به جوشش در‌مي‌آورد و اينجاست كه تصوير صامت از جوهر خاموشي استفاده مي‌كند؛ زيرا سخن گفتن كژتابي دارد. يادگار امام تاكيد كرد: بزرگ‌ترين كار هنرمند آن نيست كه هرچه هست را نشان دهد، بلكه اين است كه هرچه درون بيننده قرار دارد، از قوه به فعليت برساند. لذا در فيلم‌هايي كه پايان مبهم دارند ذهن بيننده درگير مي‌شود و دايما براي او سوال پيش مي‌آيد. سيد حسن خميني يادآور شد: دليل ناميدن مكتب فلسفي «اشراقيون» به اين نام اين بود كه افلاطون نزد شاگردانش ساكت مي‌نشست و آنها نيز ساكت بودند و افلاطون به جاي سخن از فلسفه گفتن، اشراقِ حكمت مي‌كرد؛ همان‌گونه كه مشاييون در حال راه رفتن سخن مي‌گفتند. يادگار امام افزود: عكس يك هنر ساكت است و بهره‌مندي از سكوت و خاموشي هم معلول يك جان هنرمند و هم علت پيدايش جان‌هاي متعددي است كه هنر درون آن مي‌تواند توليد و بارور شود.
يادگار امام اظهار كرد: خاموشي رمز ماندگاري است، به شرط آنكه از يك جان هنرمند سر بزند و در مقابل جان‌هاي هنرمند قرار گيرد؛ زيرا خاموشي، خيال چنين افرادي را تحريك كرده و آن را به سمت پاسخ‌هاي تازه سوق مي‌دهد و براي پرسش‌هاي جديد پاسخ‌هاي از پيش داده شده نمي‌دهد؛ عكس مظهر چنين هنري است. سيد حسن خميني با بيان اينكه عاشورا از تمام جلوه‌هاي حقيقت و تحريك خيال آدمي برخوردار است، يادآور شد: در واقعه عاشورا شور همراه با شعور، اوج حماسه همراه با تحير و غم توام با حماسه جمع است و گفت: جايي را سراغ نداريم كه در آن اشك و حماسه همراه باشد، اما در عاشورا در حالي كه در حالت عادي از درون غم و اشك خمودگي و ركود بيرون مي‌آيد، از دل گريه شور ايجاد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون