• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

خبر كوتاه

اولاند: اواخر ژانويه ميزبان رييس‌جمهوري ايران هستم
رييس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد كه اواخر ماه ژانويه 2016 (اوايل بهمن‌ماه) ميزبان رييس‌جمهوري ايران هستم. به گزارش فارس به نقل از رويترز، فرانسوا اولاند رييس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد كه اواخر ماه ژانويه 2016 ميزبان رييس‌جمهوري ايران هستم. پيش از اين قرار بود رييس‌جمهوري ايران در ماه نوامبر به پاريس سفر كند اما به دليل حملات تروريستي 13 نوامبر در پاريس اين سفر به تعويق افتاد.

مذاكره آمانو با صالحي درباره اجراي برجام
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صبح پنجشنبه در تماس تلفني با رييس سازمان انرژي اتمي درباره نحوه اجراي برجام با وي گفت‌وگو كرد. به گزارش ايرنا، يوكيا آمانو صبح پنجشنبه در تماس تلفني با علي‌اكبر صالحي، تصويب قطعنامه در شوراي حكام و بستن پرونده پي.‌ام.‌دي را به وي تبريك گفت و تاكيد كرد كه فضاي جديدي پس از اين مصوبه ايجاد شده است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين گفت‌وگو تلفني با رييس سازمان انرژي اتمي درباره نحوه اجراي برجام گفت‌وگو كرد. دكتر صالحي گفت تلاش ما اين است كارهاي‌مان را به نحوي انجام دهيم كه تا دو هفته آينده روز جرايي شدن برجام فرابرسد. رييس سازمان انرژي اتمي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواست همكاري‌هاي لازم در اين زمينه را داشته باشد. صالحي و آمانو در اين گفت‌وگو درباره بعضي موضوعات مرتبط با اجراي برجام تبادل نظر كردند.

جان كري: خوب است تحريم‌هاي ايران تعليق شود
وزير خارجه امريكا با ارسال نامه‌اي به كميته روابط خارجي سناي اين كشور، پايبند ماندن جمهوري اسلامي ايران به شرايط و مفاد برجام را تاييد كرد. به گزارش فارس، «جان كري» وزير امور خارجه امريكا با ارسال نامه‌اي به كميته روابط خارجي سناي كشورش، از روند اجراي برجام در ايران به سناتورها گزارش داد. بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، كري، خطاب به «باب كوركر» رييس كميته روابط خارجي سنا گفته كه ايران با روشي «شفاف و قابل ‌راستي‌آزمايي» مفاد برجام را اجرايي كرده و با درنظر گرفتن اين وضعيت، «تعليق تحريم‌ها كار مناسبي است.» در نامه جان كري آمده كه ايران فعاليت مخفيانه‌اي در زمينه هسته‌اي نداشته است. از سوي ديگر، بن كاردين، سناتور ارشد دموكرات در حاشيه جلسه استماعي كه روز پنجشنبه در مورد تحريم‌هاي ايران در كنگره امريكا برگزار شد، گفت: تاكنون ايران در مسير رفع تحريم‌ها گام برداشته و بنابراين انتظار داريم تحريم‌ها عليه ايران در ژانويه برداشته شوند. كاردين همچنين گفت كه آنچه ما مي‌خواستيم هم‌سو بودن اقدامات ايران با ابعاد توافق هسته‌اي برجام بوده است. در حالي كه اين سناتور ارشد كنگره امريكا زمان رفع تحريم‌ها عليه ايران را ژانويه مي‌داند استفان مال، رييس ستاد هماهنگي اجراي توافق برجام در دولت امريكا ادعا كرده است كه برخي مقامات دولت اوباما زمان اجراي رفع تحريم‌ها را بهار تخمين زده‌اند. از سوي ديگر، خبرگزاري رويترز گزارش داد ده‌ها نماينده مجلس سناي امريكا طي نامه‌اي به باراك اوباما رييس‌جمهوري اين كشور خواستند كه تحريم‌هاي ايران را لغو نكند. اين سناتورها مي‌گويند كه آزمايش موشكي اخير ايران نشان‌دهنده بي‌اعتنايي آشكار اين كشور به تعهدات بين‌المللي‌اش است. براساس اين گزارش، 36 سناتور از مجموع 54 سناتور جمهوريخواه از جمله ميچ مك كونل، رهبر اكثريت سنا در اين نامه از اوباما خواستند كه تحريم‌هاي ايران براساس توافق جامع هسته‌اي را لغو نكند. در اين نامه آمده است كه آزمايش موشكي ايران باعث افزايش توانايي اين كشور براي ضربه زدن به نيروهاي امريكا در منطقه و اسراييل شده است و اين نشان مي‌دهد كه چرا جدا كردن برنامه موشكي ايران از برنامه هسته‌اي اين كشور اشتباه است. اين نامه توسط سناتور كيل آيوت، عضو كميته نيروهاي مسلح سنا سازماندهي شده است. همچنين «آدام زوبين»، معاون وزير خزانه‌داري امريكا در سخناني در موسسه تحقيقاتي شوراي آتلانتيك گفت: اگر ايران به تعهداتش درقبال توافق هسته‌اي پايبند باشد، ما نيز به همه تعهدات‌مان پايبند خواهيم ماند.

شرط روسيه براي تحويل اس- 300 به ايران
معاون نخست‌وزير روسيه ادعا كرد كه قرار است ايران پس از دريافت نخستين محموله سامانه موشكي «اس - 300» از پيگيري شكايتش عليه روزوبورن اكسپرت، آژانس صادرات تسليحات نظامي روسيه صرف‌نظر كند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، ديميتري راگوزين، ‌معاون نخست‌وزير روسيه، گفت: تاكنون پرونده شكايت ايران بسته نشده است اما طرف ايراني پس از دريافت نخستين محموله سامانه دفاعي موشكي اس-300 از شكايت خود صرف‌نظر خواهد كرد و ما زمان لغو شكايت ايران را در آينده نزديك به زودي اعلام مي‌كنيم. راگوزين در ادامه اظهار كرد كه پس از تحويل محموله اس-300 شرط ادامه ارسال محموله‌هاي سامانه اس-300 صرف نظر كردن ايران از شكايت خود خواهد بود كه البته اين تصميم برعهده مجلس ايران خواهد بود. او تاكيد كرد كه دو طرف فهم مشترك و كاملي را درباره اين موضوع دارند چرا كه قرارداد تحويل سامانه موشكي دفاعي اس-300 بدون لغو شكايت ايران اجرايي نخواهد بود.

درخواست چين و روسيه براي همكاري بيشتر جهاني با ايران
«لي كچيانگ» و «ديميتري مدودف» نخست‌وزيران چين و روسيه با انتشار بيانيه‌اي مشترك با ابراز خرسندي از حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران، خواستار تداوم و همكاري‌هاي بيشتر جامعه جهاني با ايران در اين زمينه شدند. به گزارش ايرنا، در بخشي از اين بيانيه به پرونده هسته‌اي كشورمان اشاره شده و آمده است: مساله هسته‌اي ايران با تلاش اين كشور و شش قدرت بزرگ جهاني پس از يك دوره بسيار طولاني و نفسگير به شكلي مناسب و مثبت حل و فصل شد. اين بيانيه خاطرنشان مي‌كند كه چين و روسيه از اين پس نيز نقش سازنده‌تري در اجراي تعهدات مرتبط با اين موضوع خواهند داشت اما از جامعه جهاني هم انتظار همكاري بيشتري در اين خصوص دارند. نخست‌وزيران دو كشور تصريح كرده‌اند كه پيشبرد توافقات و اجراي جامع و مناسب آنها از مسائل مهمي است كه چين و روسيه همواره به دنبال آن خواهند بود تا همه‌چيز تكميل و نهايي شود.

علت فوت ركن‌آبادي مشخص شد
معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه در سطح حقوقي پيگيري‌هاي ما با عربستان براي احقاق حقوق خانواده‌ها ادامه دارد، تصريح كرد: در عين حال در سطح بين‌الملل هم برخي NGO‌ها مستنداتي را فراهم كرده و به دنبال كمك براي پيگيري دقيق اين حادثه هستند. حسين اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، درباره آخرين وضعيت پيگيري مفقودان فاجعه منا گفت: هنوز وضعيت حدود 14 نفر نامشخص است و پيگيري‌ها همچنان ادامه دارد. وي ادامه داد: به ترتيب خانواده‌هاي مفقودان به عربستان رفته و تست دي‌ان‌اي را انجام داده‌اند. معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه افزود: آقاي قشقاوي كميته ويژه‌اي را در وزارت خارجه براي پيگيري اين وضعيت مديريت مي‌كند. امير عبداللهيان با اشاره به اينكه در سطح حقوقي پيگيري‌هاي ما با عربستان براي احقاق حقوق خانواده‌ها ادامه دارد، تصريح كرد: در عين حال در سطح بين‌الملل هم برخي NGO‌ها مستنداتي را فراهم كرده و به دنبال كمك براي پيگيري دقيق اين حادثه هستند. وي تاكيد كرد: نكته مهم اين است كه هنوز سرنوشت تعدادي از مفقودان مشخص نشده است اما با اطمينان مي‌گويم تا تعيين سرنوشت آخرين فرد مفقودي پيگيري‌ها ادامه خواهد داشت. معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه همچنين درباره علت مرگ آقاي ركن‌آبادي گفت: با توجه به تست‌هايي كه در ايران انجام شد و با توجه به شواهد مشخص شد كه وي نيز مانند ساير حجاج در عربستان به دليل گرماي شديد هوا و البته عدم رسيدگي مناسب در آن شرايط و تشنگي مانند ساير حجاجي كه جان خود را از دست دادند، جان باخت. اميرعبداللهيان درادامه در مورد روابط ايران و تركيه با توجه به مسائل مختلفي كه اخيرا ميان دو كشور به وجود آمده است، گفت: روابط ما با تركيه راهبردي و استراتژيك است، اما روي يك موضوع اختلاف نظر داريم و آن آينده سياسي سوريه است. معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه افزود: ما فكر مي‌كنيم از طريق گفت‌وگو مي‌توانيم با دوستان تركيه مسائل را حتي در موضوع سوريه حل و فصل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون