• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

مدارس شبانه‌‌روزي در آيينه آمار و كلام مسوولان

  وزير آموزش و پرورش: در حال حاضر براي دوره ابتدايي به دليل اينكه فقط يك معلم همه دروس را تدريس مي‌كند ما هيچ روستايي بدون مدرسه دوره ابتدايي نداريم به‌طوري كه در سال تحصيلي جاري بيش از ۱۱۰ مدرسه تك دانش‌آموزي و قريب به پنج هزار مدرسه با كمتر از پنج دانش‌آموز داريم. در جايي كه از حد نصاب بيشتر است در خود روستا مدرسه راهنمايي تشكيل مي‌شود در قسمت‌هايي كه امكان تردد دانش‌آموزان بالاست از طريق روستا مركز، مدارس متوسط اول را ارايه مي‌دهيم و در جايي كه تردد مشكل است نيز از طريق شبانه‌‌روزي‌ها ارايه خدمات مي‌كنيم. سال گذشته ۴۰۶ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌‌روزي تحصيل مي‌كردند. بديهي است كه توسعه عدالت آموزشي و ارتقاي كيفيت آموزشي دو پيام سند تحول نظام آموزش و پرورش به آن اشاره شده است و ما اميدواريم در طول برنامه ششم توسعه با مساعدت مجلس بتوانيم اين دو را به نتيجه برسانيم.  با وجود مشكلات مالي، بودجه مدارس شبانه‌روزي در سطح كشور تا دوبرابر افزايش يافته اما هنوز نيز مشكلاتي در اين حوزه وجود دارد كه بايد با استفاده ازحركت‌هاي مردمي ‌در قالب خيران مدرسه‌ساز به مدارس شبانه‌‌روزي بيشتر كمك شود. با توجه به پراكندگي روستاها و جمعيت دانش‌آموزي بايد بحث سرويس‌هاي روستا و تامين هزينه‌هاي مدارس شبانه‌روزي براي جلوگيري از افزايش ترك تحصيل دانش‌آموزان به ويژه دختران مورد توجه قرار گيرد.
  علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: با توجه به هدف افزايش نرخ پوشش تحصيلي، هيچ مدرسه‌اي نبايد تعطيل و دانش‌آموزي از حق تحصيل محروم شود. با توجه به سياستي كه وزارت آموزش و پرورش در افزايش پوشش تحصيلي دارد بيش از 100 مدرسه تك دانش‌آموزي در كشور داريم. همچنين براي دوره اول و دوم متوسطه با توجه به تنوع دروس هركجا امكانش وجود داشته مدرسه داير كرديم و هركجا اين امكان وجود نداشته است از دو روش روستا مركزي و مدارس شبانه‌‌روزي بهره جسته‌ايم. سال گذشته با توجه به سياست جذب بازماندگان از تحصيل، پيگيري خانه به خانه داشتيم و موفق شديم بخشي از دانش‌آموزان را به مدرسه بازگردانيم، در اين زمينه سيستان و بلوچستان و كردستان با جذب بيش از 14 هزار دانش‌آموزان درصدر جذب بازماندگان قرار دارند.
  حاجتي، مديركل آموزش و پرورش گيلان: تعداد دو هزار و 700 نفر دانش‌آموز مقيم در 35 مدرسه شبانه‌روزي مناطق سخت‌گذر گيلان تحصيل مي‌كنند.
  مديركل آموزش و پرورش هرمزگان: سه ميليارد تومان براي رفع مشكل اياب و ذهاب و سرانه تغذيه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌‌روزي و مناطق روستايي مركز استان اختصاص مي‌يابد اما اكنون هزينه اياب و ذهاب دانش‌آموزان اين مدارس هر ماه ۳۵۰ ميليون تومان است كه ۱۵۰ ميليون تومان كسري دارد وبخش عمده‌اي از سرانه غذايي با كمك خيران استان تامين مي‌شود.
  شهباز اسماعيلي، معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نيروي انساني آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري: 296مدرسه با 744 كلاس در اين استان داراي جمعيت زير حد نصاب هستند. هم‌اكنون اين مدارس هشت هزارو987 دانش‌آموزدارند كه بايد براي ادغام آنها برنامه‌ريزي اصولي شود. اگر30درصدمدارس زيرحدنصاب استان درسال آينده ادغام و به‌وسيله طرح
روستا مركزي يا مدارس شبانه‌روزي اداره شوند، 11ميليارد و150ميليون تومان صرفه‌جويي براي آموزش و پرورش به دنبال دارد.
  مديركل آموزش و پرورش استان اردبيل: توسعه مدارس شبانه‌روزي براي پوشش تحصيلي دانش‌آموزان جامعه عشايري و روستايي و كاهش جمعيت باز مانده از تحصيل بسيار موثر و يكي از برنامه‌هاي اولويت‌دار است. يكي از چالش‌هاي اساسي ما در حوزه آموزش و پرورش عشايري، دانش‌آموزان باز مانده از تحصيل است كه در دو سال‌ اخير با برنامه‌ريزي دقيق سعي كرديم تا آمار و ارقام باز مانده از تحصيلي در اين بخش به حداقل برسد. در مناطق روستايي استان سه مدرسه شبانه‌روزي دخترانه در حال احداث است كه اميدواريم به سرعت تكميل شده و زمينه تحصيل دانش‌آموزان جامعه روستايي و عشايري در اين مناطق فراهم آيد. ما در بيش از 10 مدرسه استان در محروم‌ترين مناطق به ازاي يك دانش‌آموز واحد آموزشي را داير كرديم و معلمي را به كار گرفتيم تا امر آموزش انجام شود تا اين تك دانش‌آموز از تحصيل باز نماند. ‌در كنار پوشش تحصيلي روستاييان عشاير، در قالب مدارس شبانه‌روزي و عادي در برخي مناطق كه دانش‌آموزان به حد نصاب نمي‌رسند، ما در قالب طرح ميني‌بوس سعي داريم نسبت به جابه‌جايي دانش‌آموزان در روستاها و مناطق محروم همجوار اقدام كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون