• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

معاون وزير اقتصاد از پرداخت طلب سه‌ميليارد دلاري ايران از سوي شل خبر داد

ايجاد خط اعتباري پنج‌ميليارد‌دلاري از آلمان

 

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به ايجاد خط اعتباري پنج‌ميليارد‌دلاري از سوي موسسه هرمس آلمان، گفت: شركت شل انگليس بدهي سه‌ميليارد دلاري خود را به زودي مي‌دهد. محمد خزاعي در گفت‌وگو با فارس با اشاره رفت و آمد هيات‌هاي تجاري خارجي به كشور اظهارداشت: اخيرا مذاكراتي ميان مسوولان وزارت اقتصاد و بانك مركزي با مسوولان وزارت ماليه كشور روسيه انجام و مقرر شد يك بانك مطرح روسيه دو ميليارد دلار خط اعتباري در اختيار ايران قرار دهد. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: اين خط اعتباري براي دو پروژه وزارت راه و نيرو بعد از نهايي شدن شرايط وام معرفي مي‌شود. رييس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران با اشاره به توافق اوليه اين سازمان با موسسه ضمانت دانمارك تصريح كرد: در اين توافق مقرر شد اين موسسه خطوط اعتباري ايران از موسسات مالي اروپايي را تضمين كند. وي با اشاره به اقدامات كشور براي شرايط پساتحريم و جذب سرمايه خارجي عنوان كرد: در اين راستا مذاكره و توافق با موسسات تضمين اعتبار مانند موسسه دانماركي، ‌ساچر ايتاليا، هرمس آلمان، يوكي‌اي‌اف انگليس و امثال آن بايد انجام شود تا بتوان منابع مالي از موسسات و بانك‌هاي بين‌المللي دريافت كرد. خزاعي ادامه داد: اين موسسات منابع مالي و خطوط اعتباري بانك‌هاي دنيا را پوشش ضمانتي مي‌دهند، به‌طوري كه خود آنها نسبت به فاينانس پروژه‌ها يا در قالب سرمايه‌گذاري وارد عمل مي‌شوند.
تسويه معوقات 500 ميليون دلاري به هرمس آلمان
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه طي يك ماه گذشته علاوه بر موسسه دانماركي مذاكراتي از سوي وزارت اقتصاد و بانك مركزي با موسسه هرمس آلمان صورت گرفته است، گفت: آخرين مذاكره هفته گذشته در مورد دو موضوع تسويه معوقات ما به موسسه هرمس و ايجاد خطوط اعتباري و تضمين آن صورت گرفت. خزاعي افزود: در گذشته برخي وام‌ها از طريق اين موسسه ضمانت شده بود، اما به دليل تحريم‌ بانك‌هاي ايراني پرداخت اقساط سررسيد شده به بدهي معوق تبديل شد. وي تاكيد كرد: توافق شده بيش از 500 ميليون دلار حداكثر ظرف يك‌سال يا به محض رفع مشكل موجود خطوط انتقال پول معوقات مذكور تسويه شود. رييس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران گفت كه مسوولان وزارت اقتصاد و بانك مركزي براي تامين مالي بالغ بر پنج ميليارد دلار با موسسه هرمس آلمان توافق كرده‌اند و قرار است اين منابع طي دو تا سه سال آينده پرداخت شود.
دستگاه‌هاي اجرايي طرح‌هاي خود را آماده كنند
به گفته خزاعي، براي استفاده از خطوط اعتباري توافق شده با هرمس آلمان يا خطوطي كه در آينده پس از رفع تحريم‌ها انجام مي‌شود، لازم است وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي كه نيازمند منابع مالي براي اجراي پروژه‌هاي زيرساختي از قبيل حمل و نقل (هوايي، زميني، دريايي)، انرژي، كشاورزي، مديريت منابع آب و ديگر پروژه‌هاي مطالعه شده خود هستند، با در نظر گرفتن سهم منابع داخلي، نسبت به انجام مذاكرات فني پروژه‌ها اقدام كنند. وي يادآور شد: در غير اين صورت خطوط اعتباري يا منابع توافق شده، بدون تقاضا و مشتري در بانك باقي خواهد ماند. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه ايران با هر شرايطي به دنبال جذب سرمايه خارجي نخواهد بود، گفت: به دنبال جذب سرمايه‌هايي هستيم كه منجر به ايجاد و توسعه بازار رقابتي و صادراتي، توسعه زيرساخت‌ها، ورود تجهيزات و ماشين‌آلات فني و انتقال دانش تخصصي شود. وي ادامه داد: در تامين منابع خارجي اولويت با سرمايه‌گذاري مستقيم است، زيرا بار تعهد بازپرداخت منابع توسط كشور را كم كرده يا ندارد، اما در برخي پروژه‌هاي زيرساختي بنا به دلايلي سرمايه‌گذار خارجي رغبتي براي حضور مستقيم ندارد، بنابراين به اجبار به سمت فاينانس خواهيم رفت.
شل طلب سه ميليارد دلاري را پس از رفع تحريم مي‌پردازد
خزاعي يكي ديگر از كارهاي انجام شده را مذاكره با خزانه‌داري انگليس دانست و گفت: در اين مذاكرات روي ايفاي تعهدات دولت انگليس نسبت به مطالبه نزديك به سه ميليارد دلار از شركت نفتي «شل» بحث شد و بر اساس اظهارنظر طرف مقابل، خزانه‌داري انگليس پذيرفت كه به محض برداشته شدن تحريم و نقل و انتقال مالي شركت مذكور بدهي خود را به ايران پرداخت كند. خزاعي كل بدهي‌هاي معوقه ايران به موسسات مالي جهاني را كمتر از رقم مطالبه از شركت شل انگليس دانست و تصريح كرد: اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه ايران با وجود شديدترين تحريم‌هاي مالي و مراودات جهاني از درجه اعتبار و اهميت بالايي برخوردار بوده، به‌طوري كه بدهي معوق حتي كمتر از طلب ايران از يك شركت خارجي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون