• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

نگاهي به تفاوت‌هاي انتخابات مجلس دهم

هر كرسي 42 نامزد

  مهشيد ستوده / اين انتخابات بيش از هر چيز ديگري با يك ويژرگي خاص روبه‌رو است. «تفاوت» از سر و روي اين دوره از انتخابات مجلس مي‌بارد. تفاوت‌ها از متوليان برگزار‌كننده انتخابات آغاز مي‌شود و حالا در ايستگاه ثبت‌نام‌هاست. اگر در روزهاي زمستاني انتخابات مجلس نهم فضا شبيه هر چيزي بود جز انتخاباتي، حالا اين دوره فضا بيش از اندازه رقابتي شده است. رقابت حالا در مرحله بررسي صلاحيت‌هاست. ثبت‌نام‌كنندگان اين دوره از انتخابات مجلس دو برابر شده‌اند. براي هر صندلي مجلس 42 نفر ثبت نام كرده‌اند تا ركورد ثبت نام‌هاي انتخابات مجالس كه تا حالا مربوط به انتخابات مجلس هفتم بود به مجلس نهم برسد. روزهاي زمستان 94 شبيه به روزهاي زمستان 90 نيست. تا اينجاي كار خبري از «قهر» و «تحريم» انتخابات نيست. يك گروه سياسي دليلي براي قهر ندارد و گروه ديگر هم حالا محتاط‌تر عمل مي‌كند. 12 هزار نفر براي دهمين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي به ميدان آمده‌اند و از ميان آنها دو هزار و 768 نفر براي نمايندگي پايتخت پا به ميدان گذاشته‌اند. همه‌چيز آن گونه پيش مي‌رود تا فضاي اين انتخابات را با همان خصلت «تمايز» جلو ببرد. نخستين تجربه دولت تا اينجاي كار خوب پيش رفته است. فعالان سياسي پا به ميدان گذاشته‌اند و ركورد 12 هزار نفري براي خودشان را در اين انتخابات ثبت كرده‌اند و ركورد اما تنها منحصر به انتخابات مجلس نبوده است.
در اين دوره براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري هم مشتاقان زياد بوده‌اند. دوبرابر انتخابات پيشين خبرگان اين‌بار براي اين انتخابات ثبت نام كرده‌اند تا همه‌چيز شكل و شمايل متفاوت به خودش بگيرد. ديروز وزير كشور هم در اين مورد آمار و اطلاعات لازم را داد. عبدالرضا رحماني فضلي پس از هشت روز كه وزارتخانه‌اش شلوغ‌ترين روزهاي ممكن را گذراند آمار و اطلاعات لازم را داد. از افزايش‌ها گفت و دستور كارشان براي بررسي صلاحيت‌ها. وزير كشور اول آمار ثبت‌نام‌ها را داد. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي در گفت‌وگو با بخش خبري ساعت 14 شبكه يك سيما در اين رابطه گفت: براي مجلس شوراي اسلامي 12 هزار و 123 نفر و براي مجلس خبرگان 801 نفر ثبت‌نام كرده‌اند. وي با بيان اينكه ثبت‌نام كانديداهاي انتخابات خبرگان نسبت به دوره قبل 62 درصد افزايش داشته است، گفت: ثبت‌نام انتخابات مجلس نيز تقريبا دو برابر شده است. در انتخابات دوره نهم مجلس، 5 هزار و 283 نفر ثبت‌نام كرده بودند. اكنون براي هر كرسي مجلس شوراي اسلامي، 42 نفر ثبت‌نام كرده‌اند.
اطمينان آقاي وزير كشور
وزير كشور اما از يك سال پيش شروع به دادن اطمينان‌هاي لازم كرده است. از انتخابات اسفندماه هر وقت كه حرف زده اطميناني هم در مورد روند بررسي صلاحيت‌ها داده است. صلاحيت‌هايي كه از نگاه او تنها بايد «قانون» ملاك بررسي آن باشد. اما در روزهايي كه فعالان عرصه سياست نخستين قدم را برداشته‌اند و براي انتخابات مجلس دهم ثبت نام كرده‌اند وزير كشور هم به آنها اطمينان دوباره داده است. رحماني فضلي با بيان اينكه از امروز بررسي‌ها طبق قانون آغاز مي‌شود، خاطرنشان كرد: ما نتايج بررسي‌هاي خود را به هيات‌هاي نظارت استان اعلام مي‌كنيم. به همه كساني كه در اين انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند، اطمينان مي‌دهيم كه هم هيات‌هاي اجرايي، هم هيات‌هاي نظارت و هم شوراي نگهبان بر اساس قانون عمل مي‌كنند. ان‌شاءالله مرحله احراز صلاحيت‌ها را هم به صورت سالم و قانوني به اتمام خواهيم رساند.
دستور براي بررسي 24 ساعته صلاحيت ها
بررسي صلاحيت‌ها اما از سوي وزير كشور چند باري با ايراد مواجه شده بود. عبدالرضا رحماني فضلي چند ماه پيش در گفت‌وگويي نسبت به عدم بررسي صلاحيت برخي كانديداها به دليل كمبود وقت يا آنكه به دليل احراز نشدن صلاحيت‌ها انتقاد كرده بود. وزير كشور با اشاره به حق‌الناس بودن راي مردم تاكيد كرده بود كه بايد صلاحيت بررسي كانديداها در همه مراحل انجام شود. ديروز او اما از دستوري كه براي فرمانداران و استاندارانش صادر كرده بود خبر داد. دستوري كه رحماني فضلي نشان داد همچنان نسبت به بررسي صلاحيت همه كانديداها اصرار دارد. وزير كشور گفت: من به همه استانداران و فرمانداران ابلاغ كرده‌ام كه ساعات بررسي صلاحيت‌ها را افزايش دهند و حتي اگر لازم باشد بررسي صلاحيت‌ها 24 ساعته انجام شود. وي تصريح كرد: ما 10 روز فرصت داريم كه نتايج بررسي‌هاي خود را اعلام كنيم و ان‌شاءالله در موعد مقرر وظيفه خود را انجام خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون