• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

آيت‌الله آملي لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه علوم قضايي:

اخلاق در روزگار ما مساله بسيار اساسي است


گروه سياسي| رييس قوه قضاييه با اشاره به راهپيمايي عظيم اربعين حسيني گفت: مراسم عظيم اربعين پيام روشني براي كشورهاي استكباري داشته و خواهد داشت و اين پيام اين است كه اسلام و حب اهل بيت يك نيروي بي‌پاياني است كه به مردم در مقابل با استكبار جهاني و نيروي‌هاي سلطه طلب قدرت مي‌بخشد و در همه جاي دنيا عقلانيت و حقانيت شيعه روز به روز به لطف خدا بيشتر مي‌شود. آيت‌الله آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه در دستگاه قضايي اخلاق بايد جدي گرفته شود، گفت: اخلاق در شناخت عدالت موثر است و ارتباط اخلاق و عدالت مساله مهمي در فلسفه اخلاق و حقوق است و قاضي بايد بداند كه اخلاق در راي عادلانه دخيل است. به گزارش ميزان، گزيده سخنان آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه علوم قضايي كه در آستانه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، در ادامه مي‌آيد:
  عقلانيت شيعه حتي با كارهاي برخي گروه‌هاي تكفيري و تروريست كه براي محو و نابودي اسلام تلاش مي‌كنند هر روز بيشتر مي‌شود.
  ما امروز به تحول در ساحت‌هاي مختلف قوه قضاييه نياز داريم. البته تحولاتي صورت گرفته و هنوز جاي اميدواري است وليكن هم شناخت تحول و هم مسيرهاي تحول براي همه كساني كه در قوه كار مي‌كنند موضوع مهمي است. ما هم بايد فهم مشتركي از تحولات داشته باشيم هم بايد مسير و امكانات موجود را براي تحول بشناسيم كه البته كار سهلي نيست و خود بررسي تحولات هم كار سهلي نيست. اگر ما در همه سطوح تحول داشته باشيم وليكن در مقام اجرا و اراده‌ها تحولي براي ارتقاي دستگاه قضا صورت نگيرد باز هم از قافله عقب مي‌مانيم.
 معتقدم كه اخلاق در روزگار ما مساله بسيار اساسي است و در همه جا دخالت مي‌كند. البته اخلاق تبيين مفهومي لازم دارد وليكن در همه ساحت‌ها هم در قوه قضاييه و هم در بيرون از قوه و درسياست و اجرا اخلاق به نحوي در خيلي از جاها نقش دارد و نقش مهمي را بازي مي‌كند. يك سقوط اخلاقي را در روزگار خودمان احساس مي‌كنيم. خصوصا اين سقوط اخلاقي در دنيايي كه زياده خواهي و سلطه‌گري از اوصاف بارز آن است، ديده مي‌شود.
   ما مي‌توانيم اخلاقيات را از طريق الزامات قانوني الزام‌آور كنيم. مقصود از الزامات قانوني همان الزاماتي است كه در قوانين جزايي وجود دارد و اعلام مي‌كند كه با قرار دادن مجازات براي امور اخلاقي كاري كنيم كه امور اخلاقي ترويج شود و اين بحث بهشت و جهنم اجباري كه چندي مطرح شد از اين قسم است؛ يعني واقعا دولت و حاكميت وظيفه دخالت در ساحت اخلاقي را دارد يا خير؟
   اخلاق يك قرارداد است و در قوه قضاييه اين موضوع مهم‌تر است؛ چراكه ما وقتي مي‌خواهيم يك لايحه قضايي را ارايه دهيم با اخلاق درگير است پس بايد به ابعاد مختلف اخلاق در ساحت‌هاي مختلف زندگي توجه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون