پاسخ قاليباف به انتقادها نسبت به عملكرد شهرداري درباره آلودگي هواي تهران
مسوول حل آلودگي هوا نيستيم اما آماده كمك هستيم
حميد رضا خالدي/ ديروز قاليباف پس از مدتها درجمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات و انتقادهاي وارد شده به مديريت شهري در مورد آلودگي هوا پاسخ گويد. قاليباف دل پري از بيتوجهي دولت و ساير نهادها در اين مورد دارد؛ او صحبتهاي خود را با اين مقدمه شروع كرد كه هيچ سازماني به اندازه شهرداري تهران، آناليز دقيقي از آلودگي هوا و مشكلات آن ندارد. وي با انتقاد از شيوه عملكرد مسوولان در برخورد با آلودگي هوا گفت: روشي كه در حال حاضر مسوولان كشور براي حل مشكل آلودگي هوا دنبال ميكنند درست نيست، چرا كه ما ابتدا اجازه ميدهيم آلودگي در هوا توليد شود و بعد ميخواهيم براي حل آن اقدام كنيم، اين شيوه، روش غلطي است چراكه اگر منابع توليد آلايندگي را جمعآوري و متوقف نكنيم، محكوم به شكست هستيم. شهردار تهران با ذكر اينكه حدود 73 الي 75 درصد آلايندههاي خطرناك پايتخت از منابع متحرك است، اشارهاي داشت به آمار
7 هزار تاكسي پيكان در حال تردد در شهر و گفت: هر كدام از اين تاكسيها دو برابر وزنشان آلايندگي توليد ميكنند اما ما نميتوانيم آنها را جمعآوري كنيم، چرا كه اولا هنوز طرح تعويض تاكسيهاي فرسوده به طوركامل اجرايي نشده و ثانيا: گيريم كه من از فردا بخواهم جلوي تردد اين تاكسيها را در شهر بگيرم، نه تضميني براي پرداخت حق بيمه آنهاست و نه شغلي براي آنها وجود دارد. جالب است كه اگر مابه التفاوت سهميه بنزين آزاد و دولتي آنها را به خودشان بدهيم، آنها ميتوانند از محل همين درآمد به راحتي زندگي كنند! قاليباف در ادامه باز هم توپ را به زمين دولت انداخت و با ذكر اينكه دولت زيريك درصد از سهم 50 درصدي خود در مترو را پرداخت كرده است، گفت: از ابتداي امسال تاكنون شهرداري 1500 ميليارد تومان براي مترو صرف كرده اما دولت تنها 50 ميليارد تومان از آن را بيشتر نپرداخته، تازه نميدانم كه آن هم وصول شده است يا خير؟!شهردار تهران با بيان اينكه من مصمم هستم تا سال پايان دوره مديريتم در شهرداري خط 6 و 7 متروي تهران به طول 60 كيلومتر را تكميل كنم، گفت: خيليها به من گفتند اين خودكشي مديريتي است. اما من مصمم هستم تا اين كار را به اتمام برسانم، چرا كه اگراين اتفاق نيفتد؛ شهردار بعدي فقط حداقل 10 سال زمان لازم دارد تا به اصول كار، اشراف پيدا كند. بنابراين به مردم قول ميدهم كه خطوط مترورا كامل كنم. در اين راه شايد نتوانم واگنهاي مترو را بخرم ولي ساخت خطوط و ايستگاهها را به اتمام خواهم رساند. قاليباف با بيان اينكه روزي كه شروع به ساخت مترو كرديم، ساخت هر كيلومتر مترو 80 ميليارد تومان بود، كه امروز و در سال 94، اين رقم به بيش از240 ميليارد تومان رسيده است، گفت: بدينترتيب تكميل مترو تهران با قيمت امروز، چيزي حدود 15 هزار ميليارد تومان بودجه نياز دارد كه رقم كمي نيست. شهردار تهران كه تا آن زمان تلاش كرده بود موضعگيري صريحي در مقابل «دولت» انجام ندهد، بالاخره طاقت نياورد و با بيان اينكه مسوول حل آلودگي هوا دولت است، گفت: يا دولت به شهرداري بگويد كه ما براي حل مشكل آلودگي هوا چه ميتوانيم بكنيم يا اينكه حل اين مشكل را به ديگران بسپارد. من قبلا هم گفته بودم كه ما با استناد به مطالعات و طرحهايي كه تهيه كردهايم، آمادهايم تا اگر كسي زير بار حل مشكل آلودگي هوا نرفت، مسووليت آن را قبول كنيم و طي يك بازه شش ساله مشكل آلودگي تهران را حل كنيم. به بياني هر سال حدود 15 درصد از آلودگي هواي تهران كم كنيم تا مانند مكزيكوسيتي، به شرايط سالم و پاك برسيم. ادامه در صفحه 14