• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

آب تهران آلوده نيست

قائم‌مقام وزير نيرو:

گروه اقتصادي | معلوم نيست اين‌بار مساله آلودگي آب زودهنگام مطرح شده است يا ديرهنگام. هميشه وقتي دماي هوا بالا مي‌رود و مصرف آب تهران از استانداردهاي نه‌چندان نرمال فاصله مي‌گيرد، موضوع هميشگي برداشت آب از چاه‌هاي تهران مطرح مي‌شود و آلودگي آب. بازار آب‌هاي بسته‌بندي داغ مي‌شود و تمامي مقامات ذي‌ربط اظهارنظر مي‌كنند درباره آلودگي آب و اينكه چه كساني آب لوله‌كشي بخورند و چه كساني نخورند. در نهايت نيز مقامات اين وزارتخانه و آن وزارتخانه اطمينان مي‌دهند كه آب آلوده نيست و مي‌توان شيرهاي آب را باز كرد و با خيال راحت ليواني نوشيد.
معلوم نيست چرا با وجود تمامي اطمينان‌هايي كه مي‌دهند باز بحث آلودگي آب در موعدي ديگر و تابستاني ديگر در دستور كار قرار مي‌گيرد. اين‌بار اما در روزهاي نه چندان سرد زمستاني است كه موضوع آلودگي آب افكار عمومي را درگير كرده است. مي‌گويند خشكسالي‌هاي پياپي و برداشت از آب‌هاي زيرزميني عامل آلودگي زمستاني آب است. اينها همه سبب شده است مقامات وزارت نيرو هر جا با خبرنگاران روبه‌رو مي‌شوند به سوالاتي درباره كيفيت  آب و سلامت آن پاسخ گويند.
خط قرمز، كيفيت آب
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ديروز در حاشيه بازديد پانزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري آب و فاضلاب كشور در باره بحث‌هاي مطرح شده در مورد آلودگي آب تهران گفت: مرجع رسمي اعلام آلودگي آب وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است، اما ما نيز مدام آب تهران را به طور مستمر پايش مي‌كنيم.
حميدرضا جانباز افزود: منابع آلوده كننده شهر تهران كه پيش از اين وارد شبكه مي‌شدند، حذف شده‌اند.
جانباز درباره نيترات موجود در آب تهران گفت: كيفيت در بخش آب همواره يكي از خطوط قرمز وزارت نيرو بوده است و سه سال پيش منابع آلوده كننده آب كه وارد شبكه آب مي‌شد، حذف شده‌اند.
وي با اشاره به اينكه ممكن است در قسمت‌هايي از تهران كيفيت آب نزديك به استاندارد باشد، اما تلاش مي‌كنيم تا آب باكيفيت در اختيار مشتركان قرار دهيم، گفت: به هر حال از زماني كه بحران كيفي آب به دليل كاهش بارش‌ها به وجود آمد اعلام كرديم كه خط قرمز ما كيفيت آب تهران است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به اينكه سدهاي تهران همان‌طور كه پيش از اين اعلام شده بود تا آذر ماه به شرايط نامطلوب رسيده‌اند، گفت: با وجود بارش‌ها تغييري در وضعيت سدهاي استان تهران ايجاد نشده است.
جانباز با بيان اينكه سامانه شرق تهران همچنان با مشكل روبه‌رو است، گفت: البته با وارد مدار شدن آب سد ماملو تا حدودي مشكلات حل شده است و يك مقدار از تنش آبي تهران بهتر شده است.

آلودگي آب تهران صحت داشته باشد...
از سوي ديگر ستار محمودي، قائم‌مقام وزير نيرو نيز در حاشيه اين نمايشگاه در مورد اينكه آلودگي آب تهران كه اين روزها مطرح است تا چه حد به واقعيت نزديك است، گفت: شبكه آب تهران يكي از قوي‌ترين و گران‌ترين شبكه‌هاي كشور است و جزو معدود شبكه‌هاي آبي در كشور است كه در طول سال‌هاي اخير لوله‌هاي آب آن‌كه حدود 9400 كيلومتر طول دارد، دو بار اسكن شده است.
محمودي ادامه داد: در اولين مرحله از اسكن لوله‌هاي آب تهران 2 هزار و 400 كيلوهرتز بين 700 تا 800 مورد شكستگي لوله تشخيص داده شد كه همه موارد رفع شد.
وي با تاكيد بر اينكه هر گونه اظهارنظر درباره كيفيت آب به غير از مراجع ذي‌صلاح آثار رواني آن به جامعه باز خواهد گشت، گفت: شايد در نقطه‌يي از تهران يا چاهي از مناطق مختلف تهران مشكلي بوده باشد، اما مسوولان مربوطه آن را برطرف و آن چاه را از رده خارج كرده‌اند.
قائم‌مقام وزير نيرو در پاسخ به اين سوال كه اگر صحت آلودگي آب تهران تاييد شود آيا برخوردي در اين زمينه با مديران و مسوولان مربوطه صورت خواهد گرفت؟ گفت: از ديد ما آب تهران مشكل خاصي ندارد و اگر عكس اين موضوع از سوي دستگاه نظارتي تاييد شود با مسوول مربوطه برخورد و او را بركنار خواهيم كرد.
قائم‌مقام وزير نيرو افزود: با وجود افزايش مشتركين آب در استان تهران و خشكسالي‌هاي صورت گرفته 65 تا 70 درصد آب اين استان از آب‌هاي سطحي تامين مي‌شود كه نيترات آن در حد استاندارد است.
محمودي ادامه داد: آب‌هاي زيرزميني كه براي تامين آب تهران استفاده مي‌شود بين 30 تا 35 درصد است كه اگر ميزان نيترات اين چاه‌ها بالاتر از حد مجاز باشد، از شبكه خارج مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون