• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

غايبان سوداي سيمرغ

علي حضرتي: ما كه سوداي سيمرغ نداريم
اعتماد|با نگاهي به ليست حاضران و غايبان جشنواره و اسامي آثار و صاحبانش در بخش سوداي سيمرغ، حس عجيبي پيدا كردم، ‌ليستي روبه‌رويم بود كه انگار از ازل جايي براي «نيمرخ‌ها»ي ايرج نداشته است. ‌خرسند شدم از اينكه نيمرخ‌ها در ميان 22 اثر منتخب، به رقابت نمي‌پردازد. بعد از نگاهي مجدد به ليست ‌از زاويه ديگر، خوشحال شدم كه جشنواره فجر و دبير محترم و هيات انتخاب آن، ‌يك بار براي هميشه تكليف خودشان را با سياست‌هاي سينما روشن كردند. هنوز صداي نگران آقاي كارگردان و نجواهاي دوستانه و استادانه‌اش در گوشم زنگ مي‌خورد كه «راه سختي در اين مسير داريم.» همچنان دلگرمي‌هايش كه مي‌گفت «نبايد نااميد شويم و هميشه بدانيم كه در حاشيه جريان اصلي سينما هستيم»، در خاطرم ماندگار شده است. آن جملات، اين روزها و اين لحظات بيشتر به يادم مي‌آيد. من با افتخار نظاره‌گر حضور دوستان هنرمندم در اين جشنواره هستم. قطعا تا وقتي كه مديران عزيز و هنرمنداني كه در اين جشنواره دست‌اندركارند، در مسند قدرتند، آثار و فيلم‌هاي ما به‌مذاق آنها خوش نخواهد آمد. طبعا در اين مسير، دوستان و هنرمندان‌مان را اذيت نخواهم كرد و اراده‌اي براي ارايه فيلم ديگري به بخش رقابتي جشنواره فجر نخواهم داشت، تا وقتي اين بزرگان سكان جشنواره را در دست دارند. براي كارگردانان محترم و صاحبان اثري كه در جشنواره حضور دارند هم، آرزوي موفقيت مي‌كنم و اميدوارم در اين گزينش شبه يكدست هيات انتخاب، صاحبان آثار بتوانند گوي سبقت را ازميان دستان يكديگر بربايند و موفقيت‌هايي از جنس سيمرغ داشته باشند. من و تيم هنرمند همراهم كه واقعا بي‌چشمداشت و تنها و تنها براي اصالت هنر دور هم جمع شده‌ايم و كار مستقل خودمان را انجام مي‌دهيم، با انگيزه‌اي مضاعف ادامه كار خواهيم داد. اما ديگر هدف از توليدات‌مان، ‌صرفا تجربه‌هايي از جنس هنر و فرهنگ است و بس؛ نه جشنواره، نه جايزه و نه تشويقي از سوي دوستان. ما كه سوداي سيمرغ گرفتن نداريم. ضمن تشكر ويژه از تيم هنرمندم كه واقعا در خلق اين اثر، زحمت كشيدند و فقط به خاطر آنها بود كه ايستادم، اعلام مي‌كنم انتظار داشتم مديران جشنواره، براي اعتبار خود و جشنواره‌شان هم كه شده از موقعيت آخرين فيلم ايرج كريمي بزرگ استفاده بهينه‌تري مي‌كردند و براي خودشان، خوشنامي بيشتري فراهم مي‌كردند. اما باز هم تاريخ تكرار شد و ما قدر بزرگان و مشاهيرمان را ندانستيم. به مثال شاعران ديگر، اين‌بار قدر شاعر سينماي ايران را ندانستيم.

احسان عبدي‌پور:  اعتراضي ندارم
اعتماد|هر جشنواره و فستيوالي سليقه مخصوص به‌خود را دارد و نمي‌توان انتظار داشت تمامي آثار به بخش سوداي سيمرغ راه يابند. اما حقيقت اين است كه فكر نمي‌كردم «آه‌ اي عبدالحليم» از بخش سوداي سيمرغ كنار گذاشته شود. شايد به اين حذف شدن در ذهن خودم اعتراض داشته باشم اما اين اعتراض از جنسي نيست كه بخواهم آن را مكتوب پيگيري كنم و تابع نظر جمعي جشنواره هستم. به هر حال تعدادي فيلم از چرخه رقابت كنار گذاشته شده‌اند و فيلم من هم يكي از اين آثار است. آثار راه يافته به بخش سوداي سيمرغ آثاري شايسته و انتخاب‌هاي صحيحي هستند اما بايد پذيرفت كه هر جشنواره ملاحظات خاص خودش را دارد. داستان فيلم «آه ‌اي عبدالحليم» در بوشهر مي‌گذرد و به طور كامل به شيوه كلاسيك فيلمبرداري شده است. فيلمنامه اين كار را بيشتر از آثار قبلي‌ام دوست دارم و فيلم به استفاده از چهره‌هاي آشنا و سرشناس سينما خيلي وابسته بود. همكاري با بازيگراني چون پگاه آهنگراني، مصطفي زماني، رضا يزداني، سوگل فلاتيان و حمزه مقدم تجربه و شانس خوبي براي من بود و همه عوامل فيلم در ساخت آن خيلي كمك كردند. هرگاه كه نظر اين بازيگران را درباره فيلم و روند آن جويا مي‌شدم همگي از آن به عنوان تجربه خوبي ياد مي‌كردند و در نهايت اين تجربه سبب شد، كار خوبي توليد شود. برخلاف دو فيلم قبلي يعني «تنهاي تنهاي تنها» و «پاپ» كه با هزينه شخصي خودم ساخته شد در فيلم «آه‌اي عبدالحليم» طهورا ابوالقاسمي و مهتاب كرامتي به ترتيب به عنوان تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار با من همكاري داشتند. فيلم درباره چند نفر است كه روزهاي كسالتباري را در دوران سي‌سالگي‌شان طي مي‌كنند و ورود شخصيتي كه چندين سال از زندگي‌اش را در دريا و عرشه كشتي گذرانده به زندگي اين افراد، تغيير‌دهنده ريتم زندگي آنها و فضاي فيلم است.

محمد رحمانيان: در قيد بعضي اتفاقات نيستم
ايسنا| فيلم «سينما نيمكت» دومين ساخته بلند سينمايي محمد رحمانيان، كارگردان نام‌آشناي تئاتر، از بخش سوداي سيمرغ و
نگاه نو جشنواره امسال كنار گذاشته شد. «وقتي در 53 سالگي نخستين‌ فيلمم را ارايه مي‌دهم، يعني خيلي در قيد و بند بعضي از اتفاقات نيستم. نبودن فيلم من در بخش سوداي سيمرغ، قدري هم به بدشانسي‌ام برمي‌گردد چون درست همان مديراني كه سال 88 در تئاتر براي من مشكل‌آفريني و من‌ را حذف كردند، حالا به عنوان مديران جشنواره
فيلم فجر تصميم‌گيرنده هستند و ظاهرا همه‌چيز براي من دوباره از نقطه صفر شروع مي‌شود و همچنان در مورد حذف و مميزي همان داستان‌هاي پيشين وجود دارد. هياتي كه در تئاتر به هر نوع حذفي دست مي‌زدند، در جشنواره فيلم فجر هم با كمال دقت و امانت اين كارشان را انجام مي‌دهند! از سوي ديگر در هيات انتخاب هم دوستاني داريم كه پيدا بود با حضور آنها فيلم من نمي‌تواند جايي در جشنواره داشته باشد، ولي«سينما نيمكت» را هم نمي‌توان حذف كرد حتي اگر همه دنيا بگويند فيلم بدي است، من مي‌دانم كه فيلمم خوب است و دست كم از بعضي آثار پذيرفته شده در بخش سوداي سيمرغ بهتر است. اصلا ناراحت نيستم. به اين وضعيت عادت دارم. در حوزه‌هاي ديگر هم به اين حذف شدن عادت كرده بودم. خوشحالم در نخستين كار سينمايي‌ام، دوباره به اين حذف شدن خو گرفتم و ايمان آوردم كه قرار نيست هيچ تغييري در حوزه فرهنگ رخ بدهد. شايد بعضي فيلم‌ها را در بخش‌هاي ديگري نمايش دهند تا كمتر ديده شوند. با اين حال موضع و احساس من نسبت به برگزاركنندگان جشنواره به قوت خود باقي است و معتقدم بعضي بخش‌ها را به عنوان تبعيدگاه براي يكسري فيلم‌ها در نظر گرفته‌اند. فيلم من يك فيلم بسيار ساده و كلاسيك است و در بخش «هنر و تجربه» نمي‌گنجد و ديگر هم مهم نيست در كدام بخش باشد. اصلا فيلم من درباره حذف است و هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر با اين كارشان نشان دادند «آفتاب آمد دليل آفتاب». اما نمي‌دانم چرا فكر مي‌كنند جهان با خودشان شروع و تمام مي‌شود؟! چند بار هنرمندان بايد اين آزمون و خطا را از سر بگذرانند؟!»

عادل  يراقي: اخبار حذف فيلمم را از اخبار شنيدم
خبرآنلاين| عادل يراقي، كارگردان «امتحان نهايي» از علت قطعي حذف فيلمش از ليست فيلم‌هاي سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر اظهار بي‌اطلاعي كرده است. « نفهميدم كه چه اتفاقي افتاد كه فيلم من از جشنواره حذف شد. فيلم من در ليست فيلم‌هاي جشنواره بود، همه‌چيز درست بود حتي از من خواسته بودند دو دقيقه از فيلم را براي تبليغات در اختيار جشنواره قرار دهم بعد هم شنيدم كه فيلم مميزي خورده است. البته اين خبر به صورت رسمي به من گفته نشده و من اين مطلب را در روزنامه اعتماد خواندم. «امتحان نهايي» دومين ساخته من است و به عنوان فيلم اول در جشنواره شركت داده شد. نخستين ساخته‌ام «آشنايي با ليلا» مجوز پخش ويديويي داشت و مجوز سينمايي نداشت با اين حال اين فيلم در گروه هنر و تجربه اكران شد به همين دليل فيلم «امتحان نهايي» نخستين فيلم سينمايي من محسوب مي‌شود. فيلم من داستاني معمولي داشت. نه سياسي بود و نه پيچيدگي خاصي داشت. فيلم از وزارت ارشاد پروانه ساخت و مجوز نمايش داشت. نمي‌دانم چرا چنين فيلمي بايد از جشنواره بدون هيچ توضيحي حذف شود.

علي سرتيپي: دراكولا فضاي جشنواره را گرم مي‌كرد
ايسنا| «دراكولا» دومين ساخته رضا عطاران به عنوان كارگردان و به تهيه‌كنندگي علي سرتيپي از بخش مسابقه جشنواره امسال كنار گذاشته شد. «خود من و رضا هدف اصلي‌مان مردم است و آنها قطعا مي‌بينند و نظر مي‌دهند، اما اين فيلم مي‌توانست گرماي خوبي به جشنواره بدهد و فضاي آن را گرم‌تر كند. البته رضا عطاران به دليل مريضي پدرش مجبور شد بعد از فيلمبرداري به مشهد برود و هنوز هم آنجاست و نسخه اوليه را در حد راف‌كات تحويل داديم كه شايد اين نسخه نتوانسته مبناي قضاوت درست هيات انتخاب قرار بگيرد. اما همان‌طور كه سال گذشته «نهنگ عنبر» در جشنواره پذيرفته نشد و امسال بعد از فيلم «محمد» پرفروش‌ترين فيلم سال شد، معتقدم «دراكولا» هم مي‌تواند به لحاظ مردمي فيلم موفقي باشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون