• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3134 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر

خبر كوتاه

روحاني: تهران از گسترش همكاري‌هاي اقتصادي با دمشق استقبال مي‌كند

رييس‌جمهور در ديدار نخست‌وزير سوريه تصريح كرد: ايستادگي و پايداري ارتش و ملت سوريه در برابر تروريست‌ها به همه مخالفان محور مقاومت در برابر صهيونيست‌ها و كساني كه مخالف استقلال و حاكميت ملي اين كشور هستند، اين درس را داد كه نمي‌توان با كمك‌هاي مالي و نظامي، خط مقاومت را شكست يا يك دولت مشروع را سرنگون كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني عصر سه‌شنبه و در ديدار وائل الحلقي با بيان اينكه ملت و ارتش سوريه در طول چهار سال توانستند به‌خوبي در برابر توطئه‌ها و جنگي تمام عيار ايستادگي كنند، اظهار داشت: امروز افكار عمومي جهانيان متوجه اين واقعيت شده است كه ارتش و مردم سوريه در برابر گروه‌هاي تروريستي و توطئه‌هاي خارجي مبارزه مي‌كنند. روحاني افزود: جنايات و شرايطي كه گروه‌هاي تروريستي در عراق به وجود آوردند باعث شد تا ماهيت آنها بيش از پيش آشكار شود و توطئه‌يي كه توسط دشمنان عليه منطقه و اسلام طراحي شده بود، مشخص‌تر شود. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه مسائل سوريه تنها در چارچوب گفت‌وگو و مذاكرات سياسي داخلي حل و فصل خواهد شد، ادامه داد: آرزوي دولت و ملت ايران بازگشت ثبات و امنيت به سرتاسر سوريه و بازگشت آوارگان سوري به خانه و زادگاه‌شان است. نخست‌وزير سوريه نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم بشار اسد به رهبر معظم انقلاب، رييس‌جمهور و دولت و ملت ايران گفت: دولت و ملت سوريه قدردان دولت و ملت ايران هستند كه طي چهار سال جنگ ظالمانه عليه سوريه ما را حمايت كرده‌اند. الحلقي با اشاره به موفقيت‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي در مقابله با گروه‌هاي تروريستي نظير داعش و النصره، همكاري ايران و سوريه براي مقابله با توطئه‌هايي كه قصد شكستن محور مقاومت را دارند ضروري خواند و گفت: خوشبختانه روند آشتي ملي در سوريه براي ايجاد الفت و صلح در سوريه به طور مستمر پيش مي‌رود و دولت سوريه طرح‌ها و ابتكار عمل‌هايي را كه در اين زمينه از سوي سازمان ملل متحد يا روسيه ارايه شده است بررسي مي‌كند. وي با انتقاد از برخي كشورهاي منطقه در حمايت از تروريست‌ها گفت: هر ابتكار عملي كه حاكميت ملي سوريه را خدشه‌دار نكند و به يكپارچگي كشور بينجامد در دولت سوريه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

ابراز تاسف ظريف از برخي كشورهاي منطقه در خصوص كاهش قيمت نفت

رييس و تعدادي از نمايندگان مجلس عراق كه به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده‌اند، با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كردند. به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در اين ديدار ضمن خوشامدگويي به رييس و نمايندگان مجلس عراق به خاطر سفر به جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: در اوايل اين هفته بيش از يك و نيم ميليون زاير ايراني مهمان عراق بودند و جمهوري اسلامي ايران از ميزباني شما و امنيتي كه براي زايران ايراني و بقيه زوار فراهم كرديد تشكر و قدرداني مي‌كند. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با عراق در همه زمينه‌ها از جمله سياسي، اقتصادي، پارلماني و... است. ايران پيشرفت عراق را پيشرفت خود و امنيت در عراق را امنيت خود تلقي مي‌كند. ظريف خاطرنشان كرد: ما بسيار خوشحاليم كه عراق در حركت جديد منطقه‌يي خود گام‌هاي مهمي در گسترش روابط با همه همسايگان برداشته است. ما معتقديم كه عراق مي‌تواند پل دوستي بين همه اقوام و كشورها در غرب آسيا باشد. وزير امور خارجه كشورمان در مورد موضوع قيمت نفت تصريح كرد: جاي تاسف است كه كشورهاي منطقه در خصوص كاهش قيمت نفت و آثار منفي ناشي از آن همكاري نمي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا گام‌هاي موثري در اين خصوص بردارد.

شمخاني: ايجاد منطقه حايل و پرواز ممنوع در سوريه اقدامي غيرقابل قبول است

نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر سه‌شنبه با وائل الحلقي، نخست‌وزير سوريه ديدار و پيرامون تحولات منطقه و راهكارهاي گسترش همكاري‌ها گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، علي شمخاني در اين ديدار با تجليل از ايستادگي مردم، ارتش و دولت سوريه در برابر گروه‌هاي تروريستي و تبريك موفقيت‌هاي اخير ارتش و نيروهاي مردمي اين كشور، ثمربخش بودن دستاوردهاي حاصل شده را موجب اعتراف عملي ساير بازيگران به ويژه كشورهاي فرامنطقه‌يي و همچنين اثبات صحت و درستي مسير سوريه در اين زمينه دانست. وي افزود: تجاوزات اخير رژيم صهيونيستي به حريم هوايي سوريه اقدامي عليه حاكميت و امنيت ملي اين كشور و در راستاي حمايت از تروريست‌ها بوده و شوراي امنيت سازمان ملل و ديگر كشورها بايد پاسخي قاطع به اين تجاوزات براي جلوگيري از تكرار آن دهند. دبير شوراي عالي امنيت ملي طرح پيشنهاداتي چون ايجاد منطقه حايل و پرواز ممنوع در سوريه را اقدامي غيرقابل قبول و درمسير تضعيف مقاومت دولت و ملت سوريه در برابر تروريست‌هاي تكفيري عنوان كرد و اظهار داشت: كشورهاي منطقه بايد با درك صحيح نسبت به تهديدات شكننده تروريسم از اتخاذ سياست‌هاي منفعت گرايانه و ضد امنيتي اجتناب كنند. شمخاني با تمجيد از نقش برجسته نخست‌وزير سوريه و اعضاي دولت اين كشور در مديريت شرايط سخت و پيچيده اقتصادي و امور معيشتي، تقويت روحيه ملي و اتكا به امنيت درون زا و بومي را راه‌حل دستيابي به موفقيت‌هاي چشمگير و آينده روشن پيش رو توصيف كرد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اعلام آمادگي همه‌جانبه و قاطع جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري‌هاي راهبردي بين دو كشور در عرصه‌هاي مختلف، بر لزوم هوشياري همه كشورها نسبت به واقعيت‌هاي موجود منطقه و احترام به عزم و اراده مردم سوريه در مقابله با تروريسم و ناامني تاكيد كرد. وائل الحلقي، نخست‌وزير سوريه نيز در اين ديدار با قدرداني از حمايت‌هاي گسترده ايران بر استمرار حركت سوريه در حمايت از جبهه مقاومت و تداوم تلاش براي تامين امنيت و رفاه اقتصادي براي مردم اين كشور تصريح كرد. وي افزود: عزم دولت سوريه براي مقابله با تروريست‌ها در سراسر خاك سوريه خلل‌ناپذير بوده و در صورت توقف حمايت‌ها و دخالت‌هاي خارجي از آنان، به زودي شاهد خروج و نابودي كامل تروريست‌ها خواهيم بود.

تحريم‌هاي يكجانبه ناقض حقوق بشر  

در جمع‌بندي سمينار بين‌المللي اثرات منفي تحريم‌هاي اقتصادي و مالي در بهره‌مندي از حقوق بشر عنوان شد، هرگونه تحريم و محدوديت باعث نقض حقوق بشر شده و تحريم‌ها آزادي‌هاي اساسي انسان‌ها را نقض مي‌كند. به گزارش فارس، جمع‌بندي پاياني سمينار بين‌المللي اثرات منفي تحريم‌هاي اقتصادي و مالي در بهره‌مندي مردم از حقوق بشر كه طي دوشنبه و سه‌شنبه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، از سوي محمد ابراهيم از نيجريه به عنوان رييس سمينار قرائت شد. در اين جمع‌بندي آمده است: سازمان‌هاي بين‌المللي بايد حق توسعه را تضمين كنند و هر گونه مانع بايد از سر راه برداشته شود. همچنين اهداف هزاره نيز بايد در دستور كار قرار گيرد. اين جمع‌بندي خاطرنشان مي‌كند كه تمام افراد مي‌توانند از منابع طبيعي خود آزادانه استفاده كنند و آن را در راستاي منافع ملي و منابع خود به كار گيرند و در هيچ موردي نبايد آنها را از حقوق و منابع طبيعي خدادادي خود محروم كرد. هر گونه تحريم و محدوديتي باعث نقض حقوق بشر و عدم توانايي مردم براي استفاده از حقوق خدادادي مي‌شود. تحريم‌ها قانوني نيستند و باعث نقض آزادي‌هاي اساسي مردم در طول مدت تحريم مي‌شوند. در اين جمع‌بندي آمده است: هر گونه اعمال محدوديت در معاملات اقتصادي نقض حقوق بشر و غيرقانوني است كه بايد رد شود. همچنين هرگونه اقدامات يكجانبه در تحريم كشور و ملتي نيز نقض قوانين حقوق بشر است. حاضران در اين سمينار بر تعهد كشورها در همكاري بين‌المللي تاكيد كرده و اعمال هرگونه تحريم كه منجر به نقض حقوق بشر مي‌شود را بر اساس قوانين بين‌المللي رد كردند. همچنين هر گونه تسلط بر دادگاه‌هاي بين‌المللي رد شده و اصول كلي انساني بايد مدنظر قرار گيرد و نيز هر گونه تحريم‌هاي جامع و مداخله در امور تجاري، مالي‌ و اقتصادي در روابط بين كشورها منجر به كاهش درآمدها و نقض حقوق بشر مي‌شود و بر ساير حقوق آنها مانند حق حيات، آموزش و توسعه تاثير مي‌گذارد. اين جمع‌بندي يادآور شده است كه جامعه بين‌الملل تعهد دارد حقوق همه كشورها را مدنظر قرار دهد و اگر كشوري مورد تهديد قرار مي‌گيرد جامعه بين‌الملل مسوول است. حاضران در اين سمينار ضمن محكوم كردن همه اقدامات يكجانبه عليه كشورها، كشورهاي عضو را براي مشاركت فعال در اين زمينه دعوت كردند. براساس اين جمع‌بندي، اين سمينار نظارت دارد بر تحريم‌هايي كه بر كشورها اعمال مي‌شود و آن را پايش مي‌كند تا موارد نقض حقوق بشر مشخص شود. تحريم‌هايي كه شديدا پيچيده هستند و منجر به عدم ارايه خدمات اجتماعي و فلج كردن امور اقتصادي مي‌شوند نه تنها براي كشورهاي هدف خطرناك هستند بلكه كشورهاي ثالث را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهند كه مي‌تواند صلح و امنيت جمعي را به خطر اندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون