• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

علي شكوري‌راد:

نتيجه صحبت‌هاي رهبري را در انتخابات 92 ديديم

مخالف اجراي نظارت استصوابي نيستيم

 


علي شكوري‌راد ازجمله نمايندگان دوره ششم است كه اين روز‌ها به عنوان دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي و عضو شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي حضور اصلاح‌طلبان در دهمين دوره‌ مجلس تلاش مي‌كند. هرچند اين‌بار او ديگر خودش را در معرض راي مردم قرار نداده اما با تكيه‌ بر انديشه اصلاح‌طلبي، بر ضرورت حضور جوانان و زنان در عرصه سياست تاكيد دارد و مي‌كوشد تا به همراه اعضاي حزب متبوعش نقش خود را به عنوان يك اصلاح‌طلب در سپهر سياست ايران ايفا كند.  بخش‌هايي از گفت‌وگوي شكوري راد با ايسنا در ادامه مي‌آيد:
احمدي‌نژاد آبروي جناح راست را برد
در اردوگاه اصولگراها كاملا مشخص است كه امكان يكپارچگي وجود ندارد. نه فرد شاخصي دارند كه بتواند آنها را جمع كند و نه اختلافات‌شان سطحي و قابل حل است. آقاي احمدي‌نژاد آمد و اصولگرا‌ها به ويژه اصولگرايان سنتي را از جايگاه خود خارج كرد و آبروي جناح راست را برد. بعضي از آنها با ابراز شيفتگي نسبت به احمدي‌نژاد وزانت خود را از دست دادند و اعتبارشان با حرف‌ها و موضع‌گيري‌هاي‌شان در قبال او از دست رفت.
   صحبت مقام معظم رهبري و دعوت‌شان از مردمي كه حتي اصل نظام را قبول ندارند اما كشورشان را دوست دارند براي حضور در انتخابات حرف بسيار مهمي بود. اين حرفي استراتژيك است. وقتي از جانب رهبري نظام چنين صحبتي مطرح مي‌شود طبيعتا كساني كه به انتخابات به عنوان امري فرمايشي نگاه مي‌كنند، نظرشان را تجديد مي‌كنند. نتيجه اين صحبت را هم در سال 92 ديديم. بنابراين دليلي ندارد كه نسبت به تاثير راي خود نااميد باشيم. خوشبختانه ما تاثير صحبت‌هاي رهبري را ديديم و امروز كسي نيست كه به صورت جدي در مورد عدم شركت در انتخابات حرف بزند.
خواستار اجراي صحيح نظارت استصوابي هستيم
   من ازجمله كساني هستم كه از ابتدا با نظارت استصوابي مخالف بودم و فكر مي‌كردم اين امر مغاير قانون اساسي است. رهبري هم گفتند كه اين يك موضوع قانوني است و همانطور كه يك روز تصويب شد ممكن است يك روز هم نقض آن تصويب شود. بنابراين نظارت استصوابي قانون مقدسي نيست كه عده‌اي فكر مي‌كنند نمي‌شود در مورد آن صحبت كرد. براساس اظهارنظر رهبري مي‌شود اين موضوع را قبول داشت يا نداشت. با اينكه من جزو مخالفان اين قانون هستم با اين حال فكر مي‌كنم حتي اگر شوراي نگهبان به همين قانون درست عمل كند، بسياري از نگراني‌ها بر طرف مي‌شود. در اين قانون احراز صلاحيت نيامده است، شوراي نگهبان بايد احراز عدم صلاحيت انجام دهد. طبق همين قانون اگر هريك از نامزدها تقاضاي مستندات و دلايل رد صلاحيت‌شان را داشته باشند، شوراي نگهبان بايد دلايل و مستنداتش را به او ارايه كند. اگر كسي نداند براي چه رد صلاحيت شده است چگونه اعتراض كند. به نامزدهاي انتخاباتي فرصت دفاع از خود بايد داده شود. اگر فرد دليل ردصلاحيتش را بداند دفعه بعد كانديدا نمي‌شود، اما الان مي‌بينيم كه افراد رد صلاحيت مي‌شوند چون نمي‌دانند چرا رد شده‌اند، دفعه بعد هم ثبت نام مي‌كنند. جالب آن است كه گاهي دوباره ردصلاحيت مي‌شوند و گاهي نمي‌شوند. اين مساله نشان مي‌دهد كه مستندات رد صلاحيت فرد قوي نبوده است. در مورد آقاي بهزاد نبوي اين موضوع كاملا صادق است او يك دور در ميان تاييد و رد صلاحيت شده است.
   حرف ما الان اين نيست كه قانون نظارت استصوابي با روح قانون اساسي تعارض دارد، بلكه خواست ما اين است كه اين قانون درست اجرا شود و سليقه در آن دخيل نباشد.
خبرهاي اميدواركننده از شوراي نگهبان
   خبرهايي جسته وگريخته مي‌شنويم كه رويه شوراي نگهبان ممكن است نسبت به گذشته بهتر باشد. تعاملات وزارت كشور با شوراي نگهبان ما را قدري اميدوار كرده است.
   كميته رايزني و تعامل در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل شده است كه رايزني‌هايي انجام دهد. براي بسياري از اصلاح‌طلب‌ها اين موضوع كه وزير كشور فردي اصولگراست و طبيعتا زيرمجموعه اين وزارت نيز تلفيقي ازاصلاح‌طلب‌ها و اصولگراهاست و هنوز در برخي جاها مثل فرمانداري‌ها مسوولاني از دوران دولت قبل باقي مانده‌اند، نگراني‌هايي ايجاد كرده است. در كنار اين نگراني‌ها خوشبيني‌هايي هم وجود دارد كه وزير اصولگراي كشور براي استيفاي حقوق ملت توانايي بيشتري براي لابي‌كردن با شوراي نگهبان دارد. وزير كشورعهده‌دار اجراي سياست‌هاي مورد نظر دولت است. يعني رحماني فضلي علي القاعده سياست‌هاي دولت و آقاي روحاني را اجرا مي‌كند نه سياست‌هاي شخصي‌اش را.
براي خبرگان ليست نمي‌بنديم
   بعيد مي‌دانم احزاب اصلاح‌طلب و شوراي عالي سياستگذاري به بستن ليست نامزدهاي خبرگان ورود كنند. بعد از مشخص شدن نامزدها يك نوع همگرايي بين آنها ايجاد مي‌شود كه اصلاح‌طلب‌ها به آنها راي مي‌دهند.
   اكثريت مجلس دهم جمعي ميانه رو خواهد بود كه از افراط گرايي به دور و عاقل باشند. البته مجلسي در طراز مجلس ششم ديگر تكرار نخواهد شد و نبايد انتظارات را خيلي بالا برد. اگر مجلسي مانند مجلس پنجم شكل بگيرد توفيق خوبي‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون