• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3439 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ دي

خبــر كوتاه

وزير امور خارجه اندونزي براي ميانجيگري به تهران مي‌آيد
وزير خارجه اندونزي براي گفت‌وگو و رايزني با مسوولان كشورمان امروز به تهران مي‌آيد. به گزارش «اعتماد»، رتنو مرسودي، وزير امور خارجه اندونزي با محوريت مسائل منطقه به تهران سفر مي‌كند. رييس‌جمهور اندونزي پيشتر گفته بود قصد دارد نمايندگاني را در هفته جاري به عنوان ميانجي به ايران و عربستان سعودي بفرستد تا به كاهش تنش ايجاد شده ميان اين دو كشور كه در روزهاي اخير جهان اسلام را تحت تاثير قرار داده است، كمك كند. علاوه بر اندونزي تاكنون عراق، روسيه، آلمان، تركيه، پاكستان و عمان نيز پيشنهاد ميانجيگري ميان تهران و رياض را داده‌اند.

احتمال سفر اشتاين ماير به ايران
يك منبع آگاه در برلين احتمال سفر وزير خارجه آلمان به ايران درراستاي تلاش براي تنش‌زدايي بين تهران و رياض را قوي دانست. اين منبع در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به سفر «فرانك‌والتر اشتاين ماير» در ماه فوريه آينده (بهمن - اسفند) به عربستان سعودي گفت كه برخي رايزني‌ها در رابطه با سفر وزير خارجه آلمان به ايران نيز صورت گرفته است. روزنامه «زود دويچه تسايتونگ» نيز در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت: «اشتاين ماير» در چارچوب سياست‌هاي تنش‌زدايي بين ايران و عربستان تلاش خواهد كرد تا با فاصله بسيار كم از سفر خود به رياض، از تهران نيز ديدار كند تا اين ذهنيت كه آلمان به‌طور يك طرفه از عربستان جانبداري مي‌كند را از بين ببرد. وزير خارجه آلمان در ماه اكتبر سال 2015 ميلادي (مهرماه امسال)، پس از امضاي توافق هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 ابتدا به تهران و سپس به رياض سفر كرده بود.

آمادگي پاكستان براي برقراري امنيت مرز با ايران
حكمران ايالت بلوچستان پاكستان در ديدار با استاندار سيستان و بلوچستان، حضور هيات ايراني در بندر گوادر را فرصت مناسبي براي تبادل اطلاعات و تجربيات دانست و گفت: ايالت بلوچستان آمادگي هرگونه همكاري در زمينه برقراري امنيت مرز با جمهوري اسلامي ايران را دارد. به گزارش ايسنا، محمدخان آچاكزهي، بيان كرد: برقراري ارتباط مرزبانان ايران و پاكستان موجب ايجاد امنيت در مرز خواهد شد و در پي آن توسعه رقم مي‌خورد. حكمران ايالت بلوچستان گفت: برقراري ارتباط زميني، دريايي و هوايي با چابهار موجب توسعه هرچه سريع‌تر بندر گوادر مي‌شود. وي گفت: اين كشور نيز با شناسايي نقاط مرزي مناسب با جمهوري اسلامي ايران در تلاش است تا روز به روز روابط اقتصادي و تجاري را كه به نفع هر دو كشور است، ارتقا بخشد. آچاكزهي افزود: ارتقاي سطح تجارت با ايران از اهداف دولت پاكستان در منطقه است و افزايش مبادلات مرزي بين دو كشور موجب ارتقاي امنيت در مرزها مي‌شود. وي همچنين با اشاره به وجود روابط و مشتركات فرهنگي و اقتصادي از دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري پاكستان به عنوان دو كشور مسلمان و همسايه بر گسترش روابط مشترك تاكيد كرد.

توافق هسته‌اي از مهم‌ترين وقايع سال 2015 بود
رييس‌جمهوري آلمان با تاكيد بر اهميت ديپلماسي براي حل مشكلات سياسي، يكي از مهم‌ترين موفقيت‌هاي سال گذشته ميلادي را توافق هسته‌اي ايران با گروه 1+5 دانست. به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي رياست‌جمهوري آلمان، يواخيم گواك در ديدار سالانه خود با ديپلمات‌هاي كشورهاي خارجي حاضر در اين كشور ضمن بيان اين مطلب، افزود: در واقع ما در تابستان گذشته توانستيم شاهد موفقيت ديپلماسي صبر و حوصله باشيم. ما توانستيم پس از دوازده سال مذاكرات طولاني با ايران به توافق برسيم. وي ادامه داد: توافق هسته‌اي وين نويدبخش اميد است ولي در عين حال بايد به‌طور قاطع به اجرا دربيايد. گواك با ابراز اميدواري از اينكه مذاكرات صلح سوريه كه در شهر وين شروع شده است منتهي به نتيجه مثبت باشد، تصريح كرد: بار ديگر چندين كشور در پاي ميز مذاكرات صلح سوريه هستند و آلمان نيز به‌طور فشرده در اين زمينه فعال است. رييس‌جمهوري آلمان گفت: هدف از مذاكرات وين يافتن يك راه‌حل مسالمت آميز است كه مطلوب ملت سوريه باشد. اكنون در اين برهه از تاريخ كه با تنش‌هاي منطقه‌اي قابل توجه مواجه هستيم، انتظار داريم همه طرفين مذاكره‌كننده حس مسووليت‌پذيري ويژه‌اي را داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون