• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

سر خط خبرها

صرفه‌جويي 2/1 ميليارد دلاري در حمل‌و‌نقل دريايي| رييس انجمن پايانه‌داران بنادر ايران از صرفه جويي 2/1 ميليارد دلاري بر هزينه حمل‌و‌نقل دريايي در يك سال گذشته خبر داد. قائم مقامي اضافه كرد: با توجه به بهبود شرايط و لغو پاره‌يي از تحريم‌ها عليه ايران خوشبختانه توانستيم بسياري از مشكلات اين حوزه را برطرف كرده و درحوزه حمل‌و‌نقل صرفه‌جويي 2/1 ميليارد دلاري به دست آوريم. اين رقم بزرگ كه معادل ساخت 400 كيلومتر راه‌آهن، 12 هزار كشنده دريايي و فروش 24 ميليون بشكه نفت است، حاصل تدبير دولت يازدهم در بهبود شرايط درياها و كمك به بخش خصوصي بوده است. رييس انجمن پايانه‌داران بنادر ايران با بيان اينكه كمك‌هاي دولت يازدهم روزنه‌هاي اميد بسياري در مقابل سرمايه‌گذاران گشوده، ادامه داد: بحث سرمايه‌گذاري در ايران به چند سال قبل از انقلاب بازمي‌گردد كه اين مساله با توجه به مسائل پيش آمده در انقلاب اسلامي و پس از آن جنگ تحميلي و مشكلات تحريم‌هاي اقتصادي براي سال‌هاي پياپي به تعويق افتاد.

65 درصد اقلام وارداتي واسطه‌يي هستند| معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در بين 7300 اقلام گمركي، براي بيش از 3500 قلم ترتيبي اتخاذ شده كه تاجر نياز به مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته باشد و از طريق سامانه اقدام كند. همچنين حدود 65 درصد اقلام وارداتي كالاهاي واسطه‌يي هستند. ولي‌الله افخمي‌راد، رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه ميزان صادرات امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 20 درصد افزايش داشته است، گفت: آمار صادرات استان كرمان شايد جامع نباشد به دليل اينكه بخشي از صادرات استان از گمركات ساير استان‌ها خارج مي‌شود. آمار صادرات كشور در هشت ماه گذشته امسال نشان مي‌دهد 5/31 ميليارد دلار كالاي غيرنفتي صادر شده و در مقابل، قريب به 34 ميليارد و 225 ميليون دلار واردات داشته‌ايم. افخمي راد اضافه كرد: با اين وجود، وضعيت بهتري نسبت به گذشته داشته‌ايم و ميزان صادرات امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 20 درصد افزايش داشته و نشان‌دهنده فعاليت، تلاش و زمينه‌سازي براي استمرار فعاليت و توسعه صادرات دارد.

دولت تضمين بدهد| نماينده سرمايه‌گذاران فعال در بنادر گفت: اخذ تسهيلات صندوق توسعه ملي براي شركت‌هايي كه درآمد ريالي دارند با احتمال تغيير نرخ ارز، بسيار بالا و خطرناك است، لازم است دولت در اين عرصه وارد شده و تضامين لازم را ارايه دهد يا حداقل تامين‌كننده بخشي از اين مابه‌التفاوت‌ها باشد. به گزارش فارس فريد عامري گفت: هدف تحريم‌ها كاهش درآمد كشور و كاهش سرمايه‌گذاري توسط دولت و بخش خصوصي و جلوگيري از جذب سرمايه خارجي است. وي با بيان اينكه صنعت حمل‌و‌نقل نقش بسزايي در پيشرفت كشور دارد، بيان كرد: سهم حمل‌و‌نقل در توليد ناخالص داخلي دنيا 6/13 درصد و در ايران حدود 6 درصد است. عامري با بيان اينكه 90 درصد حمل‌و‌نقل كالاي دنيا از طريق دريا انجام مي‌شود، بيان كرد: در اين راستا، توجه خاص به پيشرفت صنعت دريايي كشور الزامي است و سياست‌هاي حاكميتي را مي‌توان در اين باره مطلوب‌تر كرد.

سرمايه‌گذاري ۲۷۰۰ ميليارد توماني در بنادر| مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه بخش خصوصي تا سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان در توسعه بنادر سرمايه‌گذاري كرده است، گفت: تلاش مي‌كنيم شرايط اخذ تسهيلات بخش خصوصي از صندوق توسعه ملي تسهيل شود. محمد سعيدنژاد گفت: بخش خصوصي در واقع شركاي تجاري ما هستند. وي با اشاره به جايگاه بنادر ايران در منطقه افزود: به عنوان هدف اصلي بايد در ارتباط با حمل‌ونقل و اقتصاد در منطقه حرف اول را بزنيم و اين مورد قطعا قابل دسترسي است. موقعيت خاص ايران در خليج فارس و موقعيت ويژه ترانزيت كشور ما را به شرايط مطلوب در منطقه مي‌رساند. مهم‌ترين چالش ما در سازمان اين است كه موقعيت ممتاز خود را در خليج فارس و درياي عمان ارتقا دهيم؛ بايد در اين راستا سرمايه‌گذاري مورد نياز را براي ارايه خدمات دريايي و بندري و پشتيباني اخذ كنيم. وي با تاكيد بر اينكه حضور بخش خصوصي در توسعه بنادر الزامي است، اظهار داشت: در اين راستا زيرساخت‌ها را فراهم كرده و قطعا از حضور بخش خصوصي استقبال مي‌كنيم. وي با تاكيد بر اينكه اتخاذ سياست‌هاي مهم و كلان اقتصادي در اين عرصه مهم است، گفت: موضوع تضامين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بنادر در انواع ديگر مدل‌هاي حمل‌ونقلي امسال در لايحه بودجه تقديم مجلس شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون