• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3445 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي

كابينه توافقي ليبي معرفي شد

ليبي داراي دولت شد. به موجب طرحي كه سازمان ملل از آن حمايت مي‌كند، ليبيايي‌ها كابينه تشكيل دادند. شوراي رياستي ليبي پس از ماه‌ها كشمكش سياسي و درگيري مسلحانه، كابينه اين كشور را كه يك كابينه توافقي ميان گروه‌هاي مختلف ليبيايي است، معرفي كرد. بر اين اساس مسووليت امور اجرايي ليبي از شوراي رياستي اين كشور كه خود متشكل از پنج تن از جريان‌هاي مختلف اين كشور است به كابينه منتقل مي‌شود. كابينه جديد كه قرار است شرايط را براي برگزاري انتخابات پارلماني آينده فراهم كند از 32 وزير تشكيل شده است. در اين كابينه «مهدي ابراهيم البرغثي» وزير دفاع، «عبدالسلام الجنيدي» وزير دادگستري، «مروان اوسريويل» وزير خارجه، «الطاهر سركز» وزير دارايي و «العارف الخوجه» وزير كشور تعيين شده‌اند. پارلمان 10 روز فرصت دارد تا با اعضاي كابينه جديد موافقت كند.
 به گزارش الجزيره يكي از چالش‌هاي پيش‌روي اين كابينه اين است كه تنها هفت تن از 9 عضو شوراي رياست‌جمهوري ليبي كه در تونس مستقر هستند سند معرفي وزرا را امضا كرده‌اند. «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا چندي پيش اعلام كرد كه با آغاز فعاليت دولت وحدت ملي در ليبي، اين اتحاديه آمادگي دارد بسته كمك‌هاي اقتصادي 100 ميليون يورويي به اين كشور ارايه دهد. وي اعلام كرده بود كه برقراري امنيت، بزرگ‌ترين چالش موجود در كشور ليبي است و تنها راه براي تضمين صلح در اين كشور تشكيل دولت وحدت ملي است.
 در دسامبر 2015، طرفين درگيري‌ها در ليبي توافقنامه‌اي را به پيشنهاد سازمان ملل به امضا رساندند تا بر مبناي آن دولت وحدت ملي در اين كشور تشكيل شود. كابينه توافقي در ليبي در حالي معرفي مي‌شود كه از تابستان 2014 از زماني كه شورشيان طرابلس، پايتخت اين كشور را تصرف كرده‌اند، ليبي دو پارلمان و دو دولت دارد كه دولت شورشيان در طرابلس و دولت ديگر كه جامعه جهاني آن را به رسميت مي‌شناسد در طبرق مستقر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون