• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3445 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي

تحليل عبدي از وضعيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

مشكل رد صلاحيت‌ها راه‌حل سياسي دارد

براي رفع مشكل، رييس‌جمهور بايد ابتكار عمل داشته باشد

چگونگي حل مساله رد صلاحيت اصلاح‌طلبان توسط شوراي نگهبان اين روزها نخستين و مهم‌ترين اولويت فعالان سياسي و تحليلگران اين جريان است. عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب هم روز گذشته در گفت‌وگو با فرارو اعلام كرد اين مشكل راه‌حل سياسي دارد. با اين حال عبدي معتقد است اصلاح‌طلبان بايد پيش از ورود به انتخابات مقدمات تاييد صلاحيت خود توسط شوراي نگهبان را فراهم مي‌آوردند.
عبدي گفت: «واقعيت اين است كه اين موضوع چندان ربطي به قانون ندارد كه گمان كنيم رييس‌جمهور يا هر كس ديگري اختيارات دارد يا نه. رييس‌جمهور هم جايگاه سياسي رفيعي دارد و مي‌تواند و حتي بايد در اين باره ابتكار عمل داشته باشد.»
عبدي در پاسخ به اين سوال كه تحليل شما از رايزني لاريجاني براي مساله ردصلاحيت‌ها چيست و آيا وي صرفا درباره كانديداهاي رهروان ولايت كه ردصلاحيت شده‌اند رايزني خواهد كرد يا هماهنگي‌هايي ميان ايشان و آقاي روحاني وجود دارد؟ گفت: «اگر بخواهم بر اساس اطلاعات نظر دهم بايد سكوت كنم چون هيچ اطلاعي ندارم. ولي بر اساس شواهد و قرائن مي‌توان گفت كه آقاي لاريجاني نه تنها اين حد از رد صلاحيت‌ها را به نفع ثبات و قدرت كشور نمي‌داند، بلكه پيروزي براي ايشان و نيز ساير نامزدهاي موجود در چنين فضايي سابقه خوبي نخواهد بود، به ويژه نامزدي كه فكر مي‌كند قادر به رقابت و پيروزي هست.»
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان دارد با توجه به اقداماتي كه صورت خواهد گرفت شاهد تاييد صلاحيت برخي چهره‌هاي اصولگرا همچون مطهري و نيز اصلاح‌طلبان باشيم؟ گفت: «برداشت اوليه من اين است كه مقام رهبري علاقه و اعتقاد قطعي به مشاركت مطلوب و بي‌دغدغه دارند و آن را براي شرايط پس از برجام و كشور ضروري‌تر از گذشته مي‌دانند و اينكه مخالفان نظام و خودشان را هم به شركت دعوت كردند مستلزم پذيرايي مناسب از اين دعوت هست و شوراي نگهبان به نسبت ديگران براي تحقق اين خواست رهبري اولي است و در نتيجه اجازه داده نخواهد شد كه الزامات تحقق اين خواست از سوي دست‌اندركاران اجرايي ناديده گرفته شود. همه مي‌دانند قدرت ايران پس از خرداد 92 بود كه به‌صورت جهشي افزايش يافت. امروز قدرت نرم حرف اول را مي‌زند. ركن مهم قدرت نرم نيز در انتخابات آزاد و با مشاركت بالاست.»
عبدي در پاسخ به اين سوال كه اگر ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته پايدار بماند به نفع كدام جريان يا گروه سياسي تمام مي‌شود؟ گفت: «در بلندمدت به نفع هيچكس نيست. البته من نمي‌خواهم همه تقصيرات را به گردن طرف ردصلاحيت‌كننده بيندازم چه بسا به طرف مقابل هم انتقادات جدي دارم. آنان پيش از ثبت نام و حضور بايد اين راه را باز يا هموار مي‌كردند نه اينكه همين‌طوري و بدون حل مشكلات قبلي و به‌طور مشخص بحران 88،  راه بيفتند بيايند در انتخابات به اين خيال كه حتما تاييد هم خواهند شد. امروز هم معتقد نيستم با استفاده از حكم حكومتي و اين جور شيوه‌ها مساله‌اي حل مي‌شود. عوارض ناشي از مساله به تاخير خواهد افتاد، ولي حل نخواهد شد. بايد طرفين به تفاهم پايدار برسند. مشكل حقوقي نيست، مشكل سياسي است و راه‌حل سياسي دارد. راه‌حل سياسي هم روشن است. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون