• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

خبر كوتاه

ماهيت گفت‌وگوهاي هسته‌يي مثبت است

معاون وزير خارجه ايران در نشستي خبري در محل خبرگزاري ايتارتاس گفت مذاكرات هسته‌يي ايران با وجود پيچيدگي‌هايي كه دارد، در مجموع با روندي مثبت پيش مي‌رود. به گزارش فارس، «حسين امير عبدالهيان» معاون وزير امور خارجه ايران در اين خصوص گفت: «روند كنوني در مذاكرات با شش كشور مثبت است. گفت‌وگوهايي كه صورت گرفته، پيچيده و جدي است اما به هر حال ماهيتي مثبت دارد. اگر طرف مقابل رويكردي منطقي و مثبت نشان دهد و از موضع سختگيرانه خود دست بردارد، تهران آماده رسيدن به توافقي جدي بر سر مساله هسته‌يي است. الان توپ در زمين طرف مقابل است.»معاون وزير خارجه ايران در بخش ديگري از اين نشست با انتقاد از حمايت برخي كشورها از گروه‌هاي تروريستي گفت: «ما اجازه نمي‌دهيم گروه‌هاي تروريستي آينده منطقه را تعيين كنند. حمايت برخي كشورها از تروريست‌ها و تلاش آنها براي استفاده از اين گروه‌ها به عنوان يك ابزار، تاسف‌آور است. در عراق ما شاهد نبردي اساسي عليه تروريسم و داعش هستيم. ايران يكي از نخستين كشورهايي بود كه به حمايت از عراق پرداخت.»
اميرعبدالهيان با بيان اينكه امريكا در مبارزه با تروريسم جدي نيست، گفت: واشنگتن «گام‌هايي عجولانه براي ايجاد ائتلاف» انجام داده، اما براي مبارزه با تروريسم جدي نيست. وي افزود: «تمام موفقيت‌هاي بزرگي كه در عراق در مبارزه با تروريسم صورت گرفته، نتيجه تلاش‌هاي مقامات، ارتش، مردم و رهبران ديني عراق هستند.»
وي با اشاره به اينكه تهران آماده حمايت حداكثري از عراق است، گفت: «به درخواست دولت قانوني عراق، ما مشاوران نظامي خود را به اين كشور اعزام كرده‌ايم.»

ترافيك ديدارهاي هسته‌يي در ژنو

تيم مذاكره‌كننده ايران كه از روز دوشنبه در ژنو به سر مي‌برد، روز گذشته پس از انجام چندين دور مذاكره دوجانبه با ايالات متحده در روزهاي دوشنبه و سه شنبه، نشست دو ساعته‌يي را با نمايندگان 1+5 در اين مذاكرات برگزار كرد. پس از ديدار عمومي مديران سياسي ايران و 1+5، تيم مذاكره‌كننده ايران با هيات‌هاي چين و روسيه به صورت دوجانبه و با سه كشور اروپايي به صورت چهارجانبه به رايزني پرداخت. دور جديد مذاكرات ايران و شش كشور پس از تمديد هفت ماه و هفت روزه توافقنامه ژنو روز گذشته ساعت ۱۱ به وقت محلي در ژنو و در سطح معاونان برگزار شد. به گزارش فارس، طي دو روز نخست (دوشنبه و سه‌شنبه ۲۴ و ۲۵ آذر ماه) تيم مذاكره‌كننده ايراني با هيات امريكايي طي سه دور و جمعا ۱۲ساعت در سطح معاونان و كارشناسان به گفت‌وگو پرداخت و آنگونه كه سيد عباس عراقچي اعلام كرد مذاكرات مفصلي درباره همه موضوعات انجام شد. تيم مذاكره‌كننده ايراني همچنين در ادامه رايزني‌ها با هيات‌هاي 1+5 شب سه شنبه به مدت دو ساعت با هيات فرانسوي به رياست نيكلاي دوريوير به گفت‌وگو پرداخت.

ينچروان بارزاني: روابط عميقي با ايران داريم

نخست‌وزير اقليم كردستان عراق گفت: به دنبال گسترش روابط اربيل - تهران هستيم. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، ينچروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق روز چهارشنبه در بيانيه‌يي كه در كنفرانس نفت و گاز كردستان عراق در لندن قرائت شد، گفت كه روابط عميقي ميان اربيل - تهران وجود دارد و ما به دنبال گسترش اين روابط هستيم. بارزاني در بيانيه خود تاكيد كرد: قرارداد نفتي جديد ميان اربيل و بغداد بر روابط رو به گسترش دولت منطقه‌يي كردستان با ايران و همچنين تركيه تاثيري نخواهد گذاشت. ما به تقويت روابط‌مان با همسايه شرقي خود يعني ايران ادامه مي‌دهيم.
به گزارش رويترز، اين بيانيه توسط جرمي‌گيرين استوك، سفير پيشين انگليس پس از آنكه بارزاني نتوانست در اين كنفرانس شركت كند قرائت شد.

حماس دنبال تقويت روابط با ايران است

رييس دفتر سياسي حماس در گفت‌وگويي جديد اعلام كرد كه سفر اخير هيات حماس به  ايران در راستاي ادامه روابط مستمر و توافق بر سر كنار گذاشتن اختلافات به خاطر مساله فلسطين بود. به گزارش فارس، «خالد مشعل» رييس دفتر سياسي حماس در گفت‌وگويي با شبكه ماهواره‌يي «الاقصي» وابسته به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد كه اين جنبش هيچگاه روابط خود را با ايران قطع نكرده و به دنبال تقويت آن است.
بر اساس اين گزارش مشعل در خصوص روابط با تهران گفت: روابط ما با ايران هرگز قطع نشده بوده است اما تحت تاثير مسائل منطقه‌يي سال‌هاي اخير قرار گرفت. ديدار اخير هيات حماس از ايران در راستاي ادامه روابط مستمر و توافق بر سر كنار گذاشتن اختلافات به خاطر مساله فلسطين بود. رييس دفتر سياسي حماس درباره روابط حماس با سوريه تصريح كرد: بعد از تحولات امنيتي در سوريه اكنون هيچ رابطه‌يي نداريم. ما شرايط را نامناسب ديديم و از آنجا خارج شديم. مشعل بر عدم مداخله حماس در اتفاقات مصر تاكيد كرد و گفت نه تنها اعضاي حماس در اين اتفاقات دست نداشته‌اند بلكه با امنيت مصر نيز همكاري كرده‌اند. مشعل سپس از مصر خواست گذرگاه رفح را باز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون