• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

خبر كوتاه

سفر نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور لبنان به ايران
نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور لبنان براي رايزني با مقامات ايراني شب گذشته وارد تهران شد. به گزارش فارس، سيگريد كاخ قرار است امروز با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه به رايزني بپردازد. نماينده دبيركل سازمان ملل در لبنان پيش از اين در تماس تلفني با اميرعبداللهيان از تبادل آتش در جنوب لبنان بين رژيم صهيونيستي و لبنان ابراز نگراني كرده بود. وي با توجه به شرايط حساس منطقه خواستار كمك ايران براي خويشتنداري لبنان و توقف هر اقدامي كه ممكن است جنگ را توسعه دهد، شده و بر ضرورت ثبات و امنيت لبنان تاكيد كرده بود. كاخ با اشاره به تنش‌هاي سياسي اخير در روابط رياض و تهران، اوضاع منطقه را خطير خوانده بود. اميرعبداللهيان نيز در اين گفت‌وگوي تلفني اقدامات رژيم صهيونيستي در يهودي‌سازي قدس و توسعه شهرك‌سازي و ايجاد بحران در منطقه را عامل اصلي بي‌ثباتي برشمرده و افزوده بود: تهران از ثبات و امنيت لبنان حمايت مي‌كند. معاون وزير خارجه با اشاره به خطاهاي مكرر سعودي در منطقه و از جمله تلاش اين كشور در بي ثبات ساختن لبنان خاطرنشان كرده بود: اعدام و گردن زدن عالم ديني شهيد شيخ نمر كه منادي دموكراسي خواهي و آزادي بيان در سعودي بود، خطاي راهبردي جديد عربستان سعودي است كه تبعات سختي بر اين كشور و تاثير نامطلوبي در جهان اسلام و منطقه دارد.

نقش بازرسي‌ها در تاييد صلح آميز بودن فعاليت هسته‌اي ايران
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد با توافق برجام، اين نهاد بين‌المللي به‌شدت برنامه هسته‌اي ايران را رصد و راستي‌آزمايي مي‌كند. به گزارش فارس، يوكيا آمانو در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي گفت: توافقي ميان ايران و شش كشور بسيار قدرتمند جهان درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور بسته شد كه پس از اين توافق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قادر خواهد بود كه به‌شدت و با فشردگي بالا بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران راستي‌آزمايي و بر آن نظارت كند كه اين يك تغيير بزرگ است. همچنين با اين توافق، فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كاهش خواهد يافت. خبرنگار شبكه بي‌بي‌سي سوال كرد امريكا گفته است كه در توافق هسته‌اي ايران شديدترين رژيم بازرسي‌ها آمده است كه شديدترين نوع رژيم بازرسي‌ها تاكنون بوده است. شما چطور برنامه هسته‌اي ايران را چك و بازرسي خواهيد كرد؟ مديركل آژانس جواب داد: نقش بازرسي‌ها آن است كه تاييد كند همه فعاليت‌ها و تاسيسات هسته‌اي ايران براي مقاصد صلح‌آميز هستند. شما به خوبي مي‌دانيد كه انرژي هسته‌اي ابزار مفيدي براي اهداف غيرنظامي است اما مي‌تواند براي مقاصد نظامي شبيه به بمب هسته‌اي هم استفاده شود. در نتيجه آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بايد رصد و راستي‌آزمايي كند كه مواد موجود تنها براي مقاصد صلح‌آميز است. وي افزود: بازرسان (در ايران) به سايت‌ها مي‌روند و دوربين‌ها را بازرسي مي‌كنند و ما همچنين اسنادي را كه ديگر كشورها (درباره برنامه هسته‌اي ايران) ارايه مي‌دهند، بررسي مي‌كنيم و اعلام مي‌كنيم كه همه‌چيز سر جاي خود است و اينكه تاييد مي‌كنيم هيچ ناهماهنگي و موضوع غيرعادي وجود ندارد. وي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه شما موضوع و چيز مشكوك ديديد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ گفت: نقش ما آن است كه راستي‌آزمايي كنيم همه‌چيز براي مقاصد صلح‌آميز است اگر اين‌طور نباشد ما به كشورهاي عضو آژانس گزارش خواهيم داد و آنها به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش خواهند داد.

دهقاني: كميته تحريم‌هاي ايران در سازمان ملل منحل شده است
معاون نماينده دايم ايران در سازمان ملل گفت: سازوكار جديدي عليه كشورمان در اين سازمان ايجاد نشده است. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، غلامحسين دهقاني در پاسخ به اين سوال كه آيا كميته تحريم‌هاي ايران در شوراي امنيت تغيير كرده و منحل نشده است؟ افزود: اين كميته منحل شده و وجود ندارد. وي با بيان اينكه همه هفت قطعنامه شوراي امنيت عليه كشورمان لغو و بر اساس آن كميته تحريم‌ها نيز منحل شد، اضافه كرد: برخي مي‌خواهند با تكرار كلمه تحريم‌ها القا كنند كه تحريم‌ها همچنان ضد كشورمان وجود دارد و اين را در اذهان نگه دارند كه ايران يك كشور تحريم شده است. وي افزود: بر اساس قطعنامه 2231 شوراي امنيت يك سري محدوديت‌ها درباره برخي اقلام خاص نظامي و دو منظوره براي مدت زمان محدود در نظر گرفته شده است كه براي نظارت بر اجراي برجام بايد نقل و انتقال اين كالاها به شوراي امنيت اعلام شود. دهقاني گفت: پيش از لغو تحريم‌ها ورود اين كالاها به ايران ممنوع بود اما پس از لغو تحريم‌ها و تصويب قطعنامه 2231 نقل و انتقال آنها بايد با آگاهي شوراي امنيت انجام شود. وي افزود: غربي‌ها مايل بودند كه سازو كار جديدي در شوراي امنيت ضد كشورمان ايجاد شود اما با مخالفت مذاكره‌كنندگان كشورمان اين اتفاق نيفتاد.

آمادگي ايران براي كمك به ارتش لبنان
سفير ايران در بيروت با وزير دفاع لبنان ديدار و آمادگي تهران براي حمايت از ارتش كشورش را به وي ابلاغ كرد. به گزارش فارس، محمد فتحعلي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت با «سمير مقبل» وزير دفاع و معاون نخست‌وزير لبنان ديدار و درباره تحولات منطقه‌اي و روابط دوجانبه با وي گفت‌وگو كرد. به گزارش وبگاه خبري «النشره»، فتحعلي بعد از ديدار با مقبل در جمع خبرنگاران گفت: در ديدار با مقبل درباره تحولات منطقه به ويژه درباره تحولات داخلي لبنان گفت‌وگو كرده و اهميت توافق هسته‌اي و امكانات به دست آمده در سايه رفع تحريم‌ها را براي او شرح دادم. معتقديم كه اين دستاورد ايران به ياري خداوند صفحه جديد و روشني در همه منطقه خواهد گشود. وي با تاكيد بر اهميت وحدت در مبارزه با تروريسم تكفيري، تاكيد كرد كه «تروريسم تكفيري،‌زاده رژيم صهيونيستي است و لبنان و ايران نقش مهمي در مبارزه با آن دارند.» سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان تاكيد كرد كه آمادگي ايران براي همكاري در حمايت از ارتش لبنان را به سمير مقبل ابلاغ كرد.

سنايي: سفر پوتين بسياري از مشكلات بين تهران و مسكو را حل كرد
سفير ايران در روسيه گفت: بسياري از مشكلات دو طرف بعد از سفر آقاي پوتين كه بسيار جدي و سازنده بود، حل شده است. به گزارش فارس، مهدي سنايي در خصوص جايگاه روسيه براي ايران در شرايط كنوني نيز يادآور شد: روسيه براي ايران يك كشور دوست، شريك و همسايه است. همكاري دو كشور ابعاد مختلفي دارد كه عرصه بين‌المللي، منطقه‌اي و دوجانبه را شامل مي‌شود كه در حال توسعه است. روابط دو كشور حالت راهبردي دارد. سنايي ادامه داد: در خصوص برخي مسائل بين‌المللي و علي‌الخصوص مبارزه با تروريسم ديدگاهي مشترك داريم و مشترك عمل مي‌كنيم. وي با ذكر اين نكته كه در مورد روابط دو جانبه نيز دو طرف درك خوبي داشته و مديريت دو كشور در سطوح بالا همكاري و تعامل دارند، يادآور شد: بسياري از مشكلات دو طرف بعد از سفر آقاي پوتين كه بسيار جدي و سازنده بود، حل شده است. سنايي سال 2015 را سازنده‌ترين سال روابط دو كشور خواند و اظهارداشت: روابط تحت كنترل مديران دو كشور است و عزم جدي دارند كه مشكلات را از سر راه بردارند. اميدوارم سال 2016 سال اجرايي شدن پروژه‌هاي مختلف توافق شده طي سال گذشته باشد. وي ادامه داد: در حال حاضر بين دو كشور 40 پروژه اقتصادي تعريف شده كه به 35ميليارد دلار اعتبار نياز دارد. در گذشته يكي از موانع موجود، انتقال پول بود كه اين موضوع با لغو تحريم‌ها حل شده است. سفير كشورمان افزود: بسياري از شركت‌هاي روسي در ايران دفتر باز كرده‌اند، اما به دليل تحريم‌ها منتظر بودند و با لغو تحريم‌ها بايد سرعت عمل به خرج دهند چرا كه بازار ايران رقابتي شده است. سنايي در پايان يادآور شد: در زمينه ترانزيت نفت و گاز به اروپا و نيز در منطقه ايران و روسيه مي‌توانند با هم همكاري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون