• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

فاطمه كروبي، کولایی، الویری و ... روايت‌هاي خود را از 9 مجلس بازگفتند

مطهري: تصورم از اصولگرايي اين‌نبود

گروه سياسي| نظرهاي متناقض باز هم به هم رسيدند؛ نظر چهره‌هايي از ادوار مختلف مجلس. مراسم رونمايي از كتاب «بازيگران و بازيگردانان 9 دوره انتخابات مجلس» تاليف نسرين وزيري، مجالي بود تا چهره‌هايي رقيب از سياسيون زير يك سقف جمع شوند؛ از حسن غفوري‌فرد گرفته تا مرتضي الويري و از لاله افتخاري گرفته تا الهه كولايي. اين همنشيني و مجال سخني كه مهمانان پيدا كردند يعني بيان روايت‌هايي كاملا متفاوت از سياست امروز و ديروز در مجلس. يكي در سخنانش از «رد صلاحيت»هاي مجلس دهم حمايت مي‌كرد و ديگري در پي دفاع از مجلس ششم و تاختن به وضعيت فعلي نامزدهاي انتخابات هفتم اسفند بود.
واكنش لاله افتخاري به ردصلاحيت‌ها
لاله افتخاري نخستين سخنران اين مراسم بود؛ نماينده‌ مجالس هفتم تا نهم و عضوي از جبهه پايداري. مهم‌ترين قسمت سخنان او جايي است كه سراغ موضوع بررسي صلاحيت‌هاي نامزدها مي‌رود و با اشاره به انتقادات اخير در اين موضوع مي‌گويد: «تقاضاي ما از شوراي نگهبان اين است كه بر اساس شاخص‌هاي فردي و بايد و نبايدها درباره افراد قضاوت كنند كه البته هميشه هم همينطور بوده است.» او  مي‌گويد كه از مجلس هفتم به بعد ذايقه نمايندگان در مسائلي چون هسته‌اي، زنان و سياست تغيير زيادي كرد، تغييري كه به زعم او مثبت است.
هادي غفاري: سختگيري كمتر يعني مجلس قوي‌تر
بعد از افتخاري، يك نماينده دوره اول مجلس حرف‌هاي كاملا متفاوتي داشت. هادي غفاري كه معتقد است «هرچقدر در تاييد صلاحيت‌ها سختگيري كمتر شده، مجلس قوي‌تر بوده» مي‌گويد: «در زماني كه همه گروه‌ها در مجلس حضور داشتند، قوي‌ترين مجلس بود، بنابراين بايد به تصميم مردم احترام گذاشت، حال هم بايد اين‌گونه باشد. مردم در سرنوشت خود مسلط بر خود هستند و مي‌توانند تصميم بگيرند.» وي به همين دلايل مجلس اول را قوي‌ترين مجلس بعد از انقلاب دانست.
اعتراض غفوري‌فرد  به   ردصلاحيت مطهري
يكي از همكاران سال‌هاي دور هادي غفاري در همان دوره مجلس نيمي از حرف هادي غفاري را تاييد و نيمي ديگر از آن را رد كرد. حسن غفوري‌فرد هم كه سخنران بعدي مراسم بود، گفت كه از نظر او هم مجلس اول قوي‌ترين مجلس بعد از انقلاب بود، اما به دلايلي متفاوت از آنچه هادي غفاري گفته بود؛ «اين مجلس از حيث حضور شهيدان رجايي و باهنر مجلسي قوي بود و نه اينكه نظارت شوراي نگهبان وجود نداشته باشد بلكه مردم به اينها اعتماد داشتند و راي دادند. در مجلس اول به دليل احساس مسووليت همه مسوولان بزرگ نظام پا به عرصه انتخابات گذاشتند و مردم به آنها راي دادند.» او البته با ابراز مخالفت خود با ردصلاحيت علي مطهري گفت: «وظيفه نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسي برعهده شوراي نگهبان است؛ خوشحالم كه علي مطهري گفت اگر رد صلاحيت شوم اعتراض مي‌كنم اما التماس نه؛ اين بهترين شيوه برخورد با شوراي نگهبان است.»
الويري: بيشترين رشد اقتصادي در مجلس سوم بود
تا ميانه مراسم همچنان سخنان نمايندگان ادوار مجلس متوجه همان مجلس اول بود. مرتضي الويري هم مي‌گفت آن مجلس قوي‌تر از بقيه ادوار پارلمان جمهوري اسلامي عمل كرده است. دليل آن را هم عمل بدون تعارف اين مجلس در مقابل انحرافات و فسادها دانست. اما اين دليلي نمي‌شد تا مرتضي الويري دوره عضويت خود در مجلس را هم به رخ حاضران نكشد. جايي كه سراغ دوره سوم رفت تا اين‌گونه درباره آن استدلال كند؛ «اگر به ساير برنامه‌هاي توسعه كشور مراجعه كنيم، مشاهده خواهيم كرد كه بالاترين رشد اقتصادي مربوط به برنامه اول توسعه و با 3/7 دهم درصد رشد در مجلس سوم بود.» او روايت خود را اين‌گونه تكميل كرد؛ «در اين مجلس برنامه اول توسعه با ديدگاه‌هاي باز در مجلس چپ به تصويب رسيد.»
يحيوي: مجلس اول به دليل فضاي انقلابي قوي بود، نه نبودن شوراي نگهبان
بعد از الويري اما دوباره نوبت به نماينده‌اي از جريان اصولگرا رسيد تا قدري در موضع موافق وضعيت بررسي صلاحيت‌ها سخن بگويد. محسن يحيوي، عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين كه حضور در سه دوره چهارم، پنجم و هفتم مجلس را در كارنامه سياسي خود دارد هم در ابتدا به سراغ مجلس اول رفت و گفت: «گفته مي‌شود كه مجلس اول قوي‌ترين مجلس بوده، درست است اما به اين دليل نبود كه شوراي نگهبان نداشتيم، بلكه چون فضا انقلابي بود و چهره‌هاي انقلابي شناخته‌شده حضور داشتند.» يحيوي سپس از مجلس ششم انتقاد كرد و گفت: «بعد از تشكيل مجلس ششم، اباحه‌گري‌ها و دين‌ستيزي‌ها شروع شد، با تحصن‌ها مي‌خواستند كشور را دست دشمن بدهند و حتي اقليت‌ها با آن موافق نبودند و براي همين مجلس هفتم شكل گرفت.»  
كولايي: مجلس ششم افتخارآميز بود
بعد از انتقادات اين چهره اصولگرا از مجلس ششم و «منحرف» خواندن اين مجلس، نوبت آن بود تا نماينده‌اي از همان دوره پشت تريبون بيايد؛ ‌الهه كولايي. كسي كه معتقد است: «مجلس ششم يكي از افتخارآميزترين دوره‌هاي مجلس بود اما صدا و سيما و جريان‌هاي مخالف اصلاحات سعي كردند عملكرد آن را صرفا سياسي جلوه دهند.» كولايي در واكنش به سخنان يحيوي كه گفت اميدوارم مجلسي مانند مجلس ششم شكل نگيرد اظهار داشت: «نه مجلس اول، نه مجلس ششم و نه مجلس نهم تكرار نخواهند شد. چرا كه تاريخ به عقب برنمي‌گردد اما متاسفانه بعضي از انسان‌ها به تغييرات جامعه و دنياي پيرامون ما توجه نمي‌كنند و سعي مي‌كنند جامعه را به عقب برگردانند. اين عده نمي‌توانند داعيه خيرخواهي مردم را داشته باشند.» وي به عملكرد اين مجلس اشاره كرده و گفت: «اقدام عمده مجلس ششم اجرايي كردن قانون اساسي به عنوان شاه‌بيت جمهوري اسلامي بود. هدف اين مجلس ايجاد بستري براي اجرايي كردن قانون اساسي بود. اجرايي كردن موازين مختلفي كه در قانون اساسي وجود داشت از جمله فصل سوم آن مد نظر اين مجلس بود.» كولايي با انتقاد از كساني كه عملكرد اين مجلس را زير سوال مي‌برند اظهار داشت: «اين تصوير از مجلس ششم داده شده كه اين مجلس صرفا در پي تنش و منازعات سياسي بوده است. در حالي كه بر اساس آمار مركز پژوهش‌ها ميزان و حجم فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي در اين مجلس پيشتاز بوده و فعاليت‌هاي سياسي در رتبه پنجم قرار داشت.»
مخالف گفتار ساده‌زيستي آبادگران بودم
در اين مراسم حجت‌الاسلام سيدمهدي طباطبايي به عنوان نماينده مجلس هفتم سخن گفت. او در ابتدا تاكيد كرد كه به چهار اصل معتقد و پايبند است كه شامل حفظ نظام جمهوري اسلامي، حفظ مقام معظم رهبري، حفظ دستاوردهاي انقلاب و حفظ حريم و حرمت است. طباطبايي سپس با تاكيد بر اينكه همه مجالس دستاوردهايي داشتند و دستاوردهاي نظام را نبايد ناديده بگيريم، اظهار كرد: زمينه‌اي كه مجلس ششم به وجود آورد، خودبه‌خود مجلس هفتم ساخته شد. اول جوي كه در مجلس هفتم مطرح مي‌شد، جو حاكم عليه مجلس ششم بود. وي ادامه داد: اولين شعار آبادگران ساده‌زيستي بود. مي‌گفتند با‌ آش رشته جلسه برگزار مي‌كنيم و من اولين آخوند مخالف با اين روند بودم. طباطبايي با بيان اينكه مجلس ششم خيلي مقاوم بود كه جلوي تغيير را گرفت اما تغيير در مجلس هفتم شروع شد، اظهار كرد: در مجلس هفتم به هيچ‌وجه حاضر نبودند رياست مجلس را يك روحاني به دست بگيرد. البته من در رابطه با خودم نمي‌گويم چراكه هيچ‌وقت پستي را كه مزاحم منبرم باشد، قبول نمي‌كنم، اما آقاي فاكر در آن مجلس حضور داشتند وي ادامه داد: موضوع ساده زيستي مطرح شد و من مخالفت كردم. به يك خبرنگار گفتم كه در ناهار مجلس دو خورشت است، يك كوبيده و دو نوع برنج وجود دارد، همان مجلسي كه ساده زيستي مي‌خواست. وي تاكيد كرد: آنقدر مي‌گفتند كه آدم را خسته مي‌كردند. وي گفت: در مجلس هفتم سكوت و بي تفاوتي نسبت به عملكرد دولت وجود داشت. دولت خلاف مي‌كرد و كاري نمي‌كردند. آنها بسياري از مشكلات با دولت را از طريق رهبري حل مي‌كردند. طباطبايي تاكيد كرد: تغييرات كلي سياسي در كشور به وجود آمد و حتي حرف‌شنوي از پيرها هم نداشتند. ايجاد تقابل بين حكومت و مردم و روحانيت در مجلس هفتم انجام شد. تغييرات سياسي در ايران از مجلس هفتم به وجود آمد. اول انقلاب امام خواست برود قم و خواست برخي شخصيت‌ها كشور را اداره كنند اما گفتند نمي‌شود و خواستند خودشان قدرت را در دست بگيرند. وي در پايان تاكيد كرد: فتنه 88 را محكوم مي‌كنم و ديگر كسي از اين موضوع سوءاستفاده نكند.
مطهري: ترس از تشكيل مجلس مخالف نظام بي‌جا است
بعد از كولايي دوباره نوبت به يك اصولگرا رسيد. چهره‌اي كه البته خيلي وقت است كه خيلي از اصولگراها او را از خود نمي‌دانند. او هم البته ديروز آمده بود تا بگويد كه تصورش پيش‌تر از اصولگرايي چيز ديگري بوده است. علي مطهري خيلي وقت است كه هر جا مي‌رود چهره‌اي خبرساز مي‌شود. مراسم ديروز هم از اين قاعده مستثني نبود. او كه خود حالا طعم رد صلاحيت را تمام و كمال مي‌چشد، به صورت صريح در اين باره حرف زد؛ وي بر لزوم اصلاح اين امر تاكيد كرد و گفت: «ريشه اين‌گونه بررسي صلاحيت‌ها ترس بي‌جايي است كه از فريب خوردن مردم وجود دارد. برخي تصور مي‌كنند كه مردم آن رشد لازم را ندارند و فريب مي‌‌خورند. اين ترس بيهوده بوده و موجب ضربه خوردن نظام مي‌شود.» نماينده مردم تهران با بيان اينكه اين محدوديت در بررسي صلاحيت‌ها محدود و مربوط به فساد اخلاقي و فساد سياسي مثل جاسوسي است، ادامه داد: «اينكه برخي مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفي مي‌كنند شايد به خاطر تبليغاتي است كه عليه آن انجام شده است. مجلس ششم غير از مساله تحصن، مجلس ناموفقي نبوده و در اجراي فصل سوم قانون اساسي گام‌هاي مهمي برداشته و در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي تلاش كرده است. مطهري ريزبيني در صلاحيت‌ها براي جلوگيري از تشكيل مجلس ناخوشايند را نامطلوب دانست و گفت: «اين‌گونه برخوردها موجب مي‌شود كه مردم رشد اجتماعي پيدا نكنند. بايد اين اجازه و اختيار را مردم داشته باشند تا اگر صدبار هم اشتباه كنند، در نهايت به رشد اجتماعي برسند.»وي به حضور خود در مجالس هشتم و نهم اشاره كرد و ادامه در صفحه 4

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون