• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

بهداشت

وزارت بهداشت مسوول درمان جانبازان شيميايي سردشت شد
اعتماد|سيد محمد علي شهيدي؛ رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران خبر داد كه براساس يك توافقنامه، وزارت بهداشت مسوول پيگيري درمان جانبازان شيميايي سردشت شده است. وي گفت: سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر جامعه هدف داريم كه طبيعي است همه آنها صددرصد رضايت نداشته باشند. روزي كه به بنياد شهيد آمدم ۶۷ هزار ايثارگر جوياي كار بودند و توانستيم ۲۸ هزار و ۳۷۲ نفر را در سازمان‌هاي دولتي مشغول به كار كنيم و ۲۰ هزار نفر هم از طريق خوداشتغالي وارد شدند اما هنوز بيش از ۴۵ هزار نفر ديگر جوياي كار هستند. وي در مورد حل مشكل مسكن ايثارگران گفت: وزارت مسكن در تامين زمين و وام همكاري خوبي داشته و ما هم در خصوص مسكن ايثارگران مشكل تسهيلات بانكي داشتيم اما هنوز آن‌طور كه هدف ما بوده پيش نرفته است. در برنامه ششم توسعه، موضوع وام مسكن و تامين مسكن ايثارگران مورد تاكيد قرار گرفته و اميدواريم در مدت اجراي اين برنامه مشكل مسكن ايثارگران حل شود. شهيدي درباره پرونده شهداي مدافع حرم گفت: اين افراد توسط گروه‌هاي خاصي هدايت مي‌شوند و اگر شهادت آنها كتبا به بنياد شهيد اعلام شود آنها را در كميسيون احراز شهادت وارد مي‌كنيم. وي ضمن تاكيد بر اينكه بنياد شهيد نبايد سياسي شود، گفت: 82 درصد قانون جامع ايثارگري اجرايي شده و اين موضوع در كميسيون اجتماعي مجلس هم در حال انجام است. همچنين در تبصره 30 قانون برنامه ششم توسعه، موضوع قانون جامع ايثارگران آمده و دولت اين قانون را ابلاغ كرده است. شهيدي به كمبود بودجه بنياد شهيد در سال جاري اشاره كرد و افزايش 12 درصدي رقم بودجه بنياد را براي سال آينده كافي ندانست و گفت: اين رقم، فقط براي افزايش حقوق كاركنان است.

تغيير رويكرد اقتصادي حوزه سلامت
ايسنا| وزير بهداشت گفت: «در بسياري از كشورهاي دنيا، وزير بهداشت، پزشك نيست و بسياري از وزيران بهداشت در دنيا، مديران اقتصادي هستند، زيرا حوزه سلامت علاوه بر ارايه خدمات بهداشتي و درماني، يك بنگاه اقتصادي است و سرمايه در گردش آن در بالاترين درجه قرار دارد؛ به گونه‌اي كه دو برابر نفت و گاز است و بسياري از شركت‌هاي بزرگ دنيا مانند سوني، فيليپس، فوجي و زيمنس به حوزه سلامت وارد شده و سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني را انجام داده‌اند.»
سيد حسن قاضي‌زاده‌هاشمي گفت: «امروز مهم‌ترين مشكل كشور، مشكل اقتصادي است و نگاه مردم به رفتار مديران مالي در دولت و مجلس است و خروجي كار آنها در زندگي مردم اثرات بسيار زيادي دارد و اگر در بخش مالي، مديريت درستي صورت گيرد ما در حوزه سلامت نيز گرفتاري‌هايي مانند بيماري‌هاي اعصاب و روان، تصادفات و مرگ و ميرها را نخواهيم داشت و مي‌توان از عوارض ثانويه آن‌كه متوجه عوامل اقتصادي است، جلوگيري كرد.» وزير بهداشت گفت: «دولت تصميم گرفت به حوزه سلامت به عنوان يكي از اولويت‌هاي اساسي توجه كند و زماني كه مسووليت كار را به عهده گرفتيم، در حوزه سلامت بحران جدي دارو وجود داشت؛ به گونه‌اي كه با كمبود 300 قلم دارو مواجه بوديم و اين كمبودها امروز به كمتر از 30 قلم رسيده است. علاوه بر اين دسترسي مردم نيز به دارو افزايش يافت و شاهد كاهش 400 ميليون دلاري واردات و افزايش دو برابري صادرات دارو و تجهيزات به خارج از كشور بوديم. در طول كمتر از دو سال گذشته 2000 خانه بهداشت ساخته شده و اقلام دارويي نيز در نقاط مرزي افزايش پيدا كرده است. در دوره جديد توانستيم براي بيش از 10ميليون نفر از حاشيه‌نشينان شهرها دسترسي به خدمات بهداشتي را فراهم كنيم كه وجود اين تعداد حاشيه‌نشين مي‌تواند ناشي از تصميمات اقتصادي در دوران گذشته يا بروز خشكسالي در كشور باشد، اما ما براي خدمات‌رساني آنها به ازاي هر 12 هزار و 500 نفر، يك واحد بهداشت و به ازاي هر 45 تا 50 هزار نفر يك مركز جامع خدمات سلامت ايجاد كرديم. در حوزه درمان از معدود كشورهايي بوديم كه پرداخت از جيب مردم، حداقل 58 درصد بود، اما در حال حاضر اين هزينه‌ها در نقاط شهري به شش و در نقاط روستايي به سه درصد كاهش يافته است. در تمام نظرسنجي‌هايي كه در سال‌هاي گذشته از مردم صورت مي‌گرفت، وزارت بهداشت همواره از دستگاه‌هاي داراي رتبه بيش از 30 بود، اما در حال حاضر رتبه اول را در بين وزارتخانه‌ها به خود اختصاص داده كه اين نگاه مردم افتخاري براي ما و همكاران‌مان است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسيار زيادي داريم. براي تامين نيروي متخصص در جهت رسيدن به عدالت در سلامت هم ظرفيت دانشگاه‌ها را افزايش داديم و تغيير مدل دريافت خدمات در وزارت بهداشت در دست انجام است تا كمبودهايي مانند 100 هزار تخت بيمارستاني برطرف شود.»وي گفت: بدهي وزارت بهداشت در آغاز مسووليت ما 8000 ميليارد تومان بود و در سال 93 كل منابعي كه به وزارت بهداشت اختصاص يافت 7500 ميليارد تومان بود و توانستيم پرداخت از جيب مردم را از 40درصد كاهش دهيم. از مجموع 7500 ميليارد تومان در مجموع 600 ميليارد تومان هزينه اصلاح تعرفه‌ها شد و برخي افراد ادعاهاي نادرستي در اين زمينه دارند و عنوان مي‌كنند تمام اعتبارات طرح تحول به جيب پزشكان و گروه پزشكي رفته است، اما علاوه بر اينكه ما بخش بسيار كمي از آن را براي اصلاح تعرفه قرار داديم، در حال حاضر چندين هزار پروژه عمراني در سطح كشور داريم كه مي‌توان گفت وزارت بهداشت بيشترين كار عمراني از نظر تنوع را در كشور دارد. هاشمي ضمن ارزشمند دانستن پوشش بيمه براي 11 ميليون نفر از مردم كشور افزود: بنا بر گزارش وزير تعاون، 80 درصد از افرادي كه تحت پوشش بيمه قرار گرفته‌اند، درآمد ماهانه كمتر از يك ميليون تومان دارند؛ يعني نمي‌توانستند در گذشته خدمات سلامت را دريافت كنند و 28 درصد از مراجعان جديد به بيمارستان‌هاي ما از مددجويان كميته امداد هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون