• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

وظايف رسانه‌ها در انتخابات

الياس حضرتي

انتخابات از ارکان مهم و پايدار در شکل گيري ساختارهاي سياسي جوامع مختلف است . در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز که مبتني بر نظريه مردم سالاري ديني است، راه هاي حضور اثر گذار مردم در تشکيل تمامي نهادهاي قدرت به صورت مستقيم و غير مستقيم پيش بيني شده است. توجه به جايگاه رسانه ها در تحقق مشارکت سياسي به صورت عام و کارکرد رسانه در نظام جمهوري اسلامي به صورت خاص، اهميت مضاعف و تعيين کننده رسانه ها در انتخابات مختلف را آشکار مي سازد. اگرچه در جهان امروز و حتي در سنتي‌ترين كشورهاي جهان، رسانه، سايه سنگين خود را بر نظام اجتماعي و مناسبات انساني انداخته و قدرت و نفوذ آن نه‌تنها در عرصه عمومي و مديريت كلان كه در خصوصي‌ترين ساحت زيست فردي تعميم يافته است، اما شايد در هيچ زمان و شرايطي، مثل زمان انتخابات نقش رسانه‌ها برجسته و بااهميت نشود، به طوري كه بخش عمده‌اي از فرآيند انتخابات چه به لحاظ سخت‌افزاري و بهره‌گيري از كاركرد و برد تبليغاتي آن و چه از منظر نرم‌افزاري براي نهادينه كردن رفتار انتخاباتي و رهبري افكار عمومي بردوش رسانه‌هاست.  اينك در ايام انتخاباتي ديگر،وظايف رسانه‌ها سنگين‌تر از گذشته‌است. در روزهاي باقيمانده تا برگزاري انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره خبرگان رهبري، آنچه نياز ضروري فضاي سياسي حاكم بر كشور است، آرامش است؛ آرامشي كه در حالت اميد و انتظار كانديداها مي‌تواند با اتكا به قانون، فضا را براي پذيرفتن اعلام هر نتيجه‌اي از سوي نهاد نظارتي انتخابات آماده كند . يكي از تذكرات چندروز پيش‌رهبر معظم انقلاب اين بود كه مردم را نبايد  به انتخابات بدبين كرد. ايشان فرمودند:«اگر ملت ايران،خوب ،قوي ،حازم و عازم وارد ميدان بشود و صندوق‌هاي راي را  از راي خود عزم  پركند، ايران خواهد باليد ...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون