• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

بودجه 1395 سرگردان شد

بودجه سال آينده در حالي بلاتكليف مانده كه بسياري از كارشناسان داخلي و بين‌المللي سال پيش رو را مهم‌ترين سال براي اقتصاد ايران طي يك دهه آينده مي‌دانند.
 به گزارش «اعتماد»، در حالي نمايندگان مجلس تصويب لايحه بودجه سال آينده را در سال جاري مقدور نمي‌دانند كه پيش از اين نيز در دوره‌هايي كه مجلس برگزاري انتخابات را پيش رو داشت، لايحه بودجه را تصويب كرده است. نمايندگان مجلس در شرايطي بر ارايه بودجه دو دوزادهم از سوي دولت اصرار دارند كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي موافق اين موضوع نيست و رييس اين سازمان كه روزي خود بر صندلي نمايندگي تكيه زده است با استناد به رويه جاري در بررسي بودجه، تصويب اين لايحه را در موعد مقرر امكان پذير مي‌داند.
 در حالي دولت بر تصويب و مجلس بر عدم تصويب بودجه در سال جاري اصرار دارند كه 60 روزي بيشتر به اجراي قانون بودجه سال جاري باقي نمانده است. دولت يازدهم كه در دو سال گذشته به ارايه لايحه بودجه در موعد قانوني، يعني 15 آذر ماه متعهد بود، در سال جاري با استناد به تعيين تكليف تحريم‌ها براي مشخص شدن اعداد و ارقام بودجه لايحه بودجه سال 1395 و برنامه ششم را با تاخيري 40 روزه به مجلس ارايه كرد اما همان زمان نيز تاكيد كرد انتظار دارد لايحه بودجه در سال جاري بررسي شده و پروسه تصويب را طي كند.

فرصتي وجود ندارد
در عين حال ايسنا گزارش داد؛ باهنر، نايب‌رييس مجلس با بيان اينكه در حال حاضر مجلس كار رسيدگي به بودجه را آغاز كرده و حتي كميسيون تلفيق جهت انجام مقدمات كار و انتخاب هيات رييسه نيز تشكيل شده است، گفته كه در اين بين ما نمي‌توانيم حق نمايندگان را ناديده بگيريم چرا كه طبق آيين نامه نمايندگان 10 روز براي ارايه پيشنهادات در مورد بودجه به كميسيون‌هاي تخصصي فرصت دارند و كميسيون‌هاي تخصصي نيز 15 روز فرصت بررسي پيشنهادات و ارايه گزارش نهايي را به كميسيون تلفيق دارند. بر اين اساس طبق جدول زمان‌بندي آيين نامه به هيچ‌وجه امكان رسيدگي لايحه بودجه تا پايان سال 94 در مجلس وجود ندارد.
وي با اعلام اينكه لازمه تصويب بودجه 95 در مجلس تصويب احكام برنامه ششم در مجلس است كه اين احكام در كميسيون مشترك به تصويب رسيده است؛ از اين رو درخواست ما از هيات رييسه اين است كه اين موضوع را با اولويت در دستور كار مجلس قرار دهد اين را هم گفته كه دولت هر چه سريع‌تر لايحه دو يا سه دوازدهم بودجه را به مجلس ارايه دهد تا در اول سال قانون لازم را داشته باشد. ما هم تمامي تلاش‌هاي‌مان را مي‌كنيم تا در دو ماه ابتدايي سال 95 قوانين بودجه و برنامه ششم رابه تصويب برسانيم.
از سوي ديگر نوبخت با بيان اينكه از 27 دي‌ماه كه لايحه بودجه به مجلس ارايه شد تا پايان سال بيش از 60 روز فرصت وجود دارد كه از اين مهلت كل زماني كه طبق آيين‌نامه است 40 روز است و 20 روز هم نمايندگان فرصت دارند كه براي فعاليت‌هاي انتخاباتي به حوزه‌هاي خود سركشي كنند، توضيح داد: اين در حالي است كه رييس مجلس اين فرصت انتخاباتي را دو هفته تعيين كرده كه ما حتي اگر آن را به 20 روز اضافه كنيم باز هم‌زمان براي بررسي آن وجود دارد، پس اگر ما بودجه را زماني ارايه كرده بوديم كه كمتر از 30 روز فرصت باقي مانده بود آنگاه مجلس مي‌توانست اعلام كند كه دولت وقت قانوني را ارايه نكرده و فرصت كافي براي تصويب لايحه وجود ندارد، اما در حال حاضر اگر از همه زمان‌ها استفاده شود باز هم‌زمان كافي براي تصويب بودجه وجود دارد.

سابقه ارايه لايحه و تصويب
در حالي امسال با زمان انتخابات مجلس همزمان شده كه در سال 1386 كه زمان انتخابات بود، دولت در 17 دي‌ماه لايحه بودجه را به مجلس مي‌دهد و در اول اسفندماه نيز مصوبه را گرفته است. به عبارتي تجارب گذشته به گونه‌اي بوده كه با وجود تاخير در ارايه لايحه قانون بودجه تا قبل از پايان سال تصويب مي‌شده است به استثناي يكي - دو سال پاياني دولت گذشته كه لايحه در اسفند‌ماه و با تاخير زيادي به مجلس رفت و لازم بود تا لايحه چند دوازهم به تصويب برسد.
جدول زير نشان‌دهنده موعد زماني ارايه لايحه بودجه و برنامه و زمان تصويب و تاييد لايحه در مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون