• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3136 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر

پرواز رفت و برگشت تهران - بغداد 20 ساعت تاخير داشت

تحصن مسافران در اعتراض به تاخير هواپيما

 

اعتماد| تاخير در پرواز، لغو پرواز، امتناع از مسافرگيري هواپيما و بلاتكليفي چند ساعته مسافران، تجاربي است كه مسافران ايراني بارها با آن روبه‌رو شده‌اند اما روز گذشته يكي از عجيب‌ترين تاخيرها صورت گرفت. مسافران پرواز ۳۴۱۷ بغداد - تهران، پس از تحمل 20 ساعت تاخير در پرواز رفت و برگشت، به تهران رسيدند و به خاطر اين تاخير يك بليت رفت و برگشت به مشهد دريافت كردند. مسافران در اعتراض، به اين تاخير در پرواز رفت و برگشت در داخل هواپيما تحصن كردند و هواپيما را ترك نكردند، به گزارش ايرنا اين پرواز قرار بود در ساعت 3:40 صبح تهران، در روز پنجشنبه ۲۷ آذر به زمين بنشيند، اما در نهايت در ساعت 8:30 دقيقه در فرودگاه تهران فرود آمده است. در ادامه اين خبر آمده است كه ميان مردم و نيروهاي حراست فرودگاه درگيري‌هاي لفظي و برخوردهايي صورت گرفته است. پس از برخوردها مسوولان اين شركت هواپيمايي   و سازمان نظارت و بازرسي فرودگاه‌هاي ايران داخل هواپيما شده‌اند و به گفته مسافران قرار شد يك بليت رفت و برگشت به مشهد به آنها به عنوان خسارت داده شود. اين در حالي است كه مركز اطلاعاتي فرودگاه امام خميني اين تاخير را به دليل حجم بالاي پروازهاي اين روزها ميان ايران و عراق، امري عادي بيان كرده است. شايد هفت ساعت تاخير بعد از مسافرتي كه پياده‌روي زيادي در آن بوده، به خودي خود براي عصباني كردن مسافران كافي به نظر برسد، اما زماني بيشتر به ايشان حق خواهيم داد كه بدانيم اغلب‌شان هفته گذشته در آغاز مسافرت به عراق، با تاخير 13 ساعته مواجه شده بودند و حالا در مسير بازگشت، وقتي بار ديگر اسير بي‌برنامگي شدند، به اين نتيجه رسيدند كه بايد به نوعي اعتراض خود را نشان دهند. اما به نظر مي‌رسد كه اين ماجرا ارتباطي به پروازهاي زياد ايران به عراق ندارد و در نقاط ديگر كشور و در پروازهاي داخلي هم اين مساله ديده مي‌شود، در همين راستا مسافران پروازهاي روز گذشته كه در مسير‌هاي اهواز به مشهد، اهواز به ساري، اهواز به سيري، اهواز به تهران و اهواز به شيراز بليت داشتند پروازشان لغو شده است. پروازهاي فرودگاه اهواز روز گذشته با تاخيرهاي طولاني مدت مواجه و يا لغو شد و اين امر اعتراض مسافران را در اين فرودگاه به دنبال داشته است. روز 27 آذر هم 300 مسافر در فرودگاه مهرآباد كه قصد سفر به بوشهر داشتند با تاخير چندساعته در پرواز مواجه شدند، همچنين پروازهاي اهواز به خارك، اهواز به تهران و اهواز به مشهد نيز با تاخيرهاي بالاي دو ساعت مواجه شده و انجام نشده‌اند و مسافران اين پرواز در فرودگاه تجمع كردند. هواشناسي دليل اين تاخيرها را مه شديد اعلام كرده است.
حقوق مسافران چه مي‌شود؟
طبق عرف جهاني تاخير تا نيم ساعته پروازها طبيعي به حساب مي‌آيد. اگر پروازي بيش از 30 دقيقه تاخير داشته باشد شركت هواپيمايي موظف است نسبت به تامين رضايت مشتري اقدامات لازم را انجام دهد البته اين امر با توجه به رقابت بين شركت‌ها براي حفظ مسافران‌شان امري طبيعي است و ايرلاين‌ها معمولا خود نسبت به اين موضوع راغب هستند. طبق قاعده بين‌المللي در پروازهايي كه دو ساعت تاخير دارند، شركت هواپيمايي موظف است شرايطي را براي تماس رايگان و اسكان راحت مسافران فراهم كند و نوشيدني و غذاي مناسب در اختيار آنها بگذارد. در تاخيرهاي بيش از سه ساعت، مسافران مي‌توانند غرامتي معادل لغو پرواز را دريافت كنند. اگر پروازي بيش از پنج ساعت تاخير داشته باشد مشتري حق لغو پرواز و دريافت بهاي كامل بليت را دارد و شركت هواپيمايي بايد شرايط لازم براي بازگشت مشتري به مبدأ را فراهم كند. در صورتي كه شرايط نامساعد جوي علت اصلي لغو پروازي باشد و امكان جايگزين كردن هواپيماي ديگر به وجود نيايد تنها بهاي بليت به مسافر عودت داده مي‌شود.
واكنش مردم به اين اتفاقات
اما مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌ها نسبت به اين تاخيرها واكنش‌هاي زيادي نشان دادند، عده‌يي اين كار را خلاف قوانين جهاني دانستند و نوشتند كه در تمام دنيا خسارت مسافر تحت قوانين خاصي پرداخت مي‌شود اما فقط در ايران است كه اين اتفاق نمي‌افتد. علي در يكي از سايت‌ها درباره اين تاخير 20 ساعته نوشت: «كسي اينجا پاسخگوي مسافران نيست كه آنها هنگام رفت 13 ساعت و برگشت 7 ساعت تاخير داشتند و چه كسي اين وقت را به آنها بر مي‌گرداند؟ تحصن‌ها قابل احترام است.» مرتضي در اين باره نوشت: «تا زماني كه مردم به اين ماجراها اعتراض نداشته باشند مسوولان به فكر اين نمي‌افتند كه مشكلات را برطرف كنند، به نظرم مردم كار خوبي انجام داده‌اند و نبايد حقوق خودشان را در نظر نگيرند.» بي‌توجهي به حقوق مسافران و رعايت نكردن قوانين جهاني توسط شركت‌هاي هواپيمايي يكي از مشكلاتي است كه مردم چند سالي مي‌شود كه با آن درگير هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون