• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

سيدعباس عراقچي:

مساله‌اي در منطقه نيست كه بدون حضور و نفوذ ايران حل شود


گروه ديپلماسي| توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 به فرجام اجراي برجام رسيده و ايران و جامعه جهاني در حال تجربه روزهاي پسابرجام هستند. در چند روز اخير نشست‌هاي متعددي با سوژه‌هاي متفاوت در خصوص حركت علمي- سياسي و اقتصادي ايران در روزهاي بدون تحريم و پسابرجام برگزار شده است. روز گذشته دانشگاه شهيد بهشتي، ميزبان سيدعباس عراقچي، رييس ستاد پيگيري برجام در وزارت امور خارجه بود. عراقچي سخنان خود در اين مراسم را با گراميداشت سي و هفتمين سالگرد انقلاب اسلامي، آغاز كرد و گفت: آنچه انقلاب به ما عطا كرد مولفه‌هاي تبديل شدن به قدرت منطقه‌اي و بين‌المللي بود. ايران بعد از چهار دهه امروز قدرت بزرگي حتي فراتر از منطقه است. تنها كشوري است كه از ثبات و امنيت برخوردار است و هيچ مساله‌اي نيست كه در منطقه بدون حضور و نفوذ ايران حل شود. ايران با همه تحريم‌هاي سنگيني كه در درجات بالاي علمي، اقتصادي و سياسي به آن تحميل شد، توانست مقاومت كند. ايران كشوري است كه در هر انتخابات بيش از 73 درصد مشاركت مردمي را ثبت كرده است و اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي غربي چنين درصد مشاركت مردمي را در انتخابات خود تجربه نمي‌كنند.
در مذاكرات به دانشمندان كشورم افتخار كردم
معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه در بخش‌هايي از سخنان خود با به ياد آوردن خاطراتي از مذاكرات هسته‌اي گفت: در طول مذاكرات صحنه‌هايي را ديدم كه به خود و دانشمندان كشورمان افتخار كرده و به ايران باليدم. امروز آب سنگين ما در بهترين آزمايشگاه‌هاي دنيا توسط امريكايي‌ها تست شده و مشخص شده كه از بالاترين خلوص برخوردار است و امروز امريكايي‌ها خواهان آب سنگين ما هستند. وقتي طرف مقابل در مذاكرات اصرار داشت كه رآكتور اراك به خاطر توليد پلوتونيوم و خطر استفاده ازآن در سلاح هسته‌اي مورد ادعاي آنها، تعطيل شود و ما قبول نمي‌كرديم و همين مساله ما را در بن بست قرار داده بود، اين متخصصان ايراني بودند كه طرحي را براي بازطراحي قلب رآكتور به شكلي كه سالانه به جاي 10 كيلو پلوتونيوم كمتر از يك كيلو توليد كند، ارايه كردند. طرف مقابل اين طرح را نمي‌پذيرفت و معتقد بود كه شدني نيست. من شاهد بودم كه ماه‌ها جدال علمي بين متخصصان ايراني و 1+5 به ويژه با امريكايي‌ها در جريان بود. امريكايي‌ها مي‌گفتند اين طرح عملياتي نيست و ما مي‌گفتيم هست. در نهايت ما پيروز شديم و طرح ايران براي بازطراحي مورد پذيرش قرار گرفت. يكي از لحظات شيرين زندگي من در مذاكرات لحظه‌اي بود كه طرف مقابل در آن سوي ميز مذاكره تسليم طرح ايران براي بازطراحي شد و قرار شد رآكتور اراك باقي بماند و قلب آن بازطراحي شود.
حمله به سفارتخانه عربستان بزرگ‌ترين مشكل جهان اسلام نيست
سيد عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه در حاشيه نشست روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص حضور خود به عنوان نماينده ايران در نشست فوق‌العاده سازمان همكاري اسلامي در جده و صدور بيانيه ضدايراني در اين نشست گفت: آنچه كه در جده اتفاق افتاد اجلاس فوق‌العاده سازمان همكاري‌هاي اسلامي بود كه به درخواست عربستان براي بررسي موضوع حمله به سفارتخانه اين كشور در ايران برگزار شد. حضور ايران در اين اجلاس به اين دليل بود كه سازمان همكاري اسلامي سازمان مهمي در سياست خارجي ايران است و ما همواره در اين سازمان حضور داشته‌ايم. البته برخي كشورها به خصوص عربستان همواره تلاش كرده است كه اين سازمان را در مسير خواسته‌هاي خود هدايت كند اما موضع ايران اين بود كه مشكلات و نگراني‌هاي مهم‌تري در جهان اسلام وجود دارد كه سازمان همكاري اسلامي بايد به آنها بپردازد. بحث حمله به سفارتخانه عربستان در ايران اگر هم مشكلي باشد حداقل بزرگ‌ترين مشكل جهان اسلام نيست. بيش ازيك سال است كه دولت فلسطين درخواست برگزاري اجلاس سران اين سازمان را براي رسيدگي به حمله به مسجد الاقصي كرده است اين اجلاس برگزار نشده ولي در عرض دو هفته سازمان اقدام به تشكيل نشست فوق‌العاده به درخواست عربستان مي‌كند. حمله به سفارتخانه عربستان در ايران امر محكومي بوده و دولت ايران هم اين اقدام را محكوم كرده و به دنبال مجازات مسببان اين حركت هم هستيم. اما در جلسه جده هم بر اين نكته تاكيد شد كه مشكلات و چالش‌هاي جهان اسلام ناشي از بحث گسترش فعاليت‌هاي تروريستي و فرقه گرايي است كه بايد به آنها سريعا رسيدگي شود.  عراقچي در ادامه افزود: بيانيه‌اي كه اجلاس صادر كرد بيانيه متعادلي نبود و ما مخالفت خود را با اين بيانيه در اجلاس هم اعلام كرديم. ايران و لبنان خود را از اين بيانيه جدا كرده و اعلام كردند كه اين بيانيه را قبول ندارند و بسياري از كشورهاي ديگر هم كه اين بيانيه را امضا كردند، تاكيد داشتند كه صرفا بند محكوميت حمله به سفارتخانه ايران در عربستان را قبول دارند. ساير بندهاي بيانيه عمدتا مورد قبول ساير كشورها نبود. ما اميدوار هستيم كه سازمان كنفرانس اسلامي در مسير درستي براي حفظ اتحاد جهان اسلام حركت كند.  عراقچي در پايان تاكيد كرد كه هيات ايراني مذاكرات حاشيه‌اي با عربستان در خصوص رابطه دوجانبه در جده برگزار نكرده و البته درخواستي هم از طرف مقابل براي چنين نشستي با هيات ايراني مطرح نشده است.

 

خبر كوتاه

 

اعتراض اندونزي به بيانيه ضدايراني
«آرماتانا نصير» سخنگوي وزارت امور خارجه اندونزي در نشست خبري خود در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه راجع به نتايج اجلاس فوق‌العاده وزراي خارجه سازمان همكاري اسلامي در جده سوال كرد، اظهار داشت: در ارتباط با ايران موضع اندونزي با موضع سازمان همكاري اسلامي كاملا يكسان نيست. همان‌طور كه مشخص است سازمان همكاري‌هاي اسلامي بيشتر متمايل به عربستان سعودي است و ايران را متهم به دخالت در امور داخلي ساير كشورها به ويژه عربستان در ارتباط با اعدام شيخ نمر كرده است.  به گزارش فارس، وي افزود: اين در حالي است كه اندونزي نقطه نظرات متفاوتي در خصوص تنش بين ايران و عربستان در اجلاس هفته گذشته در جده ابراز كرد. در اين نشست محور اصلي سخنراني و تلاش‌هاي وزير خارجه اندونزي فراهم كردن زمينه گفت‌وگو بين ايران و عربستان در راستاي بهبود روابط و مناسبات همسايگان با يكديگر در چارچوب سازمان همكاري‌هاي اسلامي بود، ولي پيش‌نويس بيانيه جده توسط عربستان تنظيم شده بود و به اعتقاد اندونزي اين پيش‌نويس نگاه به گذشته داشت و از گفت‌وگوهاي سياسي حمايت نمي‌كرد و به همين دليل موجب ايجاد شور و اشتياق براي دوستي در منطقه نمي‌شد. اندونزي اصرار داشت كه اين ديدگاه در بيانيه گنجانيده شود، اما اصرار اندونزي به جايي نرسيد و بيانيه‌اي به تصويب رسيد كه از نظر ما هيچ نگاهي به جلو نداشت.

نقش سردار سليماني در آغاز مذاكرات صلح سوريه
پپه اسكوبار، كارشناس مسائل ژئوپلتيك كه عمده مطالعات خود را روي خاورميانه، آسياي مركزي و سياست خارجي ايالات متحده امريكا متمركز كرده است، به تازگي در يادداشتي در پايگاه خبري راشاتودي ضمن بررسي وضعيت سوريه پيش از برگزاري مذاكرات ژنو، به معرفي برندگان و بازندگان تحولات سوريه پرداخته است. به گزارش «تابناك»، اسكوبار در يادداشت خود آورده است: «بايد پذيرفت اين تصور كه برونداد مذاكرات ژنو بتواند همه مشكلات مربوط به بحران سوريه را حل كند، كمي خنده‌دار است و اين موضوع را مي‌توان در صحبت‌هاي استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد، آنجا كه گفته است با وجود حضور همه بازيگران مرتبط با سوريه در مذاكرات نيز حل مشكلات سوريه كار دشواري است، ملاحظه كرد. براي مثال، جرج صبرا، معاون هيات معارضان سوري، به تازگي گفته كميته عالي مذاكرات (متشكل از برخي معارضان متحد عربستان) در صورت عدم توقف بمباران مواضع شورشيان توسط دولت بشار اسد و جنگنده‌هاي روسي، در مذاكرات ژنو شركت نخواهد كرد. اين در حالي است كه اين كميته ـ كه به جاي آنكه يك اپوزيسيون حقيقتا سوري و پيگير منافع ملت سوريه باشد ـ به ابزاري براي عربستان سعودي تبديل شده است. براي بررسي دقيق اوضاع سوريه بايد از تابستان گذشته تحولات را پي گرفت؛ تابستاني كه فرمانده سپاه قدس ايران (سردار قاسم سليماني) شخصا به مسكو رفت و به مقامات روسيه هشدار داد كه اوضاع سوريه در وضعيت بدي است. در آن زمان، سردار سليماني به مقامات كرملين گفت كه حلب در شرف سقوط قرار دارد و نيروهاي گروه تروريستي جبهه النصره در نزديكي دمشق هستند. در آن ديدار فرمانده سپاه ايران به مقامات سياسي روسيه هشدار داد، در صورت بي‌توجهي روسيه به تحولات سوريه نيروهاي تروريستي سوريه، بدون شك به زودي طرطوس و پايگاه نيروي دريايي روسيه در آنجا را اشغال خواهند كرد. اين اطلاعات و هشدارها تاثيرات جدي و موثري در تصميم‌گيري پوتين براي اقدام مستقيم در جنگ سوريه ايجاد كرد و باعث شد، نيروي هوايي روسيه با هدف تغيير در فرآيند بازي وارد جنگ شود. ورود نيروهاي هوايي روسيه به جنگ سوريه موجب شد تا امنيت مناطق پرجمعيت سوريه همانند دمشق، حماه، حلب، حمص و لاذقيه تا حدود زيادي افزايش يابد و شانس گروه‌هاي تروريستي همانند داعش و جبهه النصره براي تسلط بر اين مناطق به صفر نزديك شود و بسياري از شورشيان و معارضان ديگر نير تحت حملات شديد روسيه از مواضع خود عقب‌نشيني كنند.»پپه اسكوبار با معرفي دو جناح مشخص در تحولات سوريه كه منافع متضادي با يكديگر دارند افزوده است: «روند تحولات سوريه به گونه‌اي پيش رفت كه گروه 1+4 (ايران، روسيه، عراق، حزب‌الله لبنان و نيروهاي دولت سوريه) در برابر واشنگتن، آنكارا و رياض قرار گرفتند و در اين ميان گروه 1+4 موفقيت‌هاي زيادي از جمله در طرطوس، دمشق، حماه، حمص، لاذقيه و... به دست آوردند». در پايان اين يادداشت گروه 1+4 برندگان و آنكارا و رياض بازندگان فعلي روند جاري در موضوع سوريه معرفي شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون