• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

گزارش «اعتماد» از ابهامات موجود در مناقشه فوتبال ايران وعربستان

ايران سه كشور را براي ميزباني به AFC معرفي كرد؟

عليرضا اسدي: جمعه نهم بهمن‌ماه
«بحث اول این بود که التهاب را بخوابانیم و زمان بخریم و در این مدت با استفاده از دیپلماسی موجود از تمام توانمندی‌های‌مان در حوزه بین‌الملل استفاده کنیم تا از منافع ملی خودمان دفاع کنیم ضمن اینکه کاملا مسائل سیاسی را به عنوان یک بهانه در دست عربستانی‌ها می‌دانیم و می‌دانیم که آنها دنبال چه هستند که بزرگترین هدف ما این است که نگذاریم سعودی‌ها به موفقیتی که فکر می‌کنند برسند. الان كه ما توانستيم ائتلاف شش كشور عرب را خراب كنيم و از كنفدراسيون فوتبال آسيا زمان بخريم خودش يك پيروزي بزرگ به حساب مي‌آيد.»
كفاشيان: دهم بهمن‌ماه در گفت‌وگو با شبكه العربيه
«بازي ليگ قهرمانان آسيا اصلاح شد تا نمايندگان ايران و عربستان تا تاريخ 15 مارس (25 اسفند) رودرروي هم قرار نگيرند اما اگر در اين مدت مشكلات سياسي دو كشور مرتفع شود رقابت‌ها به شكل عادي خود برمي‌گردد در غير اين صورت يكي از كشورهاي امارات، عمان و قطر به عنوان كشور بي‌طرف انتخاب خواهد شد تا بازي در آن كشور برگزار شود. آنچه را  امروز باشگاه‌هاي عربستاني مي‌گويند مي‌فهمم ما هميشه سعي كرديم بهترين ميزباني را براي آنها مهيا كنيم. ما خيلي خوشحال مي‌شويم كه ميزباني آنها را داشته باشيم زيرا امور مشترك بسياري داريم از جمله ديانت ما اسلام است.»
تشكر احمد عيد، همتاي عربستاني كفاشيان از AFC
آتش زدن سفارت عربستان در ایران عملی بسیار خطرناک و محکوم شده است و وقتی چنین کاری انجام می‌شود طبیعی است که بازیکنان هم با مشکل مواجه شوند و به همین خاطر از کنفدراسیون فوتبال آسیا تشکر می‌کنیم که چنین حکمی را صادر کرده است.
فوتبال عربستان نه‌تنها در آسیا، بلکه در سراسر جهان هم از محبوبیت برخوردار است. دلايل و شواهد مستند خود را به AFC ارايه دادیم و کشور قطر را هم به عنوان میزبان انتخاب کرده‌ایم. البته تصمیم نهایی در 15 مارس گرفته خواهد شد.
 
بعد از برگزاری جلسه کمیته اجرايی «AFC» در دوحه قطر در نهایت مقرر شد اگر اختلافات ایران و عربستان تا ۲۵ اسفند امسال حل نشود، دیدارهای نمایندگان این دو کشور در لیگ‌ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در زمینی بی‌طرف انجام شود. حالا اما سوال‌هاي زيادي مطرح است. اگر راي و تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا به نفع ايران است،‌ پس چرا سعودي‌ها از AFC تشكر كرده‌اند؟ اگر راي به نفع عربستان است چرا مسوولان فدراسيون فوتبال ايران مي‌گويند كه دراين زمينه پيروز شده‌اند. آنها به صراحت حتي در مصاحبه‌هاي مختلف خود با خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها اعلام مي‌كنند اگر راي نهايي به نفع طرف مقابل باشد آن را قبول نخواهند كرد و به محاكم ورزشي بين‌المللي و فيفا شكايت خواهند كرد. امروز هر كسي برداشت خودش را از مناقشه به وجود آمده دارد. اما مساله حايز اهميت مصاحبه‌هاي مشكوك رييس فدراسيون فوتبال ايران است.
انگار كه رييس از آينده‌اي تلخ خبر دارد و فعلا صلاح نمي‌داند كه بخواهد آن را اعلام كند. اينكه اتفاقي كه در نهايت رخ خواهد داد به نفع عربستاني‌ها و برگزاري مسابقات باشگاهي بين دو كشور در يك كشور ثالث خواهد بود.
 
ديروز یک سایت عربی معتبردر خبري جنجالي پرده از يك اتفاق مهم برداشت و مدعی شد ایران سه کشور را به عنوان میزبان دیدارهای خود با نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا به AFC معرفی کرده است. یورو اسپرت عربی نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای که به AFC نوشت، سه کشور را به عنوان نامزدهای میزبانی دیدارهای نمایندگان این کشور در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم‌های عربستان معرفی کرد. شهرهای دوحه، دوبی و مسقط توسط فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی دیدار برابر نمایندگان عربستان نامزد شده‌اند.»
 یورواسپورت همچنين در ادامه خبر خود نوشته است فدراسیون فوتبال عربستان چند روز پیش اعلام کرد که حاضر نیست برابر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در خاک ایران به میدان برود و چنانچه AFC با خواسته‌ آن‌ها مخالفت کند از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهند رفت.
 
«فکر می‌کنم همه کارها نهایی شده و بازی‌های نمایندگان ایران و آسیا در یک کشور سوم برگزار خواهد شد». اين صحبتي است كه روز گذشته حسن غفاري، رييس سابق روابط بين الملل فدراسيون فوتبال اعلام كرد. او كه سال‌ها در مسايل ديپلماسي مديريت بين‌الملل فوتبال ايران و آسيا فعال بوده درباره مشكلات به وجود آمده مي‌گويد: «AFC در یک حرکت سیاستمدارانه توپ را در زمین دو کشور ایران و عربستان انداخت و گفت که خودشان برای میزبانی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا توافق کنند و باعث شد هیچ کدام از دو کشور از AFC ناراحت نشوند. با توجه به این که عربستان خواستار بازی نکردن در ایران شده است باید آنها را پیروز این مناقشه بدانیم و AFC طرف آنها را گرفته است. اگر نتوانیم با این کشور به توافق سیاسی دست یابیم، در نتیجه‌ از لحاظ ورزشی هم به توافق نمی‌رسیم. به اين ترتيب در شرایط موجود عمان را بهترین کشور برای بازی‌های ایران و عربستان می‌دانم. عربستانی‌ها با لابی‌های قدرتمند و پول‌های زیادی که هزینه می‌کنند توانسته‌اند رای کشورهای منطقه را بخرند. رییس کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا هم عرب است و از طرفی کشورش رابطه نزدیکی با عربستان دارد. پس طرف عربستان را هم می‌گیرد.»
 
مصاحبه غفاري، ادعاي رسانه هاي عربي معتبر و شايعاتي كه وجود دارد خبر از يك اتفاق تكان دهنده براي فوتبال ايران مي‌دهد. مصاحبه روز گذشته رييس فدراسيون فوتبال ايران با راديو ورزش را هم اگر بررسي و تحليل كنيم به خوبي مشخص است كه كفاشيان تلويحا برگزاري بازي در يك كشور ثالث را تاييد كرده است. او گفته است: «توضیحات ما مورد تأیید مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بود به همین خاطر اجرای درخواست عربستانی‌ها را برای 5/2 ماه به تاخیر انداختند تا مشکلات موجود بین دو کشور ایران و عربستان برطرف شود. همچنین درخواست اماراتی‌ها را رد کردند. علاوه بر این مقرر شد تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری دیدارهای تیم‌های ملی دو کشور ایران و عربستان به بعد از قرعه‌کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی موکول شود. ما اصرار داریم دیدارهای تیم‌های باشگاهی‌مان و همچنین تیم ملی با تیم‌های عربستانی در ایران و عربستان برگزار شود، اما اگر ظرف 5/2 ماه آینده مشکلات برطرف نشود مسابقات یا در کشوری بی‌طرف برگزار می‌شود یا اینکه تصمیمی دیگر اتخاذ می‌شود. در این زمینه قرار است جلسه‌ای با مسوولان سازمان لیگ و باشگاه‌ها داشته باشیم تا تصمیمی مقتضی اتخاذ کنیم. از دید من اینکه بازی‌های ما با عربستانی‌ها و اماراتی‌ها در کشوری بی‌طرف برگزار شود به نوعی بدعت‌گذاری است که خارج از عرف و اساسنامه فیفا و AFC است.
 
فوتبال ايران باز هم قرباني ضعف ديپلماسي خود شده است. واقعيتي كه به هيچ عنوان قابل انكار نيست. علي كفاشيان، نايب‌رييس كنفدراسيون فوتبال آسيا است و از شيخ سلمان حمايت مي‌‌كند. اما نفوذي در تشكيلات AFC ندارد. امروز اما تنها سوالي كه مديران فدراسيون فوتبال بايد به آن پاسخ  بدهند اين است كه اگر آنها طبق اعلام خودشان توانسته‌اند از AFC زمان بگيرند،‌ پس چرا سه كشور را براي ميزباني مسابقات تيم‌هاي ايراني با تيم‌هاي عربستاني پيشنهاد داده‌اند؟ دليل اين تناقض در رفتار و صحبت‌ها چيست؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون