• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3456 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ بهمن

خبر كوتاه

ظريف به لندن مي‌رود
وزير خارجه كشورمان براي شركت در كنفرانس «كمك‌كنندگان به سوريه» كه چهارم فوريه (15 بهمن) در لندن برگزار مي‌شود، به انگليس سفر مي‌كند. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان براي شركت در اين اجلاس كه روز پنجشنبه اين هفته برگزار خواهد شد به انگليس سفر خواهد كرد. اين اجلاس با همكاري كشورهاي انگليس، آلمان، نروژ، كويت و سازمان ملل متحد با هدف جمع آوري كمك براي آوارگان و مردم جنگ‌زده سوريه برگزار مي‌شود. حدود دوهفته پيش سخنگوي نخست‌وزير انگليس گفت: ديويد كامرون، نخست وزير كشورش در گفت‌وگوي تلفني با حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران ابراز اميدواري كرده است تا نماينده ايران در كنفرانس كشورهاي كمك كننده به سوريه شركت كند. ظريف همچنين طبق آنچه كه اعلام شده، قرار است در نشست «پيروزي بر چالش‌هاي خاورميانه از ديدگاه ايران» در انديشكده انگليسي چتم هاوس سخنراني كند. سايت انديشكده انگليسي چتم هاوس در اين ارتباط اعلام كرد: محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در نشست «پيروزي بر چالش‌هاي منطقه خاورميانه از ديدگاه ايران‌» در روز ۴ فوريه (۱۵ بهمن) شركت مي‌كند. رياست اين نشست را نيز ريچارد دالتون، كارشناس ارشد موسسه چتم هاوس و رييس اتاق بازرگاني ايران- انگليس و سفير پيشين انگليس در ايران بين سال‌هاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ برعهده خواهد داشت. لازم به ذكر است سفر محمدجواد ظريف به لندن نخستين سفر وزير امور خارجه ايران به انگلستان در 12 سال گذشته است. آخرين بار كمال خرازي در سال 2004 ميلادي به انگلستان رفته بود.

ايران، قدرت نوظهور در سال 2016 ميلادي
حميد بعيدي‌نژاد، مديركل امور سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت امور خارجه در تازه‌ترين نوشته اينستاگرامي خود به بررسي جايگاه بين‌المللي ايران در روزهاي پسابرجام پرداخته و نوشت: موسسه هادسون در امريكا كه يك انديشكده تحقيقاتي در پيگيري تحليل رفتارها و سياست‌هاي قدرت‌هاي بزرگ جهاني است، در آخرين تحليل خود ايران را در كنار هفت كشور امريكا، چين، روسيه، ژاپن، آلمان، هند و عربستان، به عنوان هشتمين قدرت بزرگ نوظهور جهان در سال جديد معرفي كرده است. اين موسسه اذعان مي‌كند كه موفقيت ايران در تثبيت سياسي و راهبردي خود به عنوان پيامد بزرگ مذاكرات هسته‌اي و لغو تحريم‌ها، قدرت ايران را افزايش قابل توجهي داده و ايران را به يك قدرت تراز جهاني مبدل كرده است. نفوذ ايران در سوريه، لبنان، عراق و يمن از نگاه اين موسسه، ايران را به عنوان يك قدرت تمام‌عيار در خاورميانه تثبيت كرده است. به علت شرايط حساس خاورميانه امكان تداوم حضور دو قدرت برتر در منطقه خاورميانه وجود ندارد و لذا از ميان دو كشور عربستان و ايران كه هم اينك قدرت‌هاي هفتم و هشتم جهاني محسوب مي‌شوند، يك كشور در سال جاري ميلادي از گردونه خارج شده و تنها يكي از اين دو كشور به عنوان قدرت هفتم جهان، قدرت برتر منطقه خاورميانه خواهد ماند. عربستان در دو سال اخير از تمامي فاكتورهاي قدرت خود براي شكست مذاكرات هسته‌اي و ضعيف كردن ايران استفاده كرد و به ويژه با افزايش صادرات نفت و پايين آوردن قيمت نفت تلاش كرد، اقتصاد ايران را به نحو قابل ملاحظه‌اي تضعيف كند، اما ايران با پيشبرد موفقيت‌آميز مذاكرات هسته‌اي و مديريت مناسب شرايط را كنترل كرد و بر عكس اين سياست‌ها به بي‌ثبات كردن خود عربستان منجر شده است. بعيدي ن‍ژاد در ادامه نوشت: فارغ از اينكه تحليل اين موسسه در تقسيم‌بندي صف‌بندي‌ها در خاورميانه چقدر صحيح باشد، بي شك ايران امروز مقتدرانه نقش بسيار مهمي در تحولات جهاني و منطقه‌اي دارد و چنانچه اين موسسه امريكايي يادآور مي‌شود، اعتراف و به رسميت شناختن قدرت ايران در سطح جهاني اين قدرت را مضاعف نيز كرده است. ايران نشان داده است كه فارغ از نگاه طايفه‌گري همواره از قدرت خود در جهت ثبات و امنيت منطقه بهره‌گيري كرده و به جاي بي‌ثبات‌سازي كشورها، به كشورهاي منطقه جهت مقاومت و ايستادگي در برابر تجاوز، افراط‌گرايي و تروريسم كمك و ياري رسانده است، نه آنكه مانند ديگر كشورها با اتكاي به پول و اسلحه به دنبال نفوذ مادي و كسب قدرت در كشورهاي منطقه باشد.

علي اكبر صالحي در ليست احتمالي نامزدهاي جايزه صلح نوبل 2016
رييس موسسه تحقيقات صلح نوبل روز دوشنبه اعلام كرد كه مذاكره‌كنندگان پرونده هسته‌اي ايران از جمله علي‌اكبر صالحي نيز در ليست احتمالي نامزد‌هاي جايزه صلح نوبل سال 2016 قرار دارند. به گزارش ايرنا، كريستين برگ هارپ ويكن، رييس موسسه تحقيقات صلح نوبل مستقر در اسلو ديروز اعلام كرد كه ناظران اين موسسه پيش بيني مي‌كنند كه اسامي مذاكره‌كنندگان پرونده برنامه هسته‌اي ايران از جمله علي اكبر صالحي نيز امسال (2016) در ليست نامزد‌هاي دريافت اين جايزه بين المللي باشند. وي در اسلو، پايتخت نروژ به رويترز گفت: امسال علاوه بر نام ادوارد اسنودن، پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي امريكا (NSA)، مذاكره كنندگان صلح با شورشيان فارك در كلمبيا، مبارزان راه دموكراسي در تونس و ناجيان پناهجويان سوري در يونان، اسامي مذاكره كنندگان هسته‌اي ايران و گروه 1+5 از جمله ارنست مونيز و علي اكبر صالحي، مسوولان سازمان‌هاي انرژي اتمي امريكا و ايران نيز در اين ليست قرار دارند. وي در اين خصوص گفت: از آنجايي كه امروز دوشنبه آخرين مهلت براي نام نويسي فردي يا نامزد كردن افراد از سوي ناظران اين موسسه است، آخرين بررسي نشان داد كه اسنودن در صدر ليست و بعد از وي ارنست مونيز و علي‌اكبر صالحي در رديف دوم و مذاكره‌كنندگان كلمبيايي در رده سوم ليست نامزدهاي اين جايزه قرار دارند.

درخواست بان‌كي‌مون براي آشتي ايران و عربستان
بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد روز دوشنبه خواستار آشتي ميان ايران و رياض شد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، وي كه در مسقط پايتخت عمان صحبت مي‌كرد، گفت: «اميدوارم هم ايران و هم عربستان سعودي با وجود بي‌اعتمادي و دشواري‌هايي كه در روابط‌شان دارند، واقع‌گرايي، مسووليت‌پذيري و مصالحه را در روابط خود و در منطقه پيش بگيرند.»عربستان سعودي ماه گذشته ميلادي يك روز پس از آنكه اعدام شيخ نمر النمر روحاني برجسته عربستاني به شكل‌گيري اعتراضات و حمله به سفارت اين كشور در تهران منجر شد، روابط ديپلماتيك خود را با تهران قطع كرد. روابط تهران و رياض از دو سال قبل پس از سلسله‌اي از رخدادها از جمله تعرض به دو نوجوان ايران در فرودگاه جده و همچنين شهادت نزديك به 500 ايراني در جريان مراسم حج امسال، تيره شده بود.

اشتياق اتريش براي ميزباني از روحاني
 سفير اتريش در ايران تاكيد كرد: بسيار مشتاقيم تا در آينده نزديك ميزبان دكتر روحاني، رييس‌جمهور ايران در اتريش باشيم. به گزارش ايسنا، فريدريش اشتيفت در نشست هيات اقتصادي اتريش با تجار و صنعتگران استان آذربايجان شرقي گفت: سفر هيات اقتصادي اتريش در پي سفر رييس‌جمهور كشور اتريش در شهوريور ماه سال جاري است كه در اين سفر با مذاكراتي كه با رييس‌جمهور ايران داشتند بر بيشتر شدن مناسبات اقتصادي و فرهنگي تاكيد كرده بودند. در سفر رييس‌جمهور اتريش به ايران توافق شد كه علاوه بر همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي دو كشور، در زمينه‌هاي فرهنگي، گردشگري و محيط زيست نيز مناسباتي نزديك بين دو كشور شكل بگيرد. بسيار مشتاقيم تا در آينده نزديك ميزبان دكتر روحاني، رييس‌جمهور ايران در اتريش باشيم. رييس اتاق بازرگاني استان اشتايرمارك اتريش نيز در اين نشست با اشاره به اشتراكات فراوان دو استان اشتايرمارك و آذربايجان‌شرقي گفت: اتاق بازرگاني اشتاير مارك با قدمت 165 ساله حدود 67 هزار شركت را نمايندگي مي‌كند. درنوسچگ از شركت‌هاي كوچك و متوسط با عنوان قهرمانان مخفي ياد كرد و افزود: در ميان 67 هزار شركت فعال در اتريش، شركت‌هاي كوچك و متوسطي وجود دارد كه در حوزه‌هاي تك، بسيار فعال و اثربخش فعاليت مي‌كنند. در صورت تمايل شركت‌هاي ايراني براي همكاري با شركت‌هاي اتريشي ما آماده‌ايم كه شركت‌هاي ايراني را براي پيدا كردن همكاران تجاري مناسب ياري كنيم.

ولايتي: سياست‌ راهبردي «نگاه به شرق» دنبال مي‌شود
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع كه صبح  ديروز براي گفت‌وگو پيرامون مسائل منطقه به ويژه تحولات سوريه وارد مسكو شد، رابطه ايران و روسيه را در تاريخ روابط دوجانبه بي‌سابقه خواند و تاكيد كرد: در سفر به روسيه سياست‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري در نگاه به شرق دنبال مي‌شود. علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در سفر به روسيه با اشاره به تاريخ روابط دوجانبه تهران- مسكو اين روابط را بي‌سابقه خواند و گفت: ما در زمينه‌هاي مختلف از جمله هسته‌اي، دفاعي و به ويژه همكاري‌هاي منطقه‌اي روابط خود را گسترش داديم. نمونه گسترش روابط‌مان را مي‌توان در ائتلاف ايران، روسيه، عراق و سوريه ملاحظه كرد. همچنين در سفر به روسيه سياست‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري در نگاه به شرق دنبال خواهد شد. مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري كه روز دوشنبه به دعوت رييس مركز تحقيقات استراتژيك روسيه در سفري رسمي وارد مسكو شد، خاطرنشان كرد: تهران و مسكو ديدگاه‌هاي مشتركي در مورد سوريه دارند و در اين سفر نيز در خصوص مسائل منطقه‌اي بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون