• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3456 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ بهمن

معاون شهردار در پاسخ به «اعتماد» از نامه قاليباف به جهانگيري براي پرداخت مطالبات شهرداري گفت

بدهي 14000 ميليارد توماني دولت به شهرداري

  حميدرضا خالدي/ معاون مالي و اداري شهردار تهران در نشست خبري خود با اشاره به افزايش 27 درصدي تخفيف و جايزه پرداخت عوارض شهري، با بيان اينكه اگر مردم عوارض شهري را پرداخت كنند، شهرداري مي‌تواند در توسعه حمل‌و‌‌نقل عمومي و نگهداشت شهر پرقدرت‌‌تر ظاهر شود، گفت: اگر مردم عوارض خود را به صورت كامل پرداخت كنند، مي‌توانيم خط هفت مترو را در سال 95 و خط 6 را در سال 96 افتتاح كنيم كه گامي بزرگ بر كاهش ترافيك است.
قدرت‌الله گودرزي با بيان اينكه، در سال 86 ميزان تحقق درآمدهاي پايدار شهرداري تهران 12 درصد بوده؛ امروز اين رقم به بالاي 40درصد رسيده است، گفت: در صورت پرداخت عوارض شهري از سوي مردم 400 ميليارد تومان به حساب درآمدهاي پايدار شهرداري واريز مي‌شود. او درخصوص ميزان بدهي مردم به شهرداري نيز گفت: از سنوات قبل 900 ميليارد تومان بدهي مردم به شهرداري وجود دارد كه با احتساب 400 ميليارد تومان امسال مي‌توان گفت كه شهرداري از مردم 1300 ميليارد تومان طلب دارد. وي با بيان اينكه مديريت شهري در ارايه خدمات به مردم متعهد است، گفت: براي افرادي كه در سنوات گذشته عوارض خود را پرداخت نكردند، جرايمي در نظر گرفته شده اما در كل نمي‌توانيم مانند شركت برق، گاز يا آب ارايه خدمات به مردم را قطع كنيم يا كوچه آنها را تميز نكرده و زباله‌هاي‌شان را جمع نكنيم.  همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، بدهي دولت به شهرداري تهران موضوع بعدي سخنان گودرزي بود. وي در پاسخ به سوال «اعتماد» در اين مورد با ذكر اينكه حسابرس مشتركي ميزان مطالبات شهرداري از دولت را مشخص كند و تا‌كنون رقم بدهي دولت به شهرداري را از سال 87 تا 93 مشخص كرده است، گفت: در تعبير اول، ميزان طلب شهرداري از دولت درخصوص رديف بودجه‌هايي است كه در بودجه مشخص شده كه اين ميزان بدهي 5600 ميليارد تومان تخمين زده شده و در تعبير دوم درخصوص عدم پرداخت حق‌السهم دولت به شهرداري درخصوص توسعه حمل و نقل، نوسازي اتوبوس، بافت فرسوده و... رقم بدهي به 14 هزار ميليارد تومان مي‌رسد. به گفته وي شهرداري در اين خصوص طي نامه‌اي به جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور از وي خواسته تا با توجه به شرايط فعلي دولت، فعلا حداقل 5000 ميليارد تومان به شهرداري تخصيص داده شود كه جهانگيري هم دستور لازم را صادر كرده است.
وي درخصوص ميزان بدهي مردم از عدم پرداخت عوارض شهري نيز گفت: 469 ميليارد تومان ناشي از تخفيف بافت فرسوده و 388 ميليارد تومان ناشي از عدم پرداخت عوارض پسماند، ساخت و ساز و... است. معاون مالي و اداري شهردار تهران همچنين از انتشار 1000 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي توسعه خط 6 مترو خبر داد و گفت: از روز شنبه خريد اين اوراق مشاركت در روزنامه‌هاي رسمي تبليغ شده است كه در اين راستا با اينكه بانك كشاورزي مجوز صدور 1000 ميليارد تومان را موافقت كرده اما 460 ميليارد تومان چاپ شده است. گودرزي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد سرانجام شهر آفتاب با ذكر اينكه فاز يك اين نمايشگاه قطعا تا ارديبهشت‌ماه و همزمان با نمايشگاه كتاب افتتاح مي‌شود، در مورد سرانجام پرداخت طلب پيمانكاران گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون، 1000 ميليارد تومان از اين بدهي‌ها را پرداخت كرده‌ايم و تا دو هفته ديگر طلب كمتر از 300 ميليون تومان 2500 پيمانكار ديگر نيز پرداخت خواهد شد. گودرزي همچنين با اشاره به تشكيل كميته‌اي در سازمان املاك و مستغلات شهرداري براي جمع‌آوري حواله‌هاي پيمانكاران و تسويه‌حساب با آنها خبر از تسويه حساب 12 هزار پيمانكار با طلب كمتر از50 ميليون تومان در سال گذشته داد و درخصوص طلب پيمانكاران دانه‌درشت نيز گفت: عمدتا كمتر از 1000 ميليارد تومان از پرداخت طلب اين پيمانكاران باقي مانده است و اين پيمانكاران كلا به صورت نقد و غيرنقد و تهاتر طلب‌شان طي شش ماه وصول مي‌شود. بخش بعدي اين نشست خبري به آمار و ارقام بدهي‌هاي عوارض اختصاص داشت كه از سوي مديركل تشخيص و وصول درآمدهاي شهرداري تهران ارايه مي‌شد. مهدي رزمي با ذكر اينكه اگر كسي عوارض را به‌موقع پرداخت نكند، در حوزه‌هاي مختلف مشمول جريمه مي‌شود و ميزان اين جريمه براي نوسازي ۹ درصد است، بهاي خدمات پسماند را مشمول جريمه محاسبه به روز اعلام كرد و گفت: همچنين در زمينه پرداخت عوارض خودرو از آنجايي كه قانون ملي است تخفيفي نداريم اما اگر مالك پرداخت نكند به موجب قانون ماهانه ۲ درصد جريمه خواهد شد.
مديركل تشخيص و وصول درآمدهاي شهرداري در ادامه با انتقاد از دولت براي عدم پرداخت مطالبات شهرداري گفت: مبلغ جريمه‌هاي رانندگي در امسال ۴۶۰ ميليارد بوده است كه از اين مبلغ ۱۸۰ ميليارد آن سهم شهرداري بود اما دولت يك ريال از سهم شهرداري را پرداخت نكرد.
مديركل تشخيص و وصول درآمدهاي شهرداري تهران اضافه كرد: در بحث گمرك هم پرداخت به شهرداري صفر بوده اما در حوزه سوخت حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مطالبات شهرداري پرداخت شده است. در مجموع دولت از محل عوارض بالغ بر ۵۰۰ ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون