• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3464 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ بهمن

اعتماد از آخرين وضعيت آرايش انتخاباتي گزارش مي دهد

صلاحیت «سیدحسن خميني» تایید نشد

كتاب «تحرير توحيد» سيد‌حسن خميني منتشر شد

گروه سياسي|همان شد كه مي‌دانست. پيش‌بيني‌اش درست از آب درآمد. گفته بود كه مي‌داند با اعتراض به رد‌صلاحيتش چيزي تغيير نمي‌كند اما به خواست «مردم» و بزرگان «حوزه» و «سياست» به عدم احراز صلاحيتش از سوي شوراي نگهبان اعتراض خواهد كرد. اعتراض كرد و نتيجه هماني شد كه تصور مي‌كرد. اين‌بار هم شوراي نگهبان با استناد به ماده 3 قانون انتخابات خبرگان صلاحيت سيد حسن خميني را كه سابقه 20 سال تدريس در حوزه دارد رد كرد.
از همان لحظه‌اي كه خبر حضورش در انتخابات آمد زلزله بود كه در نظرسنجي‌ها افتاد؛ زلزله‌اي كه نشان از اقبال مردم به مردي داشت كه هرچند او را «يادگار خميني» مي‌دانند اما صلاحيت‌هاي علمي و ديني‌اش او را مستقل از پسوند نامش مي‌كرد. با اين حال صلاحيت سيد حسن خميني در مرحله بررسي اعتراض‌ها هم تاييد نشد. خودش مي‌دانست كه دو هفته پيش به مردم گفت: «بر حسب قانون امكان اعتراض وجود دارد، ولي جدا معتقدم كه در اين ميان نكته نامعلوم و مبهمي وجود ندارد و بنده هم فردي ناشناخته نيستم كه اعضاي محترم با بررسي مجدد بتوانند هويت يا سندي را به دست آورند، لذا تلقي اينجانب آن نيست كه شكايت مسيري جديد را بگشايد و لذا بر آن باورم كه اگر آقايان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس‌ها و نوشته‌ها به احراز برسند، بعيد است بتوانند در آينده نيز به چنين مهمي دست يابند؛ اما تنها با توجه به درخواست عمومي مردم و برخي بزرگان حوزه و سياست به اين امر اقدام مي‌كنم.» او اما از پشتيباني مراجع هم گفته و تاكيد كرده بود كه «در اين ميان، بزرگان و مراجع و اساتيد عظيم‌الشأن نسبت به صلاحيت علمي اين حقير شهادت دادند و ده‌ها ساعت نوارهاي درس و چندين جلد كتاب نيز ضميمه اين پرونده شد كه بر خلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقايان را باعث شود؛ احرازي كه در سال‌ها و دوره‌هاي قبل، از راه‌هاي به مراتب ساده‌تر براي ديگران حاصل شده بود و در همين دوره نيز براي برخي ديگر از عزيزان، از طريقه‌اي غير از امتحان ممكن شده است.»
چرا صلاحيت سيد‌حسن خميني رد شد؟
 بند ب ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري. درست همانجايي كه با يك تيتر بعد از تعداد خبرگان مي‌آيد و شرايط انتخاب‌شوندگان را روشن كرده آمده است: « اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعضي مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند ولي فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص دهد.» اين همان شرطي است كه سيد حسن خميني از نگاه فقهاي شوراي نگهبان آن را ندارد و به همين دليل قادر به حضور در رقابت انتخاباتي هفتم اسفند نخواهد بود. خبر روز چهارشنبه آمد. سه‌شنبه شب بود كه خبر آمد كار بررسي اعتراض‌هاي كانديداهاي رد‌صلاحيت شده مجلس خبرگان رهبري پايان يافته است و نتايج آن به وزارت كشور ارسال خواهد شد. از همان زمان كه ليست به وزارت كشور رفت خبرهاي ضد و نقيض از تاييد و رد‌صلاحيت‌ها آمد. خبري كه از بررسي اعتراض سيد حسن خميني به رد‌صلاحيتش آمد اما شايعه نبود. از همان اول خبر آمد كه صلاحيت او مجددا براي فقهاي شوراي نگهبان احراز نشده است و همان هم چند دقيقه بعد از سوي يكي از نزديكان سيد حسن خميني تاييد شد. او در گفت‌وگويي كه با خبرگزاري ايرنا داشت اعلام كرد كه «صلاحيت سيد حسن خميني از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري به دليل عدم احراز اجتهاد رد شده است.» يكي از نزديكان بيت امام (ره) رسما عدم احراز صلاحيت سيد حسن خميني از سوي شوراي نگهبان جهت شركت در پنجمين انتخابات خبرگان رهبري را اعلام و دلايل اعلامي از سوي آن نهاد را استناد به بند ب ماده 3 قانون اعلام كرد.
انتشار كتاب «تحرير توحيد»؛
 اثر جديد سيد حسن خميني
در روزهايي كه خبر رد‌صلاحيت قطعي سيد حسن خميني منتشر شده است اما خبرهاي ديگري از چاپ كتابي متفاوت به قلم او آمده است. كتابي كه بسياري بر اين باور هستند كه پس از كتاب شرح مقدمه قيصري استاد فقيد، مرحوم آيت‌الله سيد جلال‌الدين آشتياني، كتابي در اين سطح نگارش نيافته است. كتاب «تحرير توحيد» جديدترين اثر سيد حسن خميني است. اثري كه به تازگي و به همت انجمن علمي عرفان اسلامي در دو جلد انتشار يافته است و در پي آن است كه پنجره‌اي نو روي طالبان و دانش‌پژهان حوزه عرفان بگشايد. سيد محمود صادقي در اين مورد در جماران نوشت: « يادگار گرانقدر امام راحل، آيت‌الله سيدحسن خميني نيز در سلسله دروس خود، تدريس عرفان را آغاز كرد و از آذر ماه سال 91 تا اسفند ماه سال 1392 اين كتاب را براي جمعي از طلاب تدريس كرد. همزمان با تدريس كتاب، كار نگارش و تدوين اين دروس نيز، به همت يكي از شاگردان ايشان آغاز شد. كتاب «تحرير توحيد» در حقيقت نگارش، تحقيق و تنظيم اين درس‌ها است كه چنان كه نويسنده آن آورده است، در زماني قريب به چهارساله تدوين يافته است. كتاب افزون بر شرح و توضيح عبارات محقق قيصري، ترجمه‌اي نيكو از آن ارايه كرده و البته مباحث كتاب را با حواشي ارزشمند بسياري از محققان و اساتيد گذشته اين دانش همراه ساخته است. حواشي مرحوم استاد آقا محمد‌رضا قمشه‌اي، ميرزا غلامعلي شيرازي و نيز تعليقات ارزشمند امام خميني بر اين مقدمه، با كتاب همراه شده و بر وزانت آن افزوده است. «تحرير توحيد» بر سياق مقدمه محقق قيصري، بر 12فصل سامان يافته است؛ ليكن سيد محمود صادقي كه وظيفه تقرير اين مباحث را بر عهده داشته، پيشگفتاري را در سه فصل بر فصول دوازده گانه كتاب افزوده است كه در فصل نخست، با عنوان «نگاهي گذرا به تحولات تاريخي عرفان نظري» به تاريخ تدوين عرفان نظري مي‌پردازد و در فصل دوم با عنوان «تاملي در فصوص‌الحكم و شروح آن» در نگاهي محققانه، شروحي كه بر كتاب فصوص نوشته شده را بررسي كرده و در ميان آن جايگاه شرح فصوص‌الحكم قيصري و مقدمه وي را آشكار ساخته است. فصل سوم اين پيشگفتار نيز «عرفان نظري از نگاه محقق قيصري» نام دارد كه در آن مسائل، موضوعات و مباني اين دانش را تحليل كرده است.»

 

رد‌صلاحيت پنج نامزد خبرگان كه قبلا تاييد شده بودند

صلاحيت برخي از نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري كه پيش از اين تاييد شده بود در بررسي مجدد شوراي نگهبان رد شد. به گزارش ايلنا، در بررسي مجدد شوراي نگهبان درباره صلاحيت نامزدهاي انتخابات خبرگان، صلاحيت آقايان هادوي تهراني از تهران، اكبر خادم‌الذاكرين از اصفهان، سيد محمد واعظ موسوي از آذربايجان شرقي، حمد مهاجر مازندراني از گلستان، محمدحسن حائري شيرازي از استان فارس، سيدابوالحسن حسن‌زاده از خوزستان، جواد طاهري خرم آبادي از لرستان، علي محمدي خراساني از خراسان رضوي، سيدعباس حسيني قائم‌مقامي از تهران، حسن مفرح‌زاده‌‌ابوزيدآبادي از اصفهان و سيد محمد غروي از تهران تاييد نشده است. پيش از اين اكبر خادم الذاكرين، سيد محمد‌واعظ موسوي، محمدحسن حائري شيرازي، علي محمدي خراساني و حسن مفرح‌زاده‌‌ ابوزيدآبادي در مراحل قبلي تاييد‌صلاحيت شده بودند. از سوي ديگر صلاحيت آقايان حسين ردايي آملي از مازندران، محمدعلي خزائلي از چهارمحال و بختياري و محمد پورمحمدي از آذربايجان شرقي تاييد شده‌ است. همچنين سيدمحمدتقي مدرسي از حضور در انتخابات خبرگان استان البرز انصراف داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون