• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

امير اسماعيلي:

هواپيماهاي يو۲ با عذرخواهي منطقه مورد نظر ايران را ترك كردند

 

گروه سياسي| فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش، جديدترين جزييات از شناسايي و اخطار هوايي ايران به هواپيماهاي جاسوسي بيگانه را تشريح كرد. به گزارش تسنيم، گزيده اظهارات امير فرزاد اسماعيلي به شرح زير است:
   بالاخره همه كشورهاي حريف دوست دارند از كشور حريف اطلاعات جمع‌آوري كنند. ما اطلاعات بسيار ذي‌قيمتي از كشورهاي دشمن جمع‌آوري كرده‌ايم و اين حق مسلم هر كشوري است كه مي‌خواهد از خود دفاع كند. اگر دفاع قرار است جامع و كامل باشد بايد اطلاعاتش جامع باشد.
   كشورهاي فرامنطقه‌يي به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران نزديك مي‌شدند و مي‌شوند، كه در حقيقت با توجه به تكنولوژي پيشرفته‌يي كه ما به آن در كشف و شناسايي دست يافتيم، چند سالي هست كه هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين و با سرنشين مانند يو2، و‌ام كيو1و و‌ام كيو 4، متعلق به كشورهاي منطقه‌يي خيلي دقيق و به موقع كشف و شناسايي مي‌شوند و حتي در موقعيتي كه هستند به آنها اخطار هوايي هم داده مي‌شود و ما همزمان با اخطار هوايي، آمادگي اقدام تاكتيكي را هم داريم.
   اين كارها وفق قوانين هوانوردي دنيا است و ما برابر آن عمل مي‌كنيم كه اگر اين نبود روزانه حدود 1000 فروند هواپيماي مسافربري از آسمان كشورمان عبور مي‌كنند كه هر روزش يك فاجعه و حادثه مي‌تواند باشد ولي مي‌بينيد كه ايكائو و سازمان بين‌المللي هوانوردي، هوا و فضاي ايران را امن‌ترين هوافضا براي پروازهاي مسافربري در سطح خاورميانه در سطح خاورميانه اعلام مي‌كند.»
   خيلي از كشورهاي صاحب سبك در منطقه هستند كه سيستم‌هاي شناسايي و كشف خوبي را خريداري كرده‌اند ولي الحمدلله توفيق براي ايران حاصل شده است كه كشف و شناسايي‌ها توسط رادارهاي بومي كه يا توليد كرده‌ايم يا آنها را بهينه‌سازي كرده‌ايم انجام مي‌شود.
   به‌طور مثال، همان‌طوري كه رادارهاي ثامن 1 و 2 را توليد كرديم، توانسته‌ايم رادارهاي قديمي را هم بهينه كنيم، لذا پدافند به صورت انفرادي كار نمي‌كند بلكه يك شبكه است و مجموع اين شبكه مي‌شود اخطار به موقع و حفظ حاكميت هوايي كشورمان. البته ما تا آمادگي شليك هم پيش رفته‌ايم ولي در مجموع، اخطار از كشف شروع مي‌شود و بعد به شناسايي مي‌رسد و اگر منجر شود به اينكه آن هواپيما نبايد در آن لحظه در آن منطقه باشد ولي باشد، بلافاصله اخطار هوايي به زبان بين‌المللي داده مي‌شود و آنها اين سيستم اخطار را دريافت مي‌كنند و مي‌دانند كه بلافاصله بعد از اخطار، اقدام تاكتيكي انجام مي‌شود و روشن شدن سامانه‌هاي موشكي و آماده گذاشتن هواپيماها روي باند صورت مي‌گيرد، يعني همان اقدامي كه براي هواپيماي ايساف اتفاق افتاد.
   ما به اين هواپيما تقريبا حوالي كرمان اخطار داديم و چون علايم را دريافت كرده بود، برابر قوانين بين‌المللي آمد و در فرودگاه بندرعباس به زمين نشست، براي هواپيماهاي فرامنطقه‌يي نيز همين شكل است. بالاخره از نظر هزينه و فايده به نفع هيچ كشوري نيست كه خودش را به مرزهاي هوايي جمهوري اسلامي ايران نزديك كرده و قصد تخاصم داشته باشد و به اخطار ايران پاسخ ندهد، اگر چنين اتفاقي بيفتد بالاخره ما هم قاطعانه و بدون مماشات برخورد مي‌كنيم.
   در مورد هواپيماهايي هم كه اخيرا به آنها اخطار داديم، پاسخ‌ها عموما عذرخواهي و دورشدن از منطقه بوده است؛ آنها مي‌گفتند كه به خاطر شرايط جوي و آب و هوايي اشتباها به مرزهاي ايران نزديك شده‌اند، البته اين را هم بگويم كه اين هواپيماها به مرزهاي ايران نزديك شدند ولي تجاوز به مرزها نداشتند. اگر هواپيماهاي ما هم به كشوري در هر نقطه‌يي نزديك شوند اگر مجوز پروازي نداشته باشند، به آنها اخطار مي‌دهند و اين قانون هوانوردي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون