• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3467 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن

خبر كوتاه

هشدار بانك‌هاي امريكايي براي همكاري با ايران
روزنامه فايننشال تايمز در گزارشي نوشت: با وجود تمايل موسسات و نهادهاي مالي خارجي براي تعامل با ايران پس از لغو تحريم‌ها، تجارت با ايران همچنان تحت‌الشعاع عواقب تحريم‌ها قرار دارد. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه فايننشال‌تايمز در اين گزارش آمده است: خوش‌بيني‌ها درباره اينكه اقتصاد ايران به محض لغو تحريم‌هاي بين‌المللي براي تجارت خارجي و سرمايه‌گذاري بازخواهد شد، به دليل ادامه برخي محدوديت‌ها براي تجارت با جمهوري اسلامي تحت تاثير قرار گرفته است. نهادهاي مالي وابسته به دولت ايران پس از لغو تحريم‌ها به سرعت به سمت سرمايه‌گذاري پيش مي‌روند اما تجار و سرمايه‌گذاران كوچك‌تر همچنان براي افزايش اقدامات تجاري‌شان با مشكلات مالي مواجه هستند. ‌بانك‌هاي ايراني و امريكايي در منطقه مي‌گويند كه برخي بانك‌هاي امريكايي به بانك‌هاي اروپا، آسيا و خاورميانه هشدار داده‌اند كه اگر با ايران تجارت كنند حساب‌هاي دلاري آنها ممكن است با خطر بررسي و تحقيق دقيق مواجه شوند. اين هشدار كه اخيرا از سوي مقامات وزارت خزانه‌داري تكرار شده است، از آغاز دوباره تراكنش‌هاي بانكي با ايران با وجود اينكه برخي از محدوديت‌هاي آن با لغو تحريم‌ها برداشته شده است، جلوگيري مي‌كند. ادامه تحريم‌هاي غيرهسته‌اي امريكا عليه ايران سبب شده است تا بسياري از بانك‌هاي بين‌المللي نگران مجازات واشنگتن در صورت تعامل و همكاري با موسسات و افراد ايراني باشند. بعضي از بانكدارهاي امريكايي مي‌گويند كه پايبندي به الزامات پايان دادن به روابط خود با افراد و مشترياني كه با كشورهايي همچون ايران، كره شمالي و سوريه مرتبط هستند، همچنان به قوت خود باقي است. اين شروط همچنين روابط با بانك‌هايي كه نيازمند انجام تراكنش‌هاي مالي به دلار امريكا هستند را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد كه تقريبا تمام موسسات مالي ايراني كه با شركت‌هاي خارجي كار مي‌كنند را شامل مي‌شود. ايران به تازگي قرارداد خريد 118 فروند هواپيماي ايرباس را امضا كرده است. مقامات غربي مي‌گويند كه بانك‌هاي فرانسوي خواهان استفاده از فرصت‌هاي جديد در ايران هستند اما خطر تحريم‌هاي امريكا همچنان پابرجاست. بانك بي‌ان‌پي پاريباس فرانسه در سال 2014 به دليل انجام دادوستدهاي مالي با ايران، سودان و كوبا به پرداخت جريمه سنگين نقدي بالغ بر 9 ميليارد دلار محكوم شد. به نوشته اين روزنامه انگليسي، با اين حال برخي تحليلگران بر اين باورند كه با لغو تحريم‌ها ساعت‌ها به عقب و به سال 2010 بازگشته است؛ زماني كه نهادهاي مالي غيرامريكايي آماده بودند كه با ارزهايي غير از دلار، مثل يورو با ايران معامله كنند.

وزير دفاع در مسكو
سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در صدر يك هيات بلندپايه دفاعي وارد مسكو شد و در فرودگاه وانگووو3 مورد استقبال معاون رييس ستاد كل ارتش روسيه قرار گرفت. به گزارش ايلنا، سردار دهقان در اين سفر كه به دعوت رسمي ارتشبد سرگئي شويگو، وزير دفاع فدراسيون روسيه صورت گرفته است، علاوه بر ديدار و مذاكره با همتاي روسي خود با مقامات بلند پايه سياسي – دفاعي اين كشور ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو خواهند كرد. قرار است امروز مراسم استقبال رسمي نظامي از وزير دفاع كشورمان توسط وزير دفاع روسيه در محل وزارت دفاع اين كشور صورت گيرد.  يك منبع دولتي روسي به اسپوتنيك اعلام كرد: وزير دفاع ايران و معاون نخست‌وزير روسيه امروز در مسكو با يكديگر ديدار خواهند كرد. بر اساس اعلام بخش رسانه‌اي سفارت ايران در مسكو، انتظار مي‌رود كه حسين دهقان با دميتري راگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه و نيز ولاديمير كوژين، معاون رييس‌جمهور روسيه در همكاري نظامي -   فني ديدار كنند.

توسعه برنامه موشكي حق ايران است
نماينده رييس‌جمهوري روسيه در افغانستان و رييس اداره دوم آسياي وزارت امور خارجه روسيه با تاكيد بر اينكه برنامه موشكي ايران شامل تحريم‌هاي ضدايراني نيست، گفت: توسعه اين برنامه حق ايران است و اين كشور تسليحات تهاجمي توليد نمي‌كند. به گزارش ايرنا، «زمير كابولوف» در گفت‌وگو با خبرگزاري روسيا سگودنيا درباره برنامه موشكي ايران افزود: روسيه در اين باره موضع خونسردانه‌اي دارد و نمي‌تواند با برنامه‌اي كه تحت تحريم‌هاي بين‌المللي نيست، مخالفت كند. وي اظهار كرد: توسعه اين برنامه حق ايران است. در وهله اول برخي كشورها ايران را تهديد مي‌كنند و حق دفاع از خود را دارد. كابولوف گفت: غرب در حالي بنا به ملاحظاتي نسبت به اين مساله نگران است كه اين مساله را از ياد برده در شرايط نياز شديد به ورود به بازار ايران، اين موضوع را فراموش كرده‌اند و اين نوعي رياكاري است كه در عرصه‌هاي مختلف شاهد هستيم. وي همچنين با موفقيت‌آميز خواندن سفر اخير مشاور امور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب به مسكو گفت: علي‌اكبر ولايتي، سياستمداري باتجربه و صاحب نفوذ و بسيار سنجيده در ايران است و در سفر اخير ايشان به مسكو دو طرف توانستند موارد اصولي همكاري‌هاي دو كشور در عرصه‌هاي اقتصادي و مساله سوريه را بررسي كنند. رييس اداره دوم آسياي وزارت امور خارجه روسيه افزود: ولايتي به عنوان مشاور رهبر انقلاب ايران در سفر به روسيه در موارد اصولي كه با ايران همكاري خواهيم كرد به مذاكره پرداخت.

تلاش كري براي متقاعد كردن آلباني به پذيرش منافقين
وزير امور خارجه امريكا در سفرش به آلباني تلاش كرد تا اين كشور را براي پذيرش گروهك تروريستي منافقين متقاعد كند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان كري، وزير امور خارجه امريكا در جريان سفرش به آلباني در روز يكشنبه تلاش كرد تا مقامات اين كشور را براي اجرايي كردن يك بسته قضايي مدنظر واشنگتن متقاعد كند كه يكي از اهداف آن كمك به اين كشور حوزه بالكان براي پذيرش اعضاي گروه مجاهدين خلق است كه اكنون در عراق به سر مي‌برند. كري كه پس از سفر چهارروزه‌اش به آلمان در حال بازگشت به امريكا بود توقف كوتاهي هم در تيرانا - پايتخت آلباني - داشت و از دولت و احزاب مخالف خواست تا ازاين بسته قضايي مورد حمايت واشنگتن پشتيباني كند. وي تاكيد كرد كه تصويب اين بسته اصلاحاتي گامي است بسيار مهم در راستاي پيوستن آلباني به اتحاديه اروپا. اين بسته اصلاحي شامل ايجاد يك دادگاه ضد فساد - دفتر تحقيقات قضايي مشابه پليس فدرال امريكا (اف بي‌آي) - است. امريكا وعده داده است كه 20 ميليون دلار براي اجراي اين بسته به آلباني كمك مالي خواهد كرد و علاوه بر اين، در بودجه سال جاري اين كشور پنج ميليون دلار كمك خواهد كرد. مقامات امريكايي كه وزير امور خارجه را در اين سفر همراهي كرده‌اند، مي‌گويند كه اين اصلاحات هم براي پيوستن آلباني به اتحاديه اروپا لازم است و هم براي پذيرش اعضاي گروه مجاهدين خلق  (منافقين) كه صدام حسين ديكتاتور مخلوع عراق در دهه 1980 آنها را در خاك كشورش پذيرفته بود.

رايزني كميسيونر اجتماعي اتحاديه آفريقا
با اميرعبداللهيان درباره تروريسم
مصطفي صديقي كالوكو، كميسيونر امور اجتماعي اتحاديه آفريقا، با حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه ديدار كرد. به گزارش «اعتماد»، در اين ديدار دو طرف در خصوص روابط ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه آفريقا، تحولات منطقه خاورميانه به‌ويژه سوريه و مبارزه با تروريسم بحث و تبادل نظر كردند. گسترش همكاري‌هاي دو جانبه در زمينه جوانان، مبارزه با مواد مخدر، بهداشت و انتقال فناوري به آفريقا از ديگر موضوعات مورد بحث در اين ديدار بود. لازم به ذكر است كالوكو در راس هياتي از ۲۴ تا ۲۷ بهمن‌ماه به ايران سفر كرده و در اين سفر با مقامات و مسوولان ارشد وزارتخانه‌هاي ورزش و جوانان، بهداشت و آموزش پزشكي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان‌هاي هلال احمر، ميراث فرهنگي و گردشگري و همچنين ستاد مبارزه با مواد مخدر و فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي ديدار و گفت‌وگو كرد.

لغو مجدد رواديد اتباع ايران در سفر به گرجستان
معاون نخست‌وزير و وزير انرژي جمهوري گرجستان و قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان در مورد راه‌هاي گسترش روابط دوكشور بحث وتبادل نظر كردند. به گزارش «اعتماد»، مرتضي سرمدي در ديدار «كاخا كالادزه» معاون نخست‌وزير و وزير انرژي جمهوري گرجستان با بيان آغاز فصل جديدي از مناسبات جمهوري اسلامي ايران و جمهوري گرجستان در دوران پساتحريم، به جغرافياي ويژه كشورمان و جمهوري گرجستان اشاره و آن را از‌جمله دلايل تعميق روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف بر‌شمرد. او تصريح كرد: با مطالعه و طراحي دقيق و امكان‌سنجي متناسب با ظرفيت‌هاي موجود، بخش حمل و نقل، ترانزيت كالا و نيرو و انرژي مي‌تواند مورد توجه طرفين قرار گرفته و در اولويت همكاري‌هاي في مابين قرار بگيرد. سرمدي با استقبال از ديدارهاي رسمي مقام‌هاي دو كشور، تاكيد كرد كه افزايش همكاري‌ها به رشد اقتصادي منجر و بهبود وضعيت اقتصادي به ثبات و امنيت و پيوند‌هاي منطقه‌اي منجر خواهد شد. در اين ديدار كاخا كالادزه اظهار داشت: اين نخستين سفر من به ايران است و احترام خاصي به فرهنگ غني ايرانيان قايل هستم، چرا كه فرهنگ و تاريخ مشترك تاثير مثبتي بر روند تعاملات دو كشور دارد. او افزود: ديدار امروز همزمان با آغاز دوباره لغو رواديد اتباع ايران در سفر به گرجستان است. دولت گرجستان آمادگي و اراده جدي در گسترش همه‌جانبه مناسبات با جمهوري اسلامي ايران داشته و از همه ظرفيت خود در اين مسير بهره خواهد جست. كالادزه از علاقه‌مندي كشورش در تعميق روابط در بخش‌هاي نيرو، انرژي و حمل و نقل كالا و توريسم سخن گفت و خاطرنشان ساخت ديدارهاي متقابل مي‌تواند ابعاد نقشه راه را مشخص و اجرايي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون