• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3467 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن

درخواست جلايي پور از حاميان اصلاحات در تهران

نام هر 30 نامزد اصلاح‌طلب را در تعرفه بنويسيد

حميد رضا جلايي پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت از يك سال قبل در موضع‌گيري‌هاي سياسي و مصاحبه‌هايش تمركز خود را بر شكل‌گيري مجلسي خالي از افراطيون گذاشت و حالا همچنان بر همان نظريه تاكيد دارد و مي‌گويد دوباره هم مي‌توان افراطيون را غافلگير كرد. او روز گذشته در گفت‌وگويي با ايرنا ضمن دعوت مردم به نوشتن 30 نام در تعرفه راي تحليل خود را از شرايط انتخابات بيان كرد:
   عده‌اي مي‌خواهند انتخابات را كاملا هرس كنند تا در شرايط خطير آينده آنطور كه مي‌خواهند محصول مورد نظرشان را برداشت كنند. نيرويي كه در مقابل گشايش سياسي و فرهنگي آقاي روحاني به‌شدت مقاومت مي‌كند به اين اميد بسته است كه مجلسي با اكثريت مخالفان دولت را تشكيل داده و پس از آن بار ديگر كرسي رياست‌جمهوري را نيزازآن خود و حاكميت را يكدست كند. يعني تكرار تجربه زيانباري كه در دولت قبل اتفاق افتاد.
   راه مقابله با اين تفكر افراطي و طرفدار تحريم، شركت در انتخابات است. منتقداني كه فقط از ابعاد منفي ردصلاحيت‌ها در انتخابات صحبت مي‌كنند توجه كنند كه اين دو انتخابات در ايران برگزار مي‌شود در كشوري كه يك نيروي سياسي براي هشت سال از اجراي سياست‌هاي غلط دولت احمدي‌نژاد دفاع كرده است و الان هم اين نيرو هست، ولي اين نيرو در سال 92 از راي مردم به روحاني غافلگير شده بود. روحاني از دل همين رد صلاحيت عجيب هاشمي در انتخابات 92 بيرون آمد و روحاني در همين شرايط توانست شعار تعاملي خود را (در برابر سياست تقابلي دولت قبل) در سياست خارجي اجرايي كند و ايران را از خطر تشديد بحران اقتصادي وفشار جهاني بيرون آورد. اگر مردم در انتخابات 92 انفعال پيشه مي‌كردند و تقابل گرا‌ها سكان رياست‌جمهوري را برعهده مي‌گرفتند الان معلوم نبود چه وضعي داشتيم؟
   راه ايجاد تغييرات اصلاحي در كشور از طريق همين راه‌هاي بهداشتي و باريك مثل انتخابات مي‌گذرد. لذا نبايد فرصت را از دست داد، چرا كه آنهايي كه فرصت حضور نيروهاي موثر اصلاح‌طلب و اعتدال گرا در انتخابات را سلب كردند سعي دارند با اين كار اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان را گيج كرده و در اين فرصت دو هفته‌اي با يك مشاركت كم رونق مردم، افراد در فهرست خود را به مجلس بفرستند.
   اصلاح‌طلبان برخلاف تحول خواهان يك هدف حداقلي و قابل دسترس دارند. آنها مي‌خواهند مجلسي تشكيل شود كه به جاي استيضاح وزير درستكاري كه براي مقابله با فساد مساله بورسيه‌هاي غيرقانوني را پيگيري مي‌كند، از اين وزير حمايت و با متخلفان برخورد كند.
   برخلاف انقلاب كه تحولي بزرگ و سريع با پيامدهاي نامعين و پرهزينه است، اصلاحات فرآيندي تدريجي ولي با هزينه‌هاي كمتر است. از اين رو من به همه مردم و همه طرفداران دولت و اصلاحات توصيه مي‌كنم نه تنها در انتخابات شركت كنند بلكه برگه راي خود را بر اساس ليست كامل پر كنند. چرا كه هر چقدر ليست اسامي نامزدهاي مورد نظر ناقص‌تر پر شود احتمال اينكه تندروها سركار بيايند بيشتر است. زيرا طرفداران آنها ليست راي خود را كامل پر مي‌كنند. به خصوص در شهرهاي بزرگ كه مردم معمولا ليست خود را ناقص پر مي‌كنند. توصيه ديگرم اين است كه مردم نه فقط خود در انتخابات شركت كنند بلكه فاميل، دوستان، همسايگان و همفكران خود را به شركت در انتخابات دعوت كنند.
   آرايش سياسي مجلس آينده وابسته به ميزان مشاركت مردم است. رقابت اين دوره بين اصلاح‌طلبان و اصولگريان نيست، بلكه بين نيروهاي ميانه‌رو و تندروهاست. ميانه‌روها شامل اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت و اصولگراهاي معتدلي مثل مطهري و لاريجاني هستند. اگر مردم بار ديگر به اصلاح‌طلبان اعتماد كنند و به ليست مورد حمايت آنها راي دهند من فكر مي‌كنم رويداد مهم ديگري مانند 92 اتفاق مي‌افتد. حتي ممكن است تغيير نسلي در مجلس اتفاق بيفتد و با روي كارآمدن چهره‌هاي كمتر شناخته شده اصلاح‌طلب سياست رسمي گسترده‌تر و سياستمداران ايران جوان‌تر شوند؛ به شرطي كه مردم انتخابات را جدي بگيرند و مشاركت را افزايش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون