• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

پايان ماراتن بررسي صلاحيت ها

هيچ چهره شاخص اصلاح‌طلبي در مرحله آخر تاييد صلاحيت نشد

گروه سياسي| بالاخره خوان آخر تاييد صلاحيت‌ها به پايان رسيد. از ميان 12 هزار نفري كه براي نامزدي در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ثبت نام كرده بودند تنها 6 هزار و 230 نفر توانستند از هفت خوان انتخابات به سلامت عبور كنند و در ميدان رقابت هفتم اسفندماه باقي بمانند. پنج هزار و 200 نفر صلاحيت‌شان يا احراز نشد يا به طور كلي رد صلاحيت شدند. 612 نفر هم از ادامه كار انصراف دادند. از ميان 147 نفري كه در مراحل قبلي يعني در هيات‌هاي نظارت و اجرايي صلاحيت آنها تاييد ولي در شوراي نگهبان رد صلاحيت شده بود، 38 نفر تاييد صلاحيت شدند و در ميدان رقابت باقي ماندند. با اين حساب انتخابات وارد مرحله جديدي خواهد شد. با مشخص شدن كانديداها حالا نوبت به گروه و جريان‌هاي سياسي است تا سازو كار و كانال‌هاي خود را براي انتخابات به كار بگيرند و سبدهاي راي‌شان را پربار كنند. از 29 بهمن‌ماه فرصت قانوني تبليغات براي نامزدهاي انتخابات مجلس آغاز خواهد شد و تا پنجم اسفند ادامه خواهد داشت.
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در همين باره گفت: بعد از حدود دو ماه فعاليت از زمان ثبت‌نام داوطلبان از نظر قانوني بررسي صلاحيت‌ها در تمامي مراحل طي شد و ديشب نيز آخرين مرحله بررسي و اعلام نظر در مورد وضعيت صلاحيت كساني كه رد ابتدايي شده بودند، اعلام شد. به گزارش ايسنا ره‌پيك ادامه داد: بنابراين از نظر زمانبندي قانوني شوراي نگهبان وضعيت حدود 12 هزار داوطلب را مورد بررسي قرار داد كه اين از مرحله ثبت‌نام، تشكيل هيات‌هاي اجرايي، تشكيل هيات‌هاي نظارت، اظهارنظر هيات مركزي نظارت، اظهارنظر در شوراي نگهبان در مرحله اول و اظهارنظر در شوراي نگهبان در مرحله دوم انجام و اين فرآيند طي شد. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات تصريح كرد: اگر بخواهيم 6 هزار و 230 نفر را با مجموع داوطلبان مجلس شوراي اسلامي مقايسه كنيم، رقم قابل توجهي است. در دوره گذشته مجلس شوراي اسلامي، مجموع افرادي كه براي انتخابات داوطلب شده بودند و مورد تاييد قرار گرفته يا قرار نگرفتند حدود پنج هزار و 300 نفر بودند و اين دوره با توجه به افزايش داوطلبان حدود شش هزار و 200 نفر صلاحيت‌شان تاييد شد. با توجه به تعداد كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي بيش از 21 نفر براي هر كرسي با يكديگر رقابت خواهند كرد. ره‌پيك درباره تخلفات انتخاباتي كه سوال يكي ديگر از خبرنگاران بود گفت‌: گزارش‌هاي متنوعي به شوراي نگهبان ارجاع مي‌شود كه بعضي از آنها موثر و قابل توجه در پرونده است؛ همچنين دستگاه‌هاي ديگري نيز گزارش‌ها را نظارت و رصد مي‌كنند. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات درباره آمار تخلفات گفت: آمار دقيقي در حال حاضر ندارم، اما مواردي كه تخلفات روشن است و در زمان مقرر به دست ما رسيده، در پرونده وجود دارد. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر در زمان تبليغات از سوي كانديداها تخلفي صورت بگيرد آيا اين تخلف باعث سلب صلاحيت آنها مي‌شود گفت: ممكن است؛ اگر تخلف در حدي باشد كه از نظر قانوني معنايش اين باشد كه كسي شرايط نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي را ندارد ممكن است اين اتفاق رخ دهد.
وي ادامه داد: منظور همان شرايطي است كه در قانون آمده، در مرحله تبليغات حتي تا زمان اخذ راي اگر تخلفي صورت گيرد كه بيانگر اين باشد كه نامزد انتخابات شرايط احراز را ندارد، طبيعتا مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نسبت به او تصميم‌گيري مي‌شود. ره‌پيك گفت: آماري كه وزارت كشور درباره نتايج بررسي صلاحيت‌ها اعلام مي‌كند از سوي شوراي نگهبان به آنها اعلام مي‌شود. ممكن است شوراي نگهبان نتايج كامل‌تري را به وزارت كشور اعلام كند و نظرات وزارت كشور طبق نظريه اوليه شوراي نگهبان باشد. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در پاسخ به سئوال ايسنا مبني بر اينكه اگر در برخي از استان‌ها تنها يك كانديدا براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري وجود داشته باشد، آراي آن فرد به چه ميزان بايد باشد، گفت: با توجه به امكان نقل و انتقال، نقل و انتقالاتي صورت گرفته. در حال حاضر در شش استاني كه كانديداها به تعداد كرسي‌ها بود، مشكل حل شد و اكنون در تمام استان‌ها امكان رقابت وجود دارد.

قائم مقام وزارت كشور: 38 نفر تاييد صلاحيت شدند
قائم مقام وزارت كشور خبر تاييد صلاحيت 38 تن از كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي را در مرحله آخر اعلام كرد. اين در حالي بود كه دوشنبه شب  سيامك ره‌پيك خبر از تاييد صلاحيت 40 نفر در مرحله آخر داد. مشخص نيست از دوشنبه شب تا ديروز صبح چه اتفاقي رخ داده كه شوراي نگهبان در تاييد صلاحت دو نفر تجديدنظر كرده است كه  حسينعلي اميري خبر از  تاييد صلاحيت 38 نفر داد. به گزارش ايرنا، حسينعلي اميري گفت: روز گذشته فرصت قانوني شوراي نگهبان براي اظهارنظر نهايي نسبت به صلاحيت ١٤٧ نفر از داوطلبان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه در مراحل قبلي يعني در هيات‌هاي نظارت و اجرايي صلاحيت آنها تاييد ولي در شوراي نگهبان ردصلاحيت شده بود، به اتمام رسيد. قائم مقام وزير كشور ادامه داد: دبيرخانه محترم شوراي نگهبان به شرح فهرستي كه به وزارت كشور اعلام كرده، صلاحيت ٣٨ نفر از افراد مذكور را در استان‌هاي مختلف تاييد كرده است. اميري اضافه كرد: وزارت كشور امروز اين اسامي را در اختيار فرمانداري‌هاي حوزه‌هاي مربوطه قرار مي‌دهد تا نتيجه به داوطلبان اعلام شود. وي با اشاره به اينكه حوزه‌هاي انتخابيه روز چهارشنبه ٢٨ بهمن نسبت به انتشار اسامي نامزدهاي اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي اقدام مي‌كنند، اظهار داشت: از روز پنجشنبه ٢٩ بهمن تبليغات شروع و به مدت يك هفته تا پنج اسفند ادامه خواهد داشت. سخنگوي وزارت كشور تاكيد كرد: ششم اسفند ممنوعيت قانوني تبليغات براي نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي است و نامزدها چه در فضاي معمولي يا در فضاي مجازي، مجاز به هـيچ گونه تبليغات نيستند. اميري خاطرنشان كرد: ان‌شاءالله در روز هفت اسفند به طور همزمان، راي‌گيري از دو انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي انجام مي‌شود.

چه كساني تاييد صلاحيت شدند
با وجود همه اميدواري‌هايي كه وزارت كشور و مجموعه دولت داشتند و حتي در آخرين ساعات پيش از انتشار نتايج نهايي بررسي‌هاي شوراي نگهبان محمدباقر نوبخت در نشست خبري خود اميدوار بوده كه خبرهاي خوبي از تاييد صلاحيت‌ها به گوش خواهد رسيد اما هيچ چهره برجسته و شاخصي از اصلاح‌طلبان در ليست تاييد‌شدگان شوراي نگهبان وجود نداشت. در اين ميان اما نام محمود بهمني، رييس بانك مركزي محمود احمدي‌نژاد جزو تاييدصلاحيت‌شدگان در آخرين مرحله تاييدصلاحيت‌ها ديده مي‌شود. به گزارش ايلنا، در برخي استان‌ها همچون گيلان، يزد، بوشهر و ايلام، قزوين، قم و كردستان، سمنان، خراسان رضوي و سيستان‌و‌بلوچستان و مازندران هيچ تاييد صلاحيت شده جديدي وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها